6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1000489AER voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Experimentele en Toegepaste Psychologie
Onderwijsteam
Natacha Deroost (titularis)
Mahyar Firouzi
Helen Tobback
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

In de cursus wordt een inleidend overzicht gegeven van de belangrijkste theorieën, basisbegrippen en onderzoeken binnen de verschillende deelgebieden van de academische psychologie.  

1. HOORCOLLEGE

Tijdens de hoorcolleges wordt een selectie van hoofdstukken behandeld uit het handboek (voor de concrete hoofdstukken - zie Canvas). Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn o.m. wat is psychologie, conditionering en leren, motivatie en emotie, intelligentie, persoonlijkheid, waarneming, aandacht en bewustzijn, onthouden & vergeten en psychopathologie.


2. WPO
Ondersteuning van de hoorcolleges adhv. oefeningen en demo's.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoint slides, Deroost, Natacha, Canvas
Handboek (Vereist) : Psychologie, Brysbaert, Marc, OWL Press, 9789463936330, 2022
Handboek (Aanbevolen) : Psychologie oefenboek, Dumoulin, François & Brysbaert, Marc, OWL Press, 9789089318725, 2018
Bijkomende info

Geen vrijstelling op basis van de KUL-vakken: "functieleer 1" én "methoden van het wetenschappelijk onderzoek" (update januari 2021)

 

Leerresultaten

Algemene competenties

De student dient
1. kennis te hebben van de historische ontwikkelingen die geleid hebben tot de huidige academische psychologie
2. de basisbegrippen, belangrijkste theorieën en onderzoeken binnen de verschillende deelgebieden van de psychologie uiteen te kunnen zetten
3. inzicht te hebben in de onderzoeksmethoden die binnen de academische psychologie worden gehanteerd
4. kritisch te kunnen reflecteren over de psychologie als wetenschappelijke discipline

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen meerkeuze met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen a.h.v. meerkeuzevragen.

Aanvullende info mbt evaluatie

1ste en 2de zittijd: Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Schriftelijk examen meerkeuze met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Toelichting: Schriftelijk examen a.h.v. meerkeuzevragen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject