6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1023669BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Recht en Criminologie
Verantwoordelijke vakgroep
Criminologie
Onderwijsteam
Jenneke Christiaens (titularis)
Els Dumortier
Onderdelen en contacturen
18 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
100 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De cursus "jeugdrecht en jeugdcriminologie" bestaat, enerzijds, uit twee luiken (jeugdrecht en jeugdcriminologie) maar wenst, anderzijds, ook de relatie tussen deze twee luiken niet uit het oog te verliezen.  Er wordt daarom vertrokken vanuit een gezamenlijke eerste les "jeugdrecht en jeugdcriminologie" waarin het ontstaan van het jeugdbeschermingsrecht en de relatie met de ontwikkeling van het strafrecht en de criminologie in aan bod komt. Daarna splits het vak zich in een luik jeugdrecht en een luik jeugdcriminologie. 

Het luik “jeugdrecht” is gericht op (de ontwikkeling van) het Belgische jeugdrecht. Volgende onderdelen komen hierin aan bod: (1) de staatshervorming en de 'defederalisering' van het jeugd(beschermings)recht; (2) Het internationaal juridisch kader en de internationale normen betreffende de rechten van het kind; (3) de misdrijf omschreven feiten of het "jeugddelinquentierecht", (4) de verontrustende situaties of het "jeugdhulprecht", (5) het gerechtelijk recht en (6) interventies tav ouders.

Het luik “jeugdcriminologie” focust op het fenomeen jeugdcriminaliteit en de maatschappelijke reactie erop. Volgende thema’s komen hierin aan bod: (1)het fenomeen jeugdcriminaliteit, (2) verklaringen of achtergronden van jeugdcriminaliteit, (3) modellen en praktijken van maatschappelijke reactie op jeugdcriminaliteit. 

De werkcolleges en praktische oefeningen (WPO) zijn veelzijdig en de precieze inhoud en verwachtingen naar de studenten toe worden in het begin van het ac. jaar vermeld in een nota die beschikbaar wordt gesteld op pointcarré. Het kan gaan om een debat, gastsprekers uit de praktijk, een kleinschalig onderzoek naar een jeugdbeschermingspraktijk, werken met wetteksten, etc. Deze WPO's maken een verdieping van de leerstof mogelijk en kunnen tevens de brug tussen het juridische luik van deze cursus en het criminologisch luik vormen. De WPO's grijpen eveneens plaats in het eerste semester aansluitend en/of tegelijkertijd met de hoorcolleges (HOC).

De HOC's en WPO's worden face to face en/of online aangeboden (cf. COVID maatregelen). 

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Thema wetboek jeugdrecht, Put, J., 7de, Larcier, 9789400014022, 2023
Handboek (Vereist) : Handboek Jeugdbeschermingsrecht, Put, J., 5de, Die Keure, 2000002007562, 2023
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader (jeugdcriminologisch luik), Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Les slides beschikbaar, Canvas
Bijkomende info

Studiemateriaal bestaat uit:

Voor Jeugdrecht: 

Een handboek (Jeugdbeschermingsrecht van J. Put) en een wetboek jeugdrecht (J. Put) gelden als basis voor het studiemateriaal van het luik jeugdrecht. Daarnaast kunnen dit handboek en het wetboek aangevuld worden met andere teksten, beeld- en/of geluidsfragmenten, rechtspraak, enzovoort. Dit bijkomend studiemateriaal wordt eveneens beschikbaar gesteld op Canvas. 

Voor Jeugdcriminologie: 

Voor het jeugdcriminologische luik wordt een reader met wetenschappelijke artikelsen onderzoeksrapporten ter beschikking gesteld per lesmodule (via Canvas). De slides en lesnotities (studenten) gelden als leidraad. De slides worden op Canvas beschikbaar gemaakt. Daarnaast kunnen ook beeld- en/of geluidsfragmenten beschikbaar gesteld wordenop Canvas.

Dit OO wordt ook aangeboden in het avond/begeleidingsprogramma (werkstudenten). De werkstudenten volbrengen dezelfde taken en leggen hetzelfde examen af. Van werkstudenten wordt meer zelfstudie verwacht. Minstens drie avondsessies worden voorzien (face to face en/of on line). 

Voor Erasmusstudenten wordt er een reading course georganiseerd: 

  • Inhoudelijk: Deze cursus behandelt aspecten van zowel het Belgische jeugdrechtmodel als van de jeugdcriminaliteit.
  • Studiemateriaal: reading course (te bespreken met de verantwoordelijke professoren).
Leerresultaten

Algemene competenties

Dit studiedeel wil een inzicht verschaffen in de evolutie van de maatschappelijke reactie op delinquent en/of deviant jeugdgedrag,in het bijzonder wat de federale en decretale regelgeving betreft.

  • De student heeft kennis van de basiskenmerken van het Belgische/Vlaamse jeugdrecht systeem en de internationale kinderrechten.
  • De student heeft inzicht in de wetgeving en de toepassing van de wetgeving ten aanzien van minderjarigen (MOF en VOS) en ten aanzien van ouders en kan hieruit de nodige debat punten bespreken. 
  • De student kan na het volgen van deze cursus kritisch reflecteren over de wetenschappelijke en maatschappelijke discussies die deze evolutie gevoed hebben.
  • De student kan via de opdrachten en bij het schriftelijk examen de verschillende benaderingen en argumenten tegen elkaar afwegen en is in staat een persoonlijk standpunt in te nemen.
  • De student kan relevante wets-/verdragsartikelen in het opgegeven wetboek opzoeken en uitleggen met gebruik van het relevante juridische en jeugdcriminologische jargon. De student kan de leerstof ook toepassen op een concrete casus (met verwijzing naar de relevante artikelen).

De cursus is tevens een voorbereiding op het profiel "jeugdcriminologie" van de master criminologie.    

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Luik jeugdrecht met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.
  • Luik jeugdcriminologie met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Luik jeugdcriminologie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel richt zich niet alleen op parate kennis, er wordt ook veel belang gehecht aan begrip en inzicht, het vermogen tot synthese en kritische wetenschappelijke reflectie.

De evaluatie van het luik jeugdrecht (50 %) gebeurt met behulp van een schriftelijk examen.

Dit bestaat uit zowel open vragen (zoals een casus, of het definiëren van begrippen, artikelen ...), gesloten vragen (invullen van één concept, begrip, artikel, ... in een doorlopende tekst) en/of meerkeuzevragen. Het wetboek jeugdrecht (enkel datgene dat werd opgegeven in het begin van het jaar) mag gebruikt worden bij dit schriftelijk examen. Daarin mogen echter geen annotaties of andere notities vermeld staan. Post-its of andere markeringen zijn evenmin toegelaten. Het onderlijnen en fluoresceren van de tekst in het wetboek zijn wel toegelaten.

De evaluatie van het luik jeugdcriminologie (50 % totaal cursus) gebeurt dmv (1) een schriftelijk examen (8/10 punten) én (2) een individuele en/of groepsopdracht (2/10 punten). De opdracht staat in functie van de leerstof en de thema's die in de HOC's en WPO's worden behandeld. De jaarlijkse opdracht wordt in een nota bij het begin van het academiejaar gedetailleerd besproken in de les en gecommuniceerd aan de studenten via Canvas. De opdracht wordt ingediend als onderdeel van het schriftelijke examen. 

Titularis en co-titularis zijn eindverantwoordelijken.

Tussen twee zittijden in één en hetzelfde academiejaar is een overdracht van het behaalde en geslaagde deelcijfer op het luik jeugdcriminologie (bij het schriftelijk examen) en/of het luik jeugdrecht (bij het schriftelijk examen) mogelijk. Tussen twee academiejaren is dergelijke overdracht niet mogelijk.

Evaluatie voor Erasmusstudenten:

  • Studenten moeten een korte wetenschappelijke paper maken over het Belgische jeugdrechtmodel vanuit een internationaal-vergelijkend perspectief en deze paper verdedigen en bespreken tijdens een mondeling examen (50/100),
  • Studenten moeten een schriftelijke opdracht (een wetenschappelijke paper) maken over een jeugdcriminologisch onderwerp (50/100).
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Verkort traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor criminologische wetenschappen
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de rechten: Dual Master in Comparative Corporate and Financial Law
Master in de rechten: burgerlijk en procesrecht
Master in de rechten: criminologie
Master in de rechten: economisch recht
Master in de rechten: fiscaal recht
Master in de rechten: internationaal en Europees recht
Master in de rechten: publiek recht
Master in de rechten: sociaal recht
Master in de rechten: strafrecht
Master in de rechten: Law and Technology
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)