6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1000914BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Communicatiewetenschappen I’ gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen. Deze inschrijvingsvereiste is enkel geldig voor studenten in de bachelor Communicatiewetenschappen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Ike Picone (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
124 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het vak behandelt de historisch-theoretische link tussen democratische en journalistieke theorie en gaat dieper in op de vraag of deze link nog steeds actueel is. De docent identificieert kernconcepten in zowel democratische theorie als journalistieke deontologie. Studenten krijgen de kans om deze concepten toe te passen op de uitdagingen waarmee journalistiek vandaag wordt geconfronteerd in democratische samenlevingen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Digitale slides, die dienen aangevuld te worden met eigen nota’s en digitale reader
Bijkomende info

Toelichting werkvormberekening

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 26 uur (13 x 2 uur)

ZELF: 124 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester, a rato van 3 uur per HOC: 36 uur (13 x 3 uur)
  • doornemen en analyseren van de 12 artikels in de reader: 48 uur (12 x 4 uur)
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan de volgende leerresultaten van de bacherlor communicatiewetenschappen:

  • De studenten hebben specifiek kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen communicatiewetenschappelijke benaderingen van journalistiek, politiek en democratie.
  • De studenten hebben inzicht in de positie en onderlinge relatie van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen het vakgebied en dit steeds in verhouding tot andere theorievorming, methoden, concepten en modellen in andere disciplines (interdisciplinariteit).
  • De studenten hebben inzicht in het achterliggende mens- en maatschappijbeeld en (de historische ontwikkeling van) de premissen van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities in het algemeen, en in hun benadering van de relatie media, communicatie en samenleving in het bijzonder.
  • De studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten en hun relaties met journalistiek, politiek en democratie.
  • De studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader dat aansluit bij het veld van communicatiewetenschappelijke benaderingen van journalistiek, politiek en democratie.
  • De studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur.
  • De studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten.
  • De studenten kunnen kritisch en zelf-reflectief, binnen een langetermijnperspectief, uitgaand van een interdisciplinaire invalshoek, en zich hoedend voor monocausale interpretaties de impact inschatten van sociale, culturele, economische, ethische, technologische, politieke, juridische en andere factoren op communicatieprocessen.
  • De studenten geven blijk van een eerlijke attitude, ethische houding en geëngageerde ingesteldheid wat toelaat een relevante bijdrage te leveren aan actuele wetenschappelijke en maatschappelijke debatten.
  • De studenten beschikken over het vermogen om informatie, bestaande inzichten en eigen onderzoeksbevindingen te communiceren aan diverse doelgroepen en dit zowel schriftelijk, mondeling en via de nodige multimediale ondersteuning.
  • De studenten kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen.

Op het einde van het studiedeel

  • Heb je je kennis verruimd van traditionele (theoretische) modellen uit de communicatiewetenschappen door deze aan te vullen met modellen uit liberaal-democratische theorie en uit journalistieke studies.
  • Heb je een diepgaand inzicht ontwikkeld in de manier waarop liberaal-democratische theorievorming ons begrip van journalistiek tot op vandaag vormgeeft
  • Heb je een diepgaand inzicht ontwikkeld in het spanningsveld tussen normatieve journalistieke theorieën (wat journalistiek zou moeten zijn) en alledaagse journalistieke praktijk (wat journalistiek daadwerkelijk is)
  • Heb je geleerd deze theoretische inzichten toe te passen om hedendaagse journalistieke en democratische processen en ontwikkelingen te analyseren, te kaderen en kritisch door te lichten. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het gebruik van generatieve AI is toegestaan voor bepaalde onderdelen van de opdracht. Bij deze opdracht is het toegestaan om alleen generatieve AI te gebruiken bij de voorbereiding van het examen, als brainstormtool bij het opmaken van de analyse. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende wijze worden herkend (zie referentielijst AI).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor communicatiewetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen, minor communicatiewetenschappen
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject