6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1000358ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
Statistiek 1 geeft een overzicht van de beschrijvende statistiek, uni- en bivariaat.
Beschrijvende statistiek heeft tot doel de kenmerkende informatie, die vervat is in gegevens van (een steekproef uit) een populatie weer te geven in figuren en/of cijfers en tabellen. Wanneer 2 of meer variabelen gelijktijdig worden beschouwd kunnen verbanden tussen de gegevens worden beschreven en eventueel schattingen (voorspellingen) worden gemaakt op basis van vastgestelde trends.
Behandelde topics:
Continue en discrete variabelen
Categoriseerbaarheid, Ordenbaarheid, Afstanden, Absoluut nulpunt
Meetschalen: nominale, ordinale, interval- en ratioschalen
Variabele indelen in klassen
1-dimensionale verdelingen
Tabellen en figuren voor 1 variabele (frequentietabel, absolute/relatieve/cumulatieve frequenties, histogram, frequentieveelhoek, strookdiagram, boxplot, time plots
Som-teken
Frequentieverdelingen in cijfers: Karakteristieke maten
Centrale tendens (gemiddelde, mediaan, modus, meetkundig en harmonisch gemiddelde…)
Kwantielen
Spreiding (variantie, standaardafwijking, interkwantielen, variatiecoëfficiënt, …)
Symmetrie en gepiektheid (coëfficiënten van Fischer, centrale momenten, …)
Normaalverdelingen en standaardnormaalverdeling
Lineaire standaardmeetwaarden (z en T)
2-dimensionale verdelingen
Samenhang tussen 2 dichotome variabelen (van dichotome tot continue variabelen)
Spreidingsdiagram
Contingentietabel
Lambda
Samenhang tussen 2 continue variabelen
Determinatiecoëfficiënt
Correlatiecoëfficiënten
Regressielijnen (parametrische en niet-parametrische)
Lineaire regressie (beschrijvend): kleinste kwadraten
Verband tussen correlatiecoëfficiënt en t-toets
Transformeren van variabelen voor regressie
Extrapolatie (voorspellen)
Simpson paradox
Andere (niet-parametrische) associatiematen
Implicatie versus associatie
Q-coëfficiënt, chi-kwadraat, phi-coëfficiënt, contingentiecoëfficiënt
Rangcorrelaties: Kendall’s tau, Gamma, Spearman rangcorrelatiecoëfficiënt
Alle theorie wordt toegelicht in hoorcolleges. In de werkcolleges en praktische oefeningen wordt de theorie verdiept en toegepast op concrete voorbeelden. Berekeningen worden in dit opleidingsonderdeel enkel uitgevoerd met een rekenmachine.
Het studiemateriaal, waaronder lesopnames en slides (Nederlands), wordt beschikbaar gesteld via CANVAS.
Naast een zeer grondige kennis van de theorie wordt vooral verwacht dat de student zelfstandig de aangeleerde technieken kan toepassen op realistische (nieuwe) data en deze kan aanwenden om voorgelegde problemen op te lossen.
Op basis van de voorgelegde meetprocedure (bvb een item met bijhorende responsschaal) het meetniveau van de resulterende variabele aangeven en daar op kritische wijze rekening mee houden bij de verwerking en interpretatie van bekomen data.
Gegeven ruwe data op gepaste wijze voorstellen in een figuur.
Op basis van ruwe data een frequentietabel opstellen.
Op basis van gegeven ruwe data een contingentietabel opstellen.
Karakteristieke waarden van data berekenen en bespreken.
Regressielijnen / regressierechten kunnen bepalen en interpreteren.
Normale verdelingen kunnen toepassen
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling gebeurt a.h.v. een schriftelijk meerkeuze examen.
Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. Voor een meerkeuze-examen met 20 vijfkeuzevragen is de cesuur 12. Je zal dus 12 van de 20 vragen juist moeten beantwoorden om een 10/20 te behalen. Als je alle 20 vragen juist, beantwoordt behaal je uiteraard 20/20. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: Doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.
Het is niet toegestaan om generatieve AI te gebruiken tijdens het examen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de Onderwijskunde: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in Educational Sciences: Exchange Ma Economics/Manageme