6 ECTS credits
160 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1000953ANR voor alle studenten in het 2e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Onder samenwerkingsakkoord
- Onder uitwisselingsakkoord mbt studiedelen
- Faculteit
- Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
- Verantwoordelijke vakgroep
- Communicatiewetenschappen
- Onderwijsteam
- Benjamin De Cleen
Jana Goyvaerts
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 26 contacturen Hoorcollege
136 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
Dit opleidingsonderdeel focust op de geschiedenis van de massamedia en massacommunicatie. De cursus behandelt de geschiedenis van een aantal cruciale media- en communicatiefenomenen en gaat in op de politieke, culturele, sociale, technologische, juridische, en economische actoren en ontwikkelingen die deze geschiedenis kenmerken en sturen. De focus ligt met name op de journalistiek, de film en de bioscoop, de omroep, en propaganda.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en reader, Canvas
- Bijkomende info
Slides en reader zijn beschikbaar via het leerplatform Canvas.
Toelichting werkvormberekening
- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
HOC: 26 uur
ZELF: 136 uur
- Cursus bijhouden tijdens het jaar (slides + reader (+/- 40p tekst per module): 36 uur (12 x 3 uur)
- Te kennen teksten samenvatten en vragen over de tekst beantwoorden (samenvatting/antwoorden verplicht in te leveren): 20 uur (5 x 4 uur)
- Studeren voor examen: 32 uur (4 dagen van 8 uur)
- Individueel essay: 48 uur (6 dagen van 8 uur)
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Op het einde van dit studieonderdeel:
- ken je de geschiedenis van een aantal belangrijke media- en communicatiefenomenen en –instituties: de journalistiek, film en bioscoop, de omroep, de propaganda
- kan je verbanden leggen tussen de geschiedenissen van de behandelde media- en communicatiefenomenen en –instituties;
- kan je de belangrijkste actoren in de geschiedenis van de behandelde media- en communicatiecommunicatiefenomenen en –instituties identificeren en hun rol in die geschiedenis duiden;
- kan je de geografische gelijkenissen en verschillen tussen de ontwikkeling van de behandelde media- en communicatiefenomenen en –instituties in België, Europa en daarbuiten identificeren en duiden.
- kan je de huidige situatie van de behandelde media- en communicatiefenomenen historisch duiden
- kan je een actuele gebeurtenis uit de media- en/of communicatiesfeer historisch duiden op basis van een zelfstandige desk research en literatuurstudie, en kan je die historische duiding op een creatieve, vlotte en correcte journalistieke manier communiceren aan een breed publiek in de vorm van een journalistiek long-read-artikel
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Schriftelijk examen
met een wegingsfactor 60
en aldus 60% van het totale eindcijfer.
- Long-read artikel
met een wegingsfactor 40
en aldus 40% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Schriftelijk examen (60% van het totale cijfer) en individueel geschreven opdracht (een long-read journalistiek artikel over de geschiedenis van een zelfgekozen media- en/of communicatiefenomeen - 40% van het totale cijfer).
Bij deze opdracht is het toegestaan om alleen generatieve AI te gebruiken voor de onderdelen en doelstellingen die gespecificeerd worden in de taakopgave. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende wijze worden herkend (zie referentielijst AI).
Indien je doorverwezen wordt naar de tweede zittijd, maar minimum 10/20 behaalde voor één van de twee evaluatie-onderdelen (individuele geschreven opdracht of schriftelijk examen) dan wordt dit resultaat overgedragen naar de tweede zittijd. Indien je alsnog dit onderdeel wil hernemen in de tweede zittijd, stuur dan een e-mail naar de docent binnen de vijf dagen na de bekendmaking van de resultaten. Indien je beslist om een onderdeel waarvoor je geslaagd was te hernemen in de tweede zittijd, vervalt je resultaat en wordt je resultaat in de tweede zittijd het officiële resultaat (ook indien dit lager zou zijn dan het resultaat in de eerste zittijd).
Deelresultaten van minimum 10/20 worden ook overgedragen naar het volgende academiejaar. Indien je dat deel alsnog wil hernemen, stuur je een e-mail naar de docent voor eind februari.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject