6 ECTS credits
154 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1000309ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Je wordt dagelijks geconfronteerd met de resultaten van marketing. In deze cursus schetsen we een beeld van de basisconcepten en activiteiten van marketing. Wat is marketing en welke rol speelt marketing in een bedrijf? Je krijgt een algemene inleiding in de principes van het vak Marketing.
Concepten als segmentatie, doelgroepbepaling en positionering spelen hier een cruciale rol, evenals de marketing-mix instrumenten: product, prijs, promotie en plaats.
We vertrekken van een omschrijving van de marketingdiscipline en kaderen marketing in de totaliteit van een bedrijfsstrategie. Hierbij hebben we in het bijzonder oog voor onder meer analyse van de marketingomgeving. We nemen koopgedrag van zowel consumenten als bedrijven onder de loep, en we gaan na hoe we een marketingstrategie op een maatschappelijk verantwoorde manier (al dan niet internationaal) kunnen uitwerken en implementeren.
Toelichting werkvormberekening
- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.
Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.
HOC: 30 uur
WPO: 7 uur
ZELF: 117 uur
Na deze cursus, zou je:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 25% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
De WPO-opdracht is verplicht voor degene die het vak Marketing voor 6 studiepunten volgt en staat op 25% van het puntentotaal. De beoordeling van de WPO's gebeurt op basis van de bijdrage aan de groepstaken, terugkoppeling naar de cursustheorie, aanwezigheden, respecteren van deadlines en presentatievaardigheden. Er worden geen vervangopdrachten toegekend.
Je kan enkel slagen voor het vak Marketing door deel te nemen aan zowel het schriftelijke examen als de WPO-opdracht. Bij deelname aan slechts 1 van deze twee delen krijg je automatisch een afwezig als eindscore.
Aanwezigheid op de sessies verzorgd door gastsprekers wordt eveneens verwacht en is sterk aanbevolen als voorbereiding op het examen.
Tijdens het semester kunnen bonusvragen gesteld worden waarmee bonuspunten kunnen worden verdiend.
Bonuspunten kunnen ook worden verdiend bij deelname aan onderzoekssessies (experimenten/bevragingen) georganiseerd door de coördinerend verantwoordelijken.
De WPO-opdracht kan niet worden hernomen in 2de zit. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. WPO-scores van minstens 10/20 kunnen eveneens worden overgedragen naar een volgend academiejaar. Dit dient evenwel bij aanvang van het nieuwe academiejaar en uiterlijk voor de deadline van de nieuwe groepssamenstellingen via e-mail aan de titularis worden aangegeven.
Het is niet toegestaan om generatieve AI te gebruiken om output te genereren met betrekking tot de WPO-opdracht.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor handelsingenieur: Standaard traject
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit of Financie- en verzekeringswezen
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Logistiek Management of Professionele bachelor toegepaste informatica
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Industriële wetenschappen of Ingenieurswetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor politieke wetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor rechten
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor sociologie
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor wijsbegeerte en moraalwetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit of Financie- en verzekeringswezen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Logistiek Management of Professionele bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor onderwijs
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor organisatie en beleid
Master in de ingenieurswetenschappen: fotonica: Standaard traject
Master of Physics and Astronomy: Minor Economy and Business (enkel aangeboden in het Engels)