6 ECTS credits
168 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1001345BER voor alle studenten in het 2e semester
met een verdiepend bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Je hebt ‘Communicatiewetenschappen I’ gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen. Deze inschrijvingsvereiste is enkel geldig voor studenten in de bachelor Communicatiewetenschappen.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
- Verantwoordelijke vakgroep
- Communicatiewetenschappen
- Onderwijsteam
- Ike Picone
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 24 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
132 contacturen Zelfwerk en -studie
- Inhoud
De bedoeling van het vak is inzicht te krijgen in de maatschappelijke betekenis van digitale technologieën en de wisselwerking tussen digitale media (sociale media, messaging apps, smartphone, tablets, digitale televisie,...) en de samenleving.
Hiervoor vertrekken we vanuit het perspectief van de gebruiker van digitale media. Hoe worden digitale media gebruikt in en wat zijn de gevolgen voor het alledaagse leven en werk? Waarom zijn sommige mediatechnologieën en -diensten succesvol en andere niet?
Er wordt daarbij nagegaan hoe het gebruikersperspectief zich verhoudt tot:
- Theoretisch perspectief: Wat zijn digitale media? Op welke wijze is de informatiesamenleving geëvolueerd? Wat is platformsamenleving en hoe wordt daarover nagedacht?
- Artefacten: Hoe kunnen we internet-gebaseerde media onderzoeken als technologische objecten? Op welke manier zijn sociale media geëvolueerd? Hoe kunnen best de invloed van digitale media op de samenleving inschatten?
- Praktijken: Hoe verandert onze dagelijkse sociale omgang via digitale media? Wat betekenen sociale media voor identiteitsvorming en reputatie bij jongeren? Wat zijn de culturele en sociologische aspecten van samenwerken en participatie via digitale media?
- Socio-economische omkadering: Welke rol spelen digitale media voor sociale bewegingen en journalistiek? In welke mate zijn digitale media een risico op vlak van privacy en surveillance? Hoe verandert werk als gevolg van de verspreiding van digitale media en artificiële intelligentie?
- Studiemateriaal
- Handboek (Vereist) : Introduction to Digital Media, Delfanti, Alessandro & Arvidsson, Adam, 1st, Wiley-Blackwell, 9781119276210, 2019
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Digitaal mediagebruik, bijkomend studiemateriaal, via leerplatform
- Bijkomende info
Een verkennend inzicht in theorieën van de communicatiewetenschappen, sociologie, filosofie en/of technologiestudies vormt een voordeel, maar is geen vereiste. Ook technologische voorkennis is geen vereiste, omdat het opleidingsonderdeel in de eerste plaats vertrekt vanuit sociaal-wetenschappelijke concepten.
Qua onderwijsmethode wordt er gebruik gemaakt van diverse leermiddelen (handboek, slides, audiovisueel materiaal, actuele artikels, referentielijst, website met bijkomende informatie...). De leerstof wordt zoveel mogelijk op een interactieve wijze besproken worden, vb. in de vorm van groepsdiscussies. Er wordt gestreefd om zoveel mogelijk de link te maken met de actualiteit, ondermeer door het uitnodigen van gastsprekers, door het opzoeken van praktijkvoorbeelden, door informatie te verzamelen over het jaarthema en/of door een jaaropdracht uit te voeren. Voor communicatie en uitwisseling van informatie met de studenten (vb. slides) wordt gebruik gemaakt van het leerplatform.
Deze aanpak vertaalt zich in een opleidingsonderdeel van 6 ECTS met een combinatie van HOC, WPO en ZELF.
Toelichting werkvormberekening
- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting
HOC: 24 uur (12 x 2 uur)
- inleidende les: 2 uur
- klassieke hoorcolleges, met inbegrip van interactie/discussie over de leerinhoud op basis van het handboek: 22 uur
WPO: 12 uur
- gezamenlijke discussie omtrent jaarthema, jaaropdracht, praktijkvoorbeelden, handboek en interactie met docent: 8 uur
- gastcolleges en discussie met studenten: 2 uur
- contactmomenten voor collectieve of individuele feedback: 2 uur
ZELF: 132 uur
- cursus bijhouden (theorie en inhoud van handboek en slides) tijdens het semester, a rato van 2 uur per uur HOC: 48 uur
- grondig lezen van het handboek: 40 uur
- zoeken en verwerken van artikel omtrent jaarthema: 1 uur
- uitvoeren van de jaaropdracht: 1 uur
- opzoeken, voorbereiden en presenteren van praktijkvoorbeeld: 2 uur
- voorbereiden examen (op basis van de slides van lessen en gastcolleges, het handboek en de eigen nota’s): 40 uur (5 dagen van 8 uur)
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Dit opleidingsonderdeel draagt in het algemeen bij aan de volgende leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:
- de studenten hebben specifiek kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen communicatiewetenschappelijke benaderingen van media, internet en globalisering,
- de studenten hebben inzicht in de positie en onderlinge relatie van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen het vakgebied en dit steeds in verhouding tot andere theorievorming, methoden, concepten en modellen in andere disciplines (interdisciplinariteit),
- de studenten hebben inzicht in het achterliggende mens- en maatschappijbeeld en (de historische ontwikkeling van) de premissen van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities in het algemeen, en in hun benadering van de relatie media, communicatie en samenleving in het bijzonder,
- de studenten hebben kennis en begrip van de historische en recente ontwikkelingen van media en communicatie,
- de studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten en hun relaties met media, internet en globalisering,
- de studenten hebben kennis en begrip van de beleidscontext waarbinnen deze media- en communicatie organisaties, -structuren en -processen tot stand komen, en dit zowel op nationaal, Europees als internationaal vlak,
- de studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader dat aansluit bij het veld van communicatiewetenschappelijke benaderingen van media, internet en globalisering,
- de studenten kunnen kritisch en zelf-reflectief, binnen een langetermijnperspectief, uitgaand van een interdisciplinaire invalshoek, en zich hoedend voor monocausale interpretaties de impact inschatten van sociale, culturele, economische, ethische, technologische, politieke, juridische en andere factoren op communicatieprocessen,
- de studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan.
Specifieke leerresultaten:
Dit opleidingsonderdeel leidt tot wetenschappelijk inzicht in de wisselwerking tussen digitale media en de samenleving. Die complexiteit speelt zowel op het niveau van de technologische systemen, de gebruikspraktijken en de bredere maatschappelijke ontwikkelingen. Digitale media bepalen in steeds toenemende mate mee het uitzicht van die maatschappij op sociaal, cultureel, politiek en economisch vlak. Omdat deze digitale toepassingen en technologieën alle delen van ons individueel leven raken, is een brede communicatiewetenschappelijke reflectie noodzakelijk. Deze vragen belangen iedereen aan, niet alleen de technologie- en computersector. Bijgevolg is het vak zeker niet enkel bedoeld voor studenten die interesse hebben voor digitale media en internet. Het wil daarentegen bijdragen tot een diepgaand theoretisch inzicht op digitale ontwikkelingen in alle geledingen van de huidige maatschappij.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Schriftelijk Examen
met een wegingsfactor 80
en aldus 80% van het totale eindcijfer.
Toelichting: De algemene beoordeling is gebaseerd op de kennis van de leerstof, in combinatie met het begrip en het kunnen toepassen van de verworven kennis.
- Werkstuk
met een wegingsfactor 20
en aldus 20% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Het werkstuk omvat 2 individuele opdrachten tijdens het semester. Dit examenonderdeel kan niet hernomen worden in tweede zittijd. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Niet van toepassing.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor communicatiewetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen, minor communicatiewetenschappen
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject