6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4002047EEW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
*In de les wordt ingegaan op een aantal beleidsplannen (op de diverse echelons), op een aantal actualiteitsthema's en op een aantal specifieke topics mbt de toekomst /maatschappelijke uitdagingen inzake ouderenbeleid. Deze informatie wordt zeer samenvattend gedoceerd, omdat de student met de info van het vorige OO deze info moet kunnen duiden.
*Op basis van al deze info worden op een interactieve wijze recentelijke beleidsadviezen/beleidsinitiatieven besproken. De studenten krijgen een actieve rol in het voorbereiden en uitwerken van deze sessies.
*Het is de bedoeling om in groep een tweetal projecten uit te werken waarbij deze theoretische inzichten optimaal kunnen geïntegreerd worden. Bijvoorbeeld
--het AFC-project verder implementeren (inhoudelijke insteek en procesmanagement)
--opstellen van een vormingspakket voor 'zorgwerkers' uit de ouderensector : (verschillende topics worden aangereikt zoals bijvoorbeeld inhoudelijke insteek en ontwikkelen visie op communicatie en leiderschap; ontspoorde zorg,....)
*de achtergrondliteratuur (hoorcollege) en het begeleidingsptraject mbt de praktische oefening (paper) worden ter beschikking gesteld via het digitaal platform Canvas
*hoorcollege,
*lectuur wordt via digitaal platform ter beschikking gesteld
*de papers van de studenten.
*De student heeft kennis van de basisregelgeving, (bvb het kwaliteitsdecreet mbt de ouderenzorg) en kan daarover kritisch reflecteren. De student moet actief en kritisch kunnen omspringen met de gedoceerde leerstof (incl leerstof uit opleidingsonderdeel GERO 12149).*De student heeft kennis/inzicht in de grote vraagstukken mbt. de vergrijzende samenleving en het beleid naar ouderen toe (nationaal en internationaal perspectief).
* Er wordt getoetst in welke mate de student datgene wat hij geleerd heeft ook begrijpt, wat zijn inzicht is in de materie. Er wordt ook nagegaan in welke mate de student een aantal inzichten kan toepassen.
We verwachten dat de student na het volgen en bestuderen van deze cursus in staat is om zelfstandig een kritische analyse te maken van een probleemstelling met betrekking tot de gerontologische praktijk (in de meest ruime betekenis van het woord). *Het is de bedoeling dat de student vertrekkende vanuit de belangrijkste wettelijke en administratieve bepalingen mbt de ouderenvoorzieningen en het ouderenbeleid,en vanuit de belangrijkste gerontologische inzichten een concrete gerontologische praktijk of beleidsvoering kan analyseren .
*Concreet wordt hiertoe van de student verwacht :
- dat hij in staat is een paper te schrijven
- dat hij in staat is papers van medestudenten te bespreken (peer review)
- dat hij in staat is het eindresultaat zowel mondeling (presentatie) als schriftelijk (paper) kan communiceren.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 40% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 60% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
*mondeling examen (20%)
*interactieve sessie mbt beleidsadviezen : 30%
*inbreng in projectwerking (AFC en communicatie) : 50%
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in het management, zorg en beleid in de gerontologie: Standaard traject