8 ECTS credits
240 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6023159FNW voor werkstudenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Tijdens de theorielessen worden de hieronder genoemde begrippen en topics op een gevorderd niveau uiteengezet, als voortzetting van het vak ‘Evidence-based klinisch redeneren in de manuele therapie: bovenste kwadrant’ uit de Afstudeerrichting musculoskeletale REVAKI, optie manuele therapie, en wordt hierbij de brug gevormd tussen de theorie en de praktijk,.
Tijdens de praktische oefeningen worden studenten bewust gemaakt van het (wetenschappelijk) onderbouwen van hun handelen en getraind kritisch te zijn op keuzes die zij maken binnen het diagnostisch en therapeutisch proces. Aangeleerde vaardigheden dienen in oefengroepen te worden ingeoefend. Het opdoen van ervaring betreffende het opzoeken, beoordelen en implementeren van peer reviewed literatuur wordt gedaan middels groepsopdrachten. Via het oplossen van casussen worden de geleerde kennis en vaardigheden op methodische en probleemgestuurde wijze geïmplementeerd.
Topics:
Gevorderd klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van aspecifieke problematiek in de regio hoog-CWK/mid- en laag-CWK/TWK/schoudergordel/elleboog/pols-hand
Gevorderd klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van specifieke problematiek in de regio hoog-CWK/mid- en laag-CWK/TWK/schoudergordel/elleboog/pols-hand
Onderzoeks-, mobilisatie- en manipulatietechnieken regio hoog-CWK/mid- en laag-CWK/TWK/schoudergordel/elleboog/pols-hand
Hoog-complexe problematiek: psychosociale factoren, mechanische relaties tussen CWK/TWK en bovenste extremiteit, co/multimorbiditeit
Mechanistisch redeneren in de manuele therapie
Gevorderde critical appraisal en designontwerp van systematische reviews naar behandeleffectiviteit
Critical appraisal van predictiemodellen en primaire studies naar economische evaluatie
Voor de theorielessen en praktische oefeningen wordt apart een studiehandleiding met achtergrondinformatie en voorbereidings- en verwerkingsopdrachten ter beschikking gesteld.
The Master has a deepened knowledge and understanding of the anatomy, physiology and biomechanics of the neuromusculoskeletal system that enable the evaluation of normal and impaired function
The Master has a deepened knowledge and understanding of the anatomy, physiology and biomechanics of the neuromusculoskeletal system that enable the evaluation of normal and impaired function
The Master has a deepened knowledge and understanding of national and international laws and regulations related to manual therapy
The Master can fluently apply the manual therapy examination and treatment methods of the neuromusculoskeletal system in a clinical setting
The Master can independently create an individual health profile and treatment plan, evaluate its results and adjust manual therapy intervention based on best evidence
The Master can interpret medical results in the context of neuromusculoskeletal therapy
The Master can coordinate care delivery in collaboration with other providers as efficiently and effectively as possible
The Master can interpret the results of clinically applied scientific research in the context of neuromusculoskeletal therapy
Masters can set up their own research and correctly write down the results in the form of a scientific article in a peer-reviewed journal
The Master can present and defend the results of his own research in a scientifically sound manner using modern communication tools both for a national and international audience
The Master has the communicative and social skills necessary to build a professional career
The Master has a (self) critical attitude towards (his own) clinical thinking and acting
The Master has an attitude of lifelong learning through critical reflection before and after care and continuous training
The Master needs an idiosyncratic, ethical and equitable attitude to deal with the current and future challenges of the profession as global citizens.
The Master has an autonomous inquisitive attitude towards new developments within healthcare delivery
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 66% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 34% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Het theoretische gedeelte wordt schriftelijk getoetst via een Critically Appraised Topic over een therapeutische vraagstelling, gebaseerd op een complex klinisch scenario van een casus in de regio hoog-CWK/mid- en laag-CWK/TWK/schoudergordel/elleboog/pols-hand. Beoordeling vindt plaats met een cijfer op 20.
Voor het praktische gedeelte verloopt de toetsing mondeling via het analyseren van een casuïstiek (diagnose, prognose en therapie) met bijkomende opdrachten inzake manueeltherapeutische vaardigheden. Studenten ontvangen een cijfer op 10 voor het deel klinisch redeneren en voor het deel praktische vaardigheden; beide cijfers tellen op tot een cijfer op 20. Indien op één van beide onderdelen een cijfer lager dan 4/10 wordt behaald is dit het eindcijfer voor het praktijkgedeelte.
De student slaagt wanneer de totaalscore op de som van het praktijkgedeelte én het theoriegedeelte tenminste 10/20 bedraagt. De score van het praktijkexamen weegt dubbel in de berekening van de quotering. Indien op één van beide onderdelen een cijfer lager dan 8/20 wordt behaald is dit het eindcijfer.
Indien de student geslaagd is op een van beide delen (theoretische of praktijkgedeelte), dan wordt het behaalde cijfer overgedragen naar de tweede zittijd of het volgende academiejaar.
Aanwezigheid van ten minste 80% in de praktijklessen is vereist om toegang te krijgen tot het examen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de manuele therapie: Standaard traject