6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1000419ANW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Computerwetenschappen
Onderwijsteam
Viviane Jonckers
Wolfgang De Meuter (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
19 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
50 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

(1) Procedurele Abstractie
Elementen van programmeren: uitdrukkingen, evaluatie, namen en omgevingen, eerste orde procedures, condities en predicaten, het substitutiemodel voor evaluatie, het omgevingsmodel voor evaluatie, geneste procedures,  procedures als zwarte-doos abstractie
Procedures en processen: lineaire recursie en iteratie, boomrecursie, orde van groei van een proces
Hogere orde procedures: procedures als algemene methoden, procedures als parameters, anonieme procedures, lokale variabelen, procedures als return values

(2) Data abstractie
Nut van data abstractie, abstractieniveaus, abstractiebarrieres, implementatie van abstracte data types
Hierarchische data: lijsten, bomen en familiebomen
Symbolische data, quotatie
Meerdere representaties voor één ADT, data gericht programmeren, object georienteerd programmeren
Systemen met generische operatoren, data van verschillende types combineren

(3) Modulariteit, objecten en toestand
Assignment en lokale toestand, lokale toestand, kost en nut van assignment
Modeleren met muteerbare data: muteren van lijsten en bomen, stapels rijen en tabellen
Zelf ADT's bouwen voor een applicatie: identificatie van de objecten, hun attributen en hun operaties.
Stream programming: het concept, streams als lijsten, geneste streams, oneindige streams
Constraint programming: het concept

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Oefeningenbundel en taken, Leerplatform
Handboek (Aanbevolen) : Structure and Interpretation of Computer Programs, Hoofdstukken 1 + 2 +3, Abelson en Sussman, 2de, MIT Press, 9780262510875, 1996
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Aanvullend online materiaal, http://ssel.vub.ac.be/ssel/teaching:courses:stru1
Bijkomende info

Voor het digitaal studiemateriaal consulteer de cursuspagina in het leerplatform.

Leerresultaten

Algemene competenties

 

kennis en inzicht:
+ de student kan de basiselementen, de combinatietechnieken en de abstractietechnieken die in programmeertalen beschikbaar zijn om computerprogramma's te bouwen beschrijven 
+ de student kan de belangrijkste technieken voor het controleren van de complexiteit van een programma uitleggen
+ de student kan de verschillende programmeerstijlen die in de cursus aan bod komen uitleggen
 
toepassing van kennis en inzicht:
+ de student kan voor een concrete opdracht een Scheme programma schrijven dat voldoet aan een aantal kwaliteitseisen en kan dat programma uitvoeren en testen
+ de student kan de behandelde Python constructies afbeelden op gelijkaardige constructies in verwante programmeertalen, in het bijzonder kan hij/zij heenkijken door de particuliere syntax van Scheme
 
oordeelvorming:
+ de student kan voor een gevraagde toepassing oordelen over de bruikbaarheid van een bepaalde techniek 
+ de student kan voor een gegeven opdracht een keuze maken tussen de verschillende programmeerstijlen
 
communicatie:
+ de student beheerst het nodige vocabularium om in een discussie of uiteenzetting de verschillende elementen en concepten die in de cursus aan bod komen mondeling toe te lichten
 
leervaardigheden:
+ de student kan bij het bestuderen van een nieuwe programmeertaal een verband leggen tussen de concrete elementen van die taal en de elementen en concepten die in deze cursus aan bod komen en op die manier een nieuwe programmeertaal sneller onder de knie krijgen

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het cijfer wordt bepaald door het eindexamen en eventueel de tussentijdse evaluatie (deelname is niet verplicht). Bij deelname worden de punten van de tussentijdse evaluatie voor 20% verrekend in het eindcijfer enkel indien de score op de tussentijdse evaluatie hoger is dan de score op het schriftelijk examen. 

In de 2de zittijd bepaalt het schriftelijk examen het hele eindcijfer.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de toegepaste informatica: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: Traject C (Ind Ing, 61 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: Traject A (76 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de toegepaste informatica: Traject C (Ind Ing, 58 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de toegepaste informatica: Traject A (58 ECTS)