5 ECTS credits
128 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018353ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
De meest recente cijfers rond de voedselconsumptiepeiling in Vlaanderen worden gebruikt als inleiding in de cursus. Vergelijking met verschillende landen worden gemaakt en richtlijnen van de WereldGezondheidsOrganisatie worden besproken.
De richtlijnen rond gezonde voeding worden per voedingsgroep grondig besproken. Voor de verschillende macro nutriënten worden de gezondere en de minder gezondere opties besproken.
Verschillende nationale en internationale indexen van voedingskwaliteit worden toegepast en besproken. De voedingsvoorlichtingsmodellen zoals gebruikt in verschillende Europese landen worden vergeleken.
Specifieke items rond gezonde voeding en claims worden geanalyseerd (bv. plantaardige voeding, zuur-base evenwicht van de voeding, anti-oxydanten, secundaire plantenstoffen, kunstmatige voedingsstoffen, functionele voedingsmiddelen, balaststoffen,…). Aspecten van duurzaamheid in functie van de voedingspatronen worden toegepast (zie EAT-Lancet report).
Daarnaast worden ook verschillende aspecten van sportvoeding besproken.
Vanuit de chronologie van de verschillende internationale position stands rond sportvoeding wordt de evolutie van sportvoeding geschetst. Aan de hand van deze internationale postion stands voor specifieke sporten (voetbal, atletiek) wordt de complexiteit van sportvoeding toegelicht.
De richtlijnen betreffende voedingsinname voor, tijdens en na het trainen en de competitie worden bij verschillende sporten besproken (duursporten, krachtsporten, sporten met gewichtsbeperking).
Speciale aandacht gaat naar het kritisch analyseren van verschillende voedingsstrategiën ifv prestatie (o.a. sportdranken, voedingssupplementen…).
Aandacht wordt besteed aan de “gezonde opties” binnen de sportvoeding.
P.O.: de student analyseert zijn eigen voedingsbehoefte (bewegingsdagboek) en voedingsinname (door middel van een 3-daagse anamnese en een voedselfrequentie vragenlijst) en weegt af ten opzichte van de gezondheidsnorm en de normen geldig in zijn specifieke sport. Een vergelijking tussen de verschillende methoden wordt gemaakt.
Na vaststelling van de afwijkingen wordt een remediëring voorgesteld.
Verschillende indexen m.b.t. de kwaliteit van de voeding worden toegepast
Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van een powerpoint presentatie.
De studenten kunnen voor het practicum ondersteuning krijgen voor de analyse van het eetdagboek via de NUBEL software.
Verwerven van kennis en inzicht in de realtie voeding, fysieke activiteit en gezondheid.
Kennis van de richtlijnen rond gezonde voeding.
Kunnen analyseren van voedingsinname, voedingsgewoontes.
Kunnen afwijkingen van voedingsrichtlijnen vast stellen en remediëren.
Begrippen van duurzame voeding kunnen toepassen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Schriftelijk examen in verband met de theoretische achtergrond (HOC) en de toepassing van de EAT-lancet principes en principes van gedragsverandering voor gezonde en duurzame voeding : 50%,
Evaluatie werkboek: 50%.
Het werkboek dient ingeleverd te worden de 3de week na het lentereces. De niet tijdig ingeleverde werken worden naar 2de zittijd verwezen.
Het deelresultaat van de examenonderdelen theorie en het werkboek worden bij een resultaat van minstens 10/20 automatisch overgedragen naar de tweede zittijd of naar het volgend academiejaar
In geval er onvoloendes zijn op een van beide onderdelen (cijfer lager dan 8/20) wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste deelresultaat als je examenresultaat.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs