6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1000452ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Johan Vanderfaeillie (titularis)
Hubert Van Puyenbroeck
Delphine West
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

-    Het object van de orthopedagogiek
-    Hedendaagse orthopedagogische theorieën en actuele ontwikkelingen
-    Orthopedagogisch handelen
-    Diagnostiek en classificeren
-    Inclusieve benaderingen in de orthopedagogiek
-    Orthopedagogische doelgroepen

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Documenten, Canvas
Handboek (Vereist) : Handboek Jeugdhulpverlening, Deel 1. Een orthopedagogisch perspectief op kinderen en jongeren met problemen., Grietens, H., Vanderfaeillie, J. & Maes, B. (red.), 2de, Leuven: Acco, 9789463797191, 2019
Bijkomende info

De leerstof omvat:

- de op Canvas ter beschikking gestelde documenten, teksten en slides

- de aangeduide hoofdstukken uit het 'Handboek Jeugdhulpverlening - deel 1

- de tijdens de colleges genomen nota's die betrekking hebben op de leerstof

Leerresultaten

Algemene competenties

-    Inzicht hebben in het voorwerpsdomein van de orthopedagogiek en dit vakgebied kunnen afgrenzen t.o.v. grensdisciplines.
-    De belangrijkste hedendaagse theorieën en de actuele ontwikkelingen in dit vakgebied kennen.
-    Begrijpen wat we verstaan onder orthopedagogisch handelen en een onderscheid kunnen maken tussen verschillende soorten van dat handelen.
-    Inzicht hebben in het (eventuele) nut van diagnostiek voor het orthopedagogisch handelen.
-    De (essentie van) begrippen inclusie en inclusieve educatie vatten, ze kunnen onderscheiden van concepten als integratie en normalisatie.
-    Werking kennen van het buitengewoon onderwijs, met inbegrip van historisch overzicht, verschillende types en opleidingsvormen, toelatingsvoorwaarden en schoolbevolking
-    Basiskennis bezitten omtrent de definiëring, prevalentie, opvoeding en onderwijs, en het orthopedagogisch handelen t.a.v. de belangrijkste orthopedagogische doelgroepen, waaronder personen met een verstandelijke beperking, kinderen en jongeren met auditieve beperkingen, psychosociale problemen en kindermishandeling, leerproblemen, en zieke kinderen en jongeren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen meerkeuze met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen met meerkeuzevragen

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijkopdracht met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Indienen van een paper als groepstaak, die handelt over een ontmoeting en interview met een persoon met een beperking, peer assessment, peer review

Aanvullende info mbt evaluatie

Wijze van examineren
o    Deel ‘oefeningen’
    het indienen van een paper als groepstaak, die handelt over een ontmoeting en interview met een persoon met een beperking.
    Peer assessment
    Peer review

o    Deel ‘schriftelijk examen’
    schriftelijke examen met meerkeuzevragen


Berekening van het eindevaluatiecijfer
Weging
    75% op het deel ‘schriftelijke examen’, dat gebaseerd is op de leerstof uit de hoorcolleges (HOC)
    25% op het deel ‘oefeningen’: de score voor het deel ‘oefeningen’ is gebaseerd op zowel een peer review score op basis van peer reviews door medestudenten alsook op de aanpassingsscore vanuit de peer assessment. Peer assessment en peerreview zijn verplicht. In geval van peer review beoordelen studenten werken van andere studenten op een aantal criteria. De score op het groepswerk is het gemiddelde van de verschillende peer reviewscores van het groepswerk. In geval van peer assessment beoordelen studenten zichzelf en medegroepsleden op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om de score op het groepswerk verkregen op basis van peer review te individualiseren. Dit gebeurt door de score op het groepswerk te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Als een student zich niet inschrijft in een groep binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om een score ‘afwezig’ te geven. Als een student geen peer assessment en/of geen peerreview invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om een score ‘afwezig’ te geven. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor en/of de score als gevolg van de peer review te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.


Procedure 2de zittijd
- Een cijfer lager dan 10/20 of ‘Afwezigheid’ voor het opleidingsonderdeel ‘Inleiding tot de orthopedagogiek’ geeft aanleiding tot herkansing in tweede zittijd
- Een cijfer van 10/20 of meer op het deel ‘Oefeningen’ in 1ste zittijd kan worden behouden in 2de zittijd.
- Bij een cijfer lager dan 10/20 op het deel ‘Oefeningen’ in 1ste zittijd moet een nieuwe paper worden ingediend die wordt beoordeeld op basis van peer review en peer assessment.
De student die zich voor de oefeningen niet of laattijdig inschrijft in een groep en/of de taak voor de oefeningen niet of laattijdig indient en/of geen of laattijdig de volledige peer review of peer assessment ingeeft, krijgt een ‘Afwezigheid’ voor het hele opleidingsonderdeel.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject