6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4000845FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Benoît Henriet (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
130 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Voortbouwend op inspanningen tot de “dekolonisering” van het academische curriculum, tracht deze cursus om verschillende “dekoloniale”, “postkoloniale” en/of “gedecentraliseerde” visies op geschiedenis voor te stellen. Doorheen het semester zullen we samen historici, concepten, intellectuele bewegingen die een belangrijk impact op historische wetenschappen hadden lezen, bestuderen en bediscussiëren. De cursus heeft twee doelen. Ten eerste, het doen nadenken van studenten over het bestaan van eurocentrisch en historicistische vertekeningen in de historiografie. Ten tweede, studenten vanuit deze reflectie historiografie te doen benaderen. Studenten worden uitgedaagd om de relevantie van de verschillende bestudeerde theorieën en thesissen te toetsen aan hun eigen kennis en onderzoekservaringen. De cursus heeft de vorm van een literatuurseminarie.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Reader, een bundel van sleutelteksten met betrekking de postkoloniale kritieken van geschiedschrijving
Bijkomende info

Studenten krijgen toegang tot een “reader”, een bundel van sleutelteksten met betrekking de postkoloniale kritieken van geschiedschrijving. 

Elke les wordt rond een thema georganiseerd, en aan elk thema worden twee teksten uit de reader verbonden. Voor elke les zijn de studenten gevraagd om deze twee teksten kritisch te lezen en analyseren. Elk week zullen een serie van vragen samen gediscussieerd worden. 

Tijdens de bijeenkomsten worden de historische en intellectuele contexten van de bestudeerde thema, auteur en/of context voorgesteld. Daarna worden de twee teksten samengevat en gediscussieerd (op vlak van kernconcepten, methodologie, relevantie, bijdrage). Om af te sluiten wordt een collectief debat rond de eerder verzonden vragen georganiseerd.
 

Leerresultaten

Algemene competenties

De student(e) moet ten minste zes van de volgende kernconcepten van postkoloniale denkstromingen begrijpen:
•    Positionaliteit
•    Oriëntalisme
•    Exotisme
•    Postokoloniale kritiek van de Verlichting
•    De Black Atlantic
•    Coloniality/Decoloniality
•    Subalterns beweging
•    Provincialisering
•    Biopolitiek
•    Archieven “along and against the grain” lezen
•    Queer theorieën
•    Posthumanisme

De student(e) moet tonen dat zij/hij een theoretische wetenschappelijke tekst kritisch kan analyseren. Zij/hij moet: 
•    De centrale theorie/het kernconcept van de bestudeerde teksten identificeren
•    De methodologie van de auteur(s) op een kritische manier uitleggen
•    Rekening houden met de periode, discipline en expertise van de auteur(s) houden 
•    Een kritische evaluatie van de intellectuele bijdrage van de bestudeerde teksten verdedigen.

De student(e) moet tonen dat zij/hij concepten en theorieën op een kritische manier kan toepassen op haar/zijn eigen onderzoek (zie evaluatie hieronder).

De student(e) moet zelfreflectiviteit aantonen. Zij/hij moet reflecteren op de invloed van haar/zijn sociale toestand op de bepaling en aanpak van haar/zijn onderzoeksobjecten.
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Groepswerk bepaalt 20% van het eindcijfer

HOC Paper bepaalt 60% van het eindcijfer

HOC Verslag bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie HOC Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepswerk met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

    Toelichting: ...

Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

    Toelichting: ...

Binnen de categorie HOC Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Verslag met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

    Toelichting: ...

Aanvullende info mbt evaluatie

Er wordt geen examen voorzien: studenten worden geëvalueerd op basis van verschillende taken uitgevoerd in de loop van de semester:
- Taak een: studenten moeten zes papers van één pagina indienen in de loop van het semester. Deze korte essays zijn reflecties over zes vrijwillige gekozen teksten uit de lezer. Ze moeten de volgende elementen bevatten: 1° een samenvatting van het kernargument en de methodologie die gehanteerd werd door de auteur. 2° een reflectie over de voor- en nadelen van het kritische gebruik van het theoretisch/conceptueel apparatus van de tekst gelinked aan een persoonlijke onderzoekservaring.
-Taak twee: studenten moeten in groep twee teksten verbonden aan een module presenteren. Elk groep moet een synthese van elk tekst maken en presenteren, en een discussie over de teksten in en met de groep organiseren
-Taak drie: op het einde van het academiejaar moet elk student een opdracht van 2000 à 3500 woorden schrijven. De opdracht is een kritische toepassing van ten minste een van de bestudeerde concepten/theorieën op een persoonlijke onderzoekservaring (werkcollege scriptie, en bachelor- of masterproef).

In de opdracht moet de student kritisch gebruikmaken van de bestudeerde dekoloniale onderzoeksagenda, op twee onderling verbonden manieren. Ten eerste moet de student zelfreflectiviteit aantonen. Daarvoor moet zij/hij verschillende vragen op hun gekozen onderzoekservaring toepassen:
•    Gebruik ik een eurocentrische/etnocentrische blik in mijn onderzoek? Waarom?
•    Heeft mijn identiteit een invloed op mijn onderzoek? Hoe en waarom?
•    Kan ik de werken van niet-Westerse wetenschappers/intellectuelen gebruiken?
•    Zijn er “gemarginaliseerde stemmen” die ik in mijn bronnen kan opnemen? 

 Ten tweede moet de student een kritische benadering van ten minste een postkoloniaal concept/theorie aantonen. Hij/zij moet proberen om de volgende vragen te beantwoorden:
•    Is de methodologie pertinent voor mijn onderzoek? Waarom?
•    Kloppen de conclusies van de auteur met mijn eigen observaties? Waarom?
•    Kan ik, vanuit het standpunt van mijn eigen onderzoek, met dezelfde methodologie andere observaties/conclusies dan de auteur maken?
•    Heeft deze theorie/dit concept iets aan mijn onderzoek toegevoegd? Waarom (niet)?
 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Master in de geschiedenis: Standaard traject
Master in de communicatiewetenschappen: media en innovatie
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)