9 ECTS credits
225 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4024047FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Omwille van specifieke risico’s en veiligheidsredenen, moet je geslaagd zijn voor ‘Evidence-based preventie en revalidatie in de healthy ageing context 1' ('Algemene inzichten in de geriatrische revalidatie') en de 'verdiepende klinische stage' (of 'klinische stages: deel II miv screening en patroonherkenning') , alvorens dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
Onderwijsteam
David Beckwee (titularis)
Onderdelen en contacturen
340 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit opleidingsonderdeel biedt studenten de kans om praktische ervaring op te doen in diverse ‘healthy ageing’ settings. Deze multidisciplinaire settings bevatten zowel de eerste, tweede en derde lijn gezondheidszorg als een onderzoeksomgeving, waarbij de studenten leren de rol van de kinesitherapeut en andere betrokken disciplines te integreren binnen het zorgplan van een oudere patiënt.

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het samenstellen van hun stageprogramma en kiezen specifieke locaties die aansluiten bij hun persoonlijke leerdoelen. Voorafgaand aan de stage dienen zij een gemotiveerd stageplan in te dienen bij de opleiding, dat na goedkeuring leidt tot de start van de stageactiviteiten. Het programma vereist dat studenten minimaal 300 uren stage lopen, verspreid over zes verschillende settings, met een minimum van 16 uren per setting:

- Zelfstandige praktijk kinesitherapie

- Woonzorgcentrum

- Preventieve of activerende setting

- Intern Liaison Geriatrie

- Geriatrisch dagziekenhuis

- Wetenschappelijk onderzoek in de context van 'gezond ouder worden'

Elke setting vereist een specifieke aanpak in de stageverslagen. Voor de zelfstandige praktijk en het woonzorgcentrum bestaat elk verslag uit een evidence-based case report waarbij een specifieke patiënt centraal staat. Deze verslagen richten zich niet alleen op de observatie van behandelingen, maar ook op een wetenschappelijk onderbouwde beschrijving van het klinische proces volgens de principes van evidence-based practice.

In de preventieve of activerende setting rapporteren studenten over geobserveerde lessen, gericht op het doel en de oefeningen, en reflecteren kritisch in lijn met wetenschappelijke evidentie. Studenten ontwikkelen vervolgens een eigen groepsles voor de doelgroep, rekening houdend met ageism en communicatie met ouderen.

Voor de Intern Liaison Geriatrie en het Geriatrisch dagziekenhuis maken studenten een beknopt verslag van de gevolgde casussen, inclusief het gezondheidsprofiel van de patiënten, hun hulpvragen, de interventies van het team en de uitkomsten hiervan.

Bij de onderzoeksstage gericht op gezond ouder worden, wordt verwacht dat studenten een gedetailleerd onderzoeksrapport opstellen dat de rollen, acties en bijdragen van de student documenteert. Dit rapport beschrijft specifieke activiteiten zoals gegevensverzameling en -analyse, en reflecteert op de leerervaringen en professionele ontwikkeling in de gerontologie.

Deze uitgebreide stage-ervaring bereidt studenten voor op een doeltreffende integratie in de geriatrische zorg en biedt hen de gelegenheid om essentiële klinische en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Formats en nodige documenten, Canvas
Bijkomende info

Formats en nodige documenten worden ter beschikking gesteld via het leerplatform.

Leerresultaten

Algemene competenties

Het doel van deze stage is het bijbrengen van kennis, inzicht, vaardigheden en attitude betreffende het functioneren van de specialist in de geriatrische revalidatie in verschillende klinische settings.

Hierbij staat de rol van de geriatrische kinesitherapeut als hulpverlener/behandelaar (binnen een multidisciplinair team) centraal.

De student is in staat om

- op adequate manier te communiceren met oudere personen/patiënten

- op basis van de hulpvraag een oudere persoon/patiënt te evalueren, hierover te overleggen/communiceren met de persoon/patiënt en (indien van toepassing) met hulpverleners uit andere disciplines, en een voorstel te formuleren inzake behandelstrategie

- bij oudere patienten de behandelingstrategie om te zetten in een concreet behandelplan en dit uit te voeren en/of te superviseren

- bij oudere patienten de resultaten/effecten van een (reeks) behandeling(en) te evalueren en hierover te rapporteren

- binnen een multidisciplinair behandelplan bij oudere patienten de onderdelen behorend tot zijn specifieke bevoegdheid en deskundigheid uit te voeren en/of te superviseren

- met hulpverleners uit andere disciplines samen te werken binnen een multidisciplinaire setting eigen aan de geriatrie

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Stage bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Stage bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Evaluatieformulier deel 2 met een wegingsfactor 40 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De student wordt beoordeeld door de aanwezigen op het vormingsmoment op basis van een evaluatieformulier
  • Verslag deel 2 met een wegingsfactor 40 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De titularis geeft een beoordeling op basis van het schriftelijk verslag
  • Gesprek deel 2 met een wegingsfactor 20 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Een persoonlijk gesprek met de student

Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Evaluatieformulier deel 1 met een wegingsfactor 60 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De student wordt beoordeeld door de stagebegeleider ter plaatse op basis van een evaluatieformulier
  • Gesprek deel 1 met een wegingsfactor 20 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Een persoonlijk gesprek met de student
  • Verslag deel 1 met een wegingsfactor 20 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De titularis geeft een beoordeling op basis van het schriftelijke verslag

Aanvullende info mbt evaluatie

De student wordt beoordeeld door de stagebegeleider ter plaatse op basis van een evaluatieformulier (60%). De titularis geeft een beoordeling op basis van het schriftelijke verslag (40%).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij ouderen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij ouderen