3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6001766FNW voor werkstudenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Manuele Therapie
Onderwijsteam
Maarten Moens (titularis)
Lisa Goudman
Onderdelen en contacturen
15 contacturen Hoorcollege
75 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Een grondige en diepgaande kennis van perifere en centrale mechanismes van pijnsyndromen, gecombineerd met neurofysiologische randfenomenen zoals placebo en intrinsieke motivatie en verwachtingseffecten, zullen de cursist brengen tot het punt waar een uitgebreide basiskennis zeer specifieke pijnsyndromen kan verklaren.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Human Physiology, An integrated approach, Dee Unglaub Silverthorn, 8de, Pearson, 9781292259543, 2019
Cursustekst (Vereist) : Aanvullende neurofysiologie deel II, Neurofysiologie van de pijn, Moens - Goudman, VUB, 2220170008554, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointpresentaties (beschikbaar tijdens hoorcolleges)
Bijkomende info

NVT

Leerresultaten

Algemene competenties

  • De student heeft een grondige kennis van neurofysiologische en pathofysiologische eigenschappen van specifieke chronische pijn pathologieen alsook praktijkgerichte competenties mbt deze pathologieen.
  • De student is vertrouwd met de opbouw van een wetenschappelijke artikel en het gebruik van referenties.
  • De student is in staat om Engelstalige wetenschappelijke literatuur in het domein van de bewegingswetenschappen en lichamelijke opvoeding kritisch te evalueren op methodologisch vlak en te reflecteren over validiteit en betrouwbaarheid van zowel de gebruikte meetmethoden als het onderzoeksopzet. 
  • De student is in staat om in lekentaal neurofysiologische aspecten mbt chronische pijn pathologieën uit te leggen aan een patient

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • schriftelijk examen met een wegingsfactor 100 en aldus 80% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

    Toelichting: Schriftelijk examen bestaande uit meerkeuze vragen, open-vragen en ja/neen- vragen

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • bespreken van researchartikele met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Uitleggen en bespreken van research artikels.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het schriftelijk examen bestaat uit 12 ja/neen -vragen, 12 meerkeuze vragen en 2 open-vragen.

De meerkeuze vragen zullen gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er  worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.

Overdracht van deelpunten naar de tweede zittijd is niet mogelijk. Deelpunten kunnen niet overgedragen worden naar het volgende academiejaar.

Tijdens de hele duur van het examen moeten rugzakken, jassen, GSM's en andere elektronica (inclusief smart watches) ofwel vooraan in het auditorium gelegd worden of in de vestiaire achtergelaten worden. Indien een student betrapt wordt op het bezit van deze voorwerpen tijdens het examen wordt artikel 118 van het OER toegepast.

 

Het gebruik van generatieve AI Tools zijn niet van toepassing en mogen dan ook niet gebruikt worden voor dit opleidingsonderdeel.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de manuele therapie: Standaard traject