6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4001354FER voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Katarzyna Ruchel-Stockmans (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
140 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel richt zich op het spanningsveld tussen hedendaagse kunst en de publieke sfeer. Hierbij ligt de focus op kritische en participatieve kunstpraktijken die een voortdurend dialoog aangaan met de ontwikkelingen binnen politiek, technologie en kennisproductie. De behandelde thema’s omvatten: ecologische netwerken, collaboratie en participatie, etnografische wending in kunst, etnografisch museum versus kunstmuseum, conservatie en restauratie van kunst.  Vanuit de meest recente vraagstukken wordt teruggekeken naar de historische vormen van institutionele kritiek, collectieve auteurschap, en artistiek engagement. Tijdens de colleges en discussiemomenten zal de aandacht regelmatig verschuiven tussen artistieke strategieën en formaten (installatie en performance, procesgerichte kunst, performatieve lezingen), maatschappelijke debatten (migratie, klimaat, discriminatie, kwetsbaarheid, het dekoloniseren van kunst en musea) en theorie (zowel binnen kunst als kunstwetenschap).  

Een apart cluster van 3 sessies gegeven door Prof. Francisca Vandepitte handelt over conservatie en restauratie van participatieve en proceskunst.

Het doel is om de theoretische en kunsthistorische kennis van de student uit te breiden zodat zij of hij in staat is de veranderende kunstpraktijken in een interdisciplinair, netwerk-gericht kader te situeren en onderzoeken.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader, Canvas
Bijkomende info

Tijdens de colleges worden literatuurtips aangereikt voor verdiepende zelfstudie.

Leerresultaten

Algemene competenties

  1. De studenten verwerven kennis over hedendaagse artistieke praktijken die verband houden met  maatschappelijke vraagstukken.
  2. De studenten beschikken over de vaardigheid hedendaagse participatieve kunstpraktijken zelfstandig te analyseren en binnen bredere culturele debatten te kaderen.
  3. De studenten kunnen de nieuwste theorievorming koppelen aan ontwikkelingen binnen actuele kunst en participatie.
  4. De studenten kunnen de meest gangbare methodes binnen de kunstwetenschappen op de participatieve artistieke praktijken toepassen terwijl ze ook de grenzen van deze methodologische paradigma’s kunnen aanduiden. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Mondeling met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondeling examen

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Presentatie en respons

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:

Examen mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 30% van het eindcijfer

Examen mondeling

Het mondelinge examen bestaat uit drie vragen. De eerste vraag peilt naar de kennis van de theoretische bijdragen uit de reader. De tweede vraag is over een door de student uitgewerkte case study. Deze case study moet vooraf bepaald worden in samenspraak met de docent. De derde vraag gaat over conservatie en restauratie van participatieve kunst.

Examen andere

Korte presentatie en respons (individueel of in groep) tijdens de les.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdracht af te werken:
De opdracht bestaat uit twee delen: een mondelinge presentatie over een theoretische bijdrage (artikel of hoofdstuk) met een weging van 20% en een respons op een presentatie door een andere student(en) met een weging van 10%.

Aanvullende informatie

Indien de (werk)student de opdracht mondelinge presentatie en respons niet kan vervolledigen, dient zij/hij schriftelijke samenvattingen van twee artikels uit de reader voor het einde van het semester in te dienen. Elke samenvatting bevat 1000 woorden.

In de tweede zittijd dient de student de presentatie en respons schriftelijk in.

Het examen in de tweede zittijd is mondeling en bestaat uit dezelfde onderdelen als in de eerste zittijd.

Indien de student aan een of meerdere opdrachtcategorieën niet deelneemt, zal het eindcijfer voor het studiedeel als geheel een afwezigheidscijfer zijn. De student dient voor elke opdrachtcategorie ten minste een deelcijfer van 8/20 te behalen om geslaagd te zijn. Deelcijfers kunnen worden overgeschreven naar een latere zittijd binnen hetzelfde academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)