3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019668AER voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Koen Lombaerts (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
75 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het studieonderdeel behandelt tijdens de hoorcolleges volgende thema’s/deelmodules:

  • Terreinverkenning en onstaansgeschiedenis van de pedagogiek als wetenschappelijke discipline.
  • Functies van onderwijs in maatschappelijk perspectief
  • Leertheorieën en -paradimga's en hun invloed op instructieprocessen en onderwijskundige referentiekaders.
  • Fundamenten van leren voor verandering en levenslang leren.

Extra module enkel voor 6 ECTS-variant:

  • De school als instituut: analyse van maatschappelijke aanklachten en eisen tot hervorming.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader pedagogische wetenschappen, Canvas
Bijkomende info

Online leermateriaal wordt aangeboden via het Canvas cursusplatform ter ondersteuning van de hoorcolleges.

Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.

Leerresultaten

Algemene competenties

Het opleidingsonderdeel draagt bij tot de domeinspecifieke leerresultaten van de bachelors agogische wetenschappen en psychologie (o.m. kennis van centrale begrippen, modellen en methoden in de pedagogische en onderwijswetenschappen; kennis en inzichten kaderen binnen het ruimere interdisciplinaire denken en deze kritisch analyseren en toepassen...).

Studenten verwerven inzicht in het studieterrein van de pedagogiek en onderwijskunde, alsook de samenhang met verwante studiegebieden zoals leerpsychologie, onderwijssociologie en pedagogisch-filosofische stromingen; de relatie tussen onderwijs en samenleving; hedendaagse leertheorieën en -paradigma's; basisconcepten voor levenslang leren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen meerkeuze met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De eindbeoordeling wordt berekend op basis van het schriftelijke examen (100%).

Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Schakelprogramma Master of Science in het basisonderwijs: Standaard traject