3 ECTS credits
89 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 3018717DEW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business
Onderwijsteam
Ilse Scheerlinck (titularis)
Tom Vermeiren
Michaël Pascal D Distelmans
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
63 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

1.Beginselen van de economie
MICRO-ECONOMIE

2. De markt: vraag en aanbod
3. Elasticiteit
4. Toepassing van vraag en aanbod: allocatieve efficiëntie
5. Kosten en opbrengsten van de onderneming
6. Marktvormen
7. Marktverstoringen en overheidstussenkomst
MACRO-ECONOMIE

8. Het meten van economische activiteit
9. Macro-economische kernindicatoren en politiek
10. Bankwezen, geld en rentevoeten
11. Geaggregeerde vraag en geaggregeerd aanbod
INTERNATIONALE ECONOMIE

12. Het internationaal perspectief

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Economie en Bedrijfsleven, (Economics for Business), Scheerlinck, VUB, 2220170005492, 2018
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Lesslides, Scheerlinck
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Lesopnames
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Persartikelen en statistieken, Canvas
Bijkomende info

Bijkomende documenten (verspreid via het leerplatform):

Links persartikelen
Statistieken (ECB-NBB, IMF, OESO, Eurostat)
Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 26 uur (13 x 2 uur) voor dagstudenten en 24u (8 x 3 uur) voor werkstudenten

ZELF: 63 uur

cursus bijhouden tijdens het semester, a rato van 2 uur per week: 26 uur
oplossen van toepassingen en oefeningen; extra opzoekwerk voor verdere verduidelijking en beter begrip van de leerstof, zelfstudie van bepaalde cursusonderwerpen (aangeduid door de docent) en volgen van de actualiteit, interpreteren en analyseren van statistieken, a rato van 1 uur per week: 13 uur
voorbereiden/studeren examen (theorie, toepassingen en actualiteit): 24 uur (3 dagen van 8 uur)

    Leerresultaten

    Algemene competenties

    Leerdoelen

    1. De bachelor/master heeft inzicht in de maatschappelijke en ondernemingsgerelateerde context en kan de economie en het bedrijfsleven analyseren en interpreteren.

    2. De bachelor/master beschikt over vaardigheden om de internationale dimensie van de economie en gerelateerde problemen te herkennen, en is in staat oplossingen te formuleren.

    3. De bachelor/master beschikt over de vereiste vaardigheden om economische data en statistieken te analyseren en te interpreteren, de economische theorie toe te passen op de huidige economische situatie met behulp van cases, toepassingen en actualiteit.

    4. De bachelor/master kan economische fenomenen en verschijnselen begrijpen en analyseren vanuit ethisch en maatschappij-kritisch oogpunt, en de nodige (beleids)oplossingen aanreiken.

    Beoordelingsinformatie

    De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
    Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

    Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Aanvullende info mbt evaluatie

    Het gesloten-boek examen is schriftelijk en bevraagt de kennis als volgt:

    theoretische concepten uit de micro-, macro- en internationale  economie toelichten;
    tekenen, analyseren en interpreteren van grafische voorstellingen;
    toelichten en interpreteren van de actualiteit in combinatie met de theorie;
    blanco's in zinnen aanvullen met een woord, een groep van woorden, of een getal;
    beantwoorden van 10 à 15 juist-of-fout-zinnen of meerkeuzevragen.
    Puntenverdeling:

    open vragen: 70% van het totaal
    juist-of-fout-zinnen en/of meerkeuzevragen (verbeterd met hogere cesuur): 30% van het totaal

      Toegestane onvoldoende
      Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

      Academische context

      Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
      Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
      Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding professionele Bachelor onderwijs: secundair onderwijs met optie LO
      Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding (Revalidatiewetenschappen en) Kinesitherapie
      Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport
      Bachelor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek
      Bachelor in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde
      Bachelor in de ingenieurswetenschappen: chemie en materialen
      Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie
      Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie Profiel profiel computerwetenschappen
      Bachelor in de ingenieurswetenschappen: Startplan
      Bachelor in de ingenieurswetenschappen: biomedische ingenieurstechnieken
      Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur: Standaard traject
      Bachelor in de biologie: Standaard traject
      Bachelor in de chemie: Standaard traject
      Bachelor in de geografie: Standaard traject
      Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: Standaard traject
      Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
      Bachelor in de wiskunde en Data Science: Standaard traject
      Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie
      Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
      Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
      Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
      Master in de biomedische wetenschappen: management en bedrijfsleven
      Master in de geografie: Standaard traject
      Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
      Voorbereidingsprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Academische Master
      Voorbereidingsprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Academische Bachelor