3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4001602FER voor alle studenten in het 1e semester
met een gespecialiseerd master niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- De student is ingeschreven in een traject waar het opleidingsonderdeel voorkomt.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Recht en Criminologie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Internationaal en Europees recht
- Onderwijsteam
- Stefaan Van Der Jeught
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 0 contacturen Exam
20 contacturen Lecture
60 contacturen Self study
- Inhoud
De rode draad van het studieonderdeel "Constitutioneel recht van de Europese Unie (EU)" wordt gevormd door drie kernbegrippen: de democratie, de rechtsstaat en de grondrechten (met inbegrip van minderhedenbescherming). De EU is steeds meer een "waardengemeenschap", maar hoe krijgt een en ander concreet vorm, wat is de "balance of powers" tussen de EU-instellingen, de lidstaten, en de burger, en welke aspecten zijn nog onvolkomen?
De cursus is onderverdeeld in modules met elk een welomschreven onderwerp en onderzoeksthema, met name:
- Wat is het constitutioneel recht van de EU? Welke zijn de bronnen van dit recht?
- De bescherming van de grondrechten in de EU, in het bijzonder de naleving door lidstaten en het Handvest van de Grondrechten van de EU (met rechtspraak van het Europees Hof van Justitie). Is het huidige systeem afdoende?
- Welke zijn de verschillende stappen naar Europese integratie? De toetreding en uittreding van lidstaten. Verdragsherzieningsprocedures. Wat brengt de toekomst? Uitdagingen en gevaren?
- De (verticale) bevoegdheidsverdeling tussen de EU en haar lidstaten en de (horizontale) bevoegdheidsverdeling tussen de EU-instellingen en organen onderling. Wat is de “balance of powers”?
- Het Europees Hof van Justitie: organisatie en procedure. Recente rechtspraak ter zake van het constitutioneel recht van de EU en rol van dit Hof als grondwettelijk Hof. Samenwerking met de hoven en rechtbanken van de EU-lidstaten (prejudiciële vragen). Is het Hof (te) activistisch?
- De EU als representatieve democratie: het Europees Parlement, het burgerschap van de EU, het Europees burgerinitiatief, de rol van de nationale parlementen. Nationale referenda. Is er sprake van een 'democratisch deficit'?
- De externe betrekkingen van de EU: internationale rechtspersoonlijkheid en bevoegdheden. Is de EU een echte actor op het internationaal terrein?
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Constitutioneel recht van de Europese Unie, Lesnota´s en geselecteerde teksten
- Bijkomende info
Het volgen van de media over actuele dossiers die de EU-agenda bepalen, is noodzakelijk. In de colleges wordt de politieke actualiteit in de EU en de meest recente rechtspraak van het Europees Hof van Justitie besproken. De docent levert de theoretisch onderbouw, maar van de studenten wordt een zeer actieve participatie en betrokkenheid verwacht. Bij aanvang van de colleges wordt studenten gevraagd om één van de tijdens de colleges behandelde thema's aan te geven waarin zij als 'referent' zullen optreden en dat zij actief zullen voorbereiden. Ook het paper (zie aanvullende info) behandelt hetzelfde thema. Nadere details worden verstrekt tijdens het inleidingscollege.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
- De student verkrijgt een brede en diepgaande kennis van het constitutioneel recht van de EU, met name op het vlak van de bronnen en de ontwikkeling ervan.
- De student begrijpt de balance of powers tussen de EU-instellingen onderling en tussen de EU en de lidstaten en kan die machtsverhouding illustreren aan de hand van concrete voorbeelden.
- De student heeft een goed inzicht in de historische ontwikkeling van het constitutioneel recht van de EU en kan de huidige uitdagingen verklaren vanuit historisch perspectief.
- De student kan bronnen van het EU-recht opsporen en toepassen in de praktijk.
- De student kan autonoom wetenschappelijk onderzoek verrichten in het domein van het EU-recht of kan autonoom kennis aanwenden in deze domeinen in het kader van een gespecialiseerde beroepsuitoefening.
- De student kan zich in het Nederlands uitdrukken over EU-materies (mondeling en schriftelijk).
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 75% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 25% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
- Examen Mondeling
met een wegingsfactor 75
en aldus 75% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
- Paper
met een wegingsfactor 25
en aldus 25% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Mondeling examen (zonder schriftelijke voorbereiding; gebruik verdragsteksten zonder annotaties is toegestaan);
Studenten dienen een beknopt paper te schrijven over een door henzelf te kiezen thema dat verband houdt met de in de colleges behandelde materie. De bedoeling is de gelegenheid te bieden een thema verder uit te diepen en ook de synthetische vaardigheid van de studenten aan te scherpen om een complexe materie op een bevattelijke wijze te beschrijven. Het gekozen thema kan op algemene wijze worden behandeld of aan de hand van een zeer recent arrest van het Europees Hof van Justitie (niet ouder dan één jaar). Het indienen van een paper is een vereiste om aan het mondeling examen te kunnen deelnemen.
Het deelresultaat van de paper wordt, bij een resultaat van minstens de helft, desgevallend overgedragen naar de tweede zittijd. De student die het examenonderdeel (paper) toch wil hernemen stuurt een e-mail naar de docent uiterlijk twee weken voor aanvang van de tweede zittijd.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in het internationaal en Europees recht: Standaard traject