8 ECTS credits
240 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6023159FNW voor werkstudenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Manuele Therapie
Onderwijsteam
Veerle Vijverman
Bart Van Keymolen
Kevin Van Der Velden
Martine Van Onna
Jildert Apperloo
Martijn Stenneberg (titularis)
Onderdelen en contacturen
12 contacturen Hoorcollege
100 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
126 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Tijdens de theorielessen worden de hieronder genoemde begrippen en topics op een gevorderd niveau uiteengezet, als voortzetting van het vak ‘Evidence-based klinisch redeneren in de manuele therapie: bovenste kwadrant’ uit de Afstudeerrichting musculoskeletale REVAKI, optie manuele therapie, en wordt hierbij de brug gevormd tussen de theorie en de praktijk,.

Tijdens de praktische oefeningen worden studenten bewust gemaakt van het (wetenschappelijk) onderbouwen van hun handelen en getraind kritisch te zijn op keuzes die zij maken binnen het diagnostisch en therapeutisch proces. Aangeleerde vaardigheden dienen in oefengroepen te worden ingeoefend. Het opdoen van ervaring betreffende het opzoeken, beoordelen en implementeren van peer reviewed literatuur wordt gedaan middels groepsopdrachten. Via het oplossen van casussen worden de geleerde kennis en vaardigheden op methodische en probleemgestuurde wijze geïmplementeerd.

Topics:

Gevorderd klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van aspecifieke problematiek in de regio hoog-CWK/mid- en laag-CWK/TWK/schoudergordel/elleboog/pols-hand

Gevorderd klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van specifieke problematiek in de regio hoog-CWK/mid- en laag-CWK/TWK/schoudergordel/elleboog/pols-hand

Onderzoeks-, mobilisatie- en manipulatietechnieken regio hoog-CWK/mid- en laag-CWK/TWK/schoudergordel/elleboog/pols-hand

Hoog-complexe problematiek: psychosociale factoren, mechanische relaties tussen CWK/TWK en bovenste extremiteit, co/multimorbiditeit

Mechanistisch redeneren in de manuele therapie

Gevorderde critical appraisal en designontwerp van systematische reviews naar behandeleffectiviteit

Critical appraisal van predictiemodellen en primaire studies naar economische evaluatie  

 

Bijkomende info

Voor de theorielessen en praktische oefeningen wordt apart een studiehandleiding met achtergrondinformatie en voorbereidings- en verwerkingsopdrachten ter beschikking gesteld.

Leerresultaten

Algemene competenties

The Master has a deepened knowledge and understanding of the anatomy, physiology and biomechanics of the neuromusculoskeletal system that enable the evaluation of normal and impaired function

The Master has a deepened knowledge and understanding of the anatomy, physiology and biomechanics of the neuromusculoskeletal system that enable the evaluation of normal and impaired function

The Master has a deepened knowledge and understanding of national and international laws and regulations related to manual therapy

The Master can fluently apply the manual therapy examination and treatment methods of the neuromusculoskeletal system in a clinical setting

The Master can independently create an individual health profile and treatment plan, evaluate its results and adjust manual therapy intervention based on best evidence

The Master can interpret medical results in the context of neuromusculoskeletal therapy

The Master can coordinate care delivery in collaboration with other providers as efficiently and effectively as possible

The Master can interpret the results of clinically applied scientific research in the context of neuromusculoskeletal therapy

Masters can set up their own research and correctly write down the results in the form of a scientific article in a peer-reviewed journal

The Master can present and defend the results of his own research in a scientifically sound manner using modern communication tools both for a national and international audience

The Master has the communicative and social skills necessary to build a professional career

The Master has a (self) critical attitude towards (his own) clinical thinking and acting

The Master has an attitude of lifelong learning through critical reflection before and after care and continuous training

The Master needs an idiosyncratic, ethical and equitable attitude to deal with the current and future challenges of the profession as global citizens.

The Master has an autonomous inquisitive attitude towards new developments within healthcare delivery

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 66% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 34% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Praktijk met een wegingsfactor 66 en aldus 66% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Schriftlijk met een wegingsfactor 34 en aldus 34% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het theoretische gedeelte wordt schriftelijk getoetst via een Critically Appraised Topic over een therapeutische vraagstelling, gebaseerd op een complex klinisch scenario van een casus in de regio hoog-CWK/mid- en laag-CWK/TWK/schoudergordel/elleboog/pols-hand. Beoordeling vindt plaats met een cijfer op 20.

Voor het praktische gedeelte verloopt de toetsing mondeling via het analyseren van een casuïstiek (diagnose, prognose en therapie) met bijkomende opdrachten inzake manueeltherapeutische vaardigheden. Studenten ontvangen een cijfer op 10 voor het deel klinisch redeneren en voor het deel praktische vaardigheden; beide cijfers tellen op tot een cijfer op 20. Indien op één van beide onderdelen een cijfer lager dan 4/10 wordt behaald is dit het eindcijfer voor het praktijkgedeelte.

De student slaagt wanneer de totaalscore op de som van het praktijkgedeelte én het theoriegedeelte tenminste 10/20 bedraagt. De score van het praktijkexamen weegt dubbel in de berekening van de quotering. Indien op één van beide onderdelen een cijfer lager dan 8/20 wordt behaald is dit het eindcijfer.

Indien de student geslaagd is op een van beide delen (theoretische of praktijkgedeelte), dan wordt het behaalde cijfer overgedragen naar de tweede zittijd of het volgende academiejaar.

Aanwezigheid van ten minste 80% in de praktijklessen is vereist om toegang te krijgen tot het examen.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de manuele therapie: Standaard traject