6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023331ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Je hebt ‘Arbeids-&organisatiepsychologie’ (niet voor studenten SCH 45 SP) gevolgd, alvorens ‘HRM in de praktijk EN 'Evidence-based Human Resources Management’ op te nemen.​ + Tesamen volgen met of al geslaagd zijn voor 'Principles of Human Resource Management'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Experimentele en Toegepaste Psychologie
Onderwijsteam
Sara De Gieter (titularis)
Joeri Hofmans
Tim Vantilborgh
Onderdelen en contacturen
36 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
55 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In dit vak leren studenten specifieke thema’s binnen human resource management (HRM) en arbeids- en organisatiepsychologie op een evidence-based manier te benaderen. Ze leren een thema (bv. Investeren in een open-landschapskantoor? MBTI gebruiken in selectieprocedure? Onbeperkt aantal verlofdagen aanbieden?) op een systematische manier te analyseren en een evidence-based advies te formuleren.

Tijdens een aantal inleidende colleges krijgen de studenten inzicht in de basis van de evidence-based aanpak.  Vervolgens gaan de studenten het gebruik van deze evidence-based aanpak in het werkveld aftoetsen door (in groep) een interview af te nemen van een HR-manager over de manier waarop HRM-vraagstukken in de organisatie aangepakt worden (bv. Op welke manier kiezen jullie een persoonlijkheidstest voor selectiedoeleinden?). Dit interview verwerken ze in een kort verslag en de resultaten van de verschillende groepen worden vervolgens ook plenair besproken tijdens een college. Daarna gaan de studenten (in groep) onder begeleiding van de docenten aan de slag met het op een evidence-based manier uitwerken van een case en advies, dat ze tenslotte presenteren in een verslag.

Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Lesnota's van de student
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van de docenten, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Studiemateriaal aangeleverd door de docenten
Bijkomende info

Nvt

Leerresultaten

Algemene competenties

Na het volgen van dit opleidingsonderdeel kan/heeft de student:

  • inzicht in evidence-based management
  • een probleem binnen HRM of arbeids- en organisatiepsychologie op een evidence-based manier analyseren
  • een evidence-based advies formuleren omtrent specifieke thema’s binnen HRM of arbeids- en organisatiepsychologie
  • evidence-based suggesties formuleren om bestaande HRM-praktijken in organisaties te optimaliseren

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 60% van het eindcijfer

ZELF Verslag bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Rapport EVB analyse case met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Reflectieverslag Interview HR met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

- Alle onderdelen moeten worden afgelegd, zoniet ‘afwezig’ op het volledige opleidingsonderdeel.

- Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk (Reflectieverslag interview HR-manager +  paper EVB analyse case) zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.

- 2e zittijd: Bij een onvoldoende of afwezig voor dit opleidingsonderdeel in 1e zittijd, dienen in tweede zittijd die onderdelen opnieuw te worden afgelegd waarop de student in 1e zittijd een onvoldoende of afwezig behaalde. De opdrachten gebeuren dan op individuele basis en na overleg met de docent na de proclamatie van eerste zittijd. Er is dus geen peer-evaluatie in 2e zittijd. Schriftelijke verslagen dienen ten laatste ingediend te worden op de eerste maandag van de 2e zittijd en dit voor 12u.

- Vrijstellingen voor onderdelen waarvoor een voldoende werd behaald het vorige academiejaar, kunnen bekomen worden na aanvraag bij de docent binnen de eerste 2 weken na het eerste lesmoment.

- Van de voorwaarde om de opdrachten in groep af te werken, kan slechts in uitzonderlijke omstandigheden worden afgeweken en enkel na goedgekeurde motivatie aangebracht tijdens de eerste lesbijeenkomst of binnen de 2 weken volgende op deze lesbijeenkomst.

- Het gebruik van generatieve AI is toegestaan voor taken: Generatieve AI kan op elke manier gebruikt worden voor de taken. Alle gebruik van generatieve AI moet op een correcte manier gerefereerd worden (zie APA7 richtlijnen). 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie