6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1000358ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Experimentele en Toegepaste Psychologie
Onderwijsteam
Peter Theuns (titularis)
Alain Isaac
Alyson Staels
Kato Dero
Femke Legroux
Jeroen Frans
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
26 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
30 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

Statistiek 1 geeft  een overzicht van de beschrijvende statistiek, uni- en bivariaat.

Beschrijvende statistiek heeft tot doel de kenmerkende informatie, die vervat is in gegevens van (een steekproef uit) een populatie weer te geven in figuren en/of cijfers en tabellen. Wanneer 2 of meer variabelen gelijktijdig worden beschouwd kunnen verbanden tussen de gegevens worden beschreven en eventueel schattingen (voorspellingen) worden gemaakt op basis van vastgestelde trends.


Behandelde topics:

Continue en discrete variabelen

    Categoriseerbaarheid, Ordenbaarheid, Afstanden, Absoluut nulpunt
    Meetschalen: nominale, ordinale, interval- en ratioschalen
    Variabele indelen in klassen

1-dimensionale verdelingen

    Tabellen en figuren voor 1 variabele (frequentietabel, absolute/relatieve/cumulatieve frequenties, histogram, frequentieveelhoek, strookdiagram, boxplot, time plots
    Som-teken
    Frequentieverdelingen in cijfers: Karakteristieke maten
    Centrale tendens (gemiddelde, mediaan, modus, meetkundig en harmonisch gemiddelde…)
    Kwantielen
    Spreiding (variantie, standaardafwijking, interkwantielen, variatiecoëfficiënt, …)
    Symmetrie en gepiektheid (coëfficiënten van Fischer, centrale momenten, …)
    Normaalverdelingen en standaardnormaalverdeling
    Lineaire standaardmeetwaarden (z en T)

2-dimensionale verdelingen

    Samenhang tussen 2 dichotome variabelen (van dichotome tot continue variabelen)
        Spreidingsdiagram
        Contingentietabel
        Lambda
    Samenhang tussen 2 continue variabelen
        Determinatiecoëfficiënt
        Correlatiecoëfficiënten
        Regressielijnen (parametrische en niet-parametrische)
        Lineaire regressie (beschrijvend): kleinste kwadraten
        Verband tussen correlatiecoëfficiënt en t-toets
        Transformeren van variabelen voor regressie
        Extrapolatie  (voorspellen)
        Simpson paradox
    Andere (niet-parametrische) associatiematen
        Implicatie versus associatie
        Q-coëfficiënt, chi-kwadraat, phi-coëfficiënt, contingentiecoëfficiënt
        Rangcorrelaties: Kendall’s tau, Gamma, Spearman rangcorrelatiecoëfficiënt


Alle theorie wordt toegelicht in hoorcolleges. In de werkcolleges en praktische oefeningen wordt de theorie verdiept en toegepast op concrete voorbeelden. Berekeningen worden in dit opleidingsonderdeel enkel uitgevoerd met een rekenmachine.

Bijkomende info

Het studiemateriaal, waaronder lesopnames en slides (Nederlands), wordt beschikbaar gesteld via CANVAS. 

Leerresultaten

Algemene competenties

Naast een zeer grondige kennis van de theorie wordt vooral verwacht dat de student zelfstandig de aangeleerde technieken kan toepassen op realistische (nieuwe) data en deze kan aanwenden om voorgelegde problemen op te lossen.

Op basis van de voorgelegde meetprocedure (bvb een item met bijhorende responsschaal) het meetniveau van de resulterende variabele aangeven en daar op kritische wijze rekening mee houden bij de verwerking en interpretatie van bekomen data.

Gegeven ruwe data op gepaste wijze voorstellen in een figuur.

Op basis van ruwe data een frequentietabel opstellen.

Op basis van gegeven ruwe data een contingentietabel opstellen.

Karakteristieke waarden van data berekenen en bespreken.

Regressielijnen / regressierechten kunnen bepalen en interpreteren.

Normale verdelingen kunnen toepassen

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling gebeurt a.h.v. een schriftelijk meerkeuze examen.

Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. Voor een meerkeuze-examen met 20 vijfkeuzevragen is de cesuur 12. Je zal dus 12 van de 20 vragen juist moeten beantwoorden om een 10/20 te behalen. Als je alle 20 vragen juist, beantwoordt behaal je uiteraard 20/20. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: Doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.

 

Het is niet toegestaan om generatieve AI te gebruiken tijdens het examen.

 

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de Onderwijskunde: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in Educational Sciences: Exchange Ma Economics/Manageme