6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1018719AER voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Experimentele en Toegepaste Psychologie
Onderwijsteam
Frank Van Overwalle (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
135 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud
Voor dagstudenten met 6 SP of meer geldt deze volledige lijst.
Voor dagstudenten met 3 SP geldt Les 1 tot en met Les 7.
 
Les 1: Hoofdstuk 1 - Introduction to Social Psychology
Les 2: Hoofdstuk 2 - Methodology: How Social Psychologists do Research
Les 3: Hoofdstuk 3 - Social Cognition: Automatic & Controlled
Les 4: Hoofdstuk 4 - Social Perception: Non-verbal
Les 5: Hoofdstuk 4 - Social Perception: Attribution & Accuracy
Les 6: Hoofdstuk 5 - Self-Knowledge
Les 7: Hoofdstuk 6 - Self-justification
 
Les 8: Hoofdstuk 7 - Attitudes: Nature & Change of Attitudes
Les 9: Hoofdstuk 7 - Attitudes: Resistance, Behavior & Advertising
Les 10: Tekst - Attributie: Fundamenten
Les 11: Tekst - Attributie: Toepassingen 
Les 12: Aanvullende teksten (zie het electronisch leerplatform)
Les 13: Reserve/Herhaling/Vragen
 
Deelname aan experimenten
 
Psychologische theorieën en principes, zoals uiteengezet tijdens de hoorcolleges, komen tot stand op basis van gedegen psychologisch onderzoek. Om een goed inzicht te verwerven in wat dergelijk psychologisch onderzoek omvat, wordt aan de studenten gevraagd deel te nemen aan een aantal experimenten in het 1ste semester.
 
Voor verdere info: zie infosessie experimenten tijdens de colleges
Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Sociale Psychologie, Met MyLab NL toegangscode, Aronson, E., Wilson, T. D. & Akert, R. M., 10ed, New York, NY: Addison-Wesley, 9789043039178, 2022
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Bijkomende teksten over actuele onderzoeksonderwerpen in de sociale psychologie. Te downloaden van het electronisch leerplatform, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides + Teksten: Te downloaden van het electronisch leerplatform, Canvas
Bijkomende info
AVONDSTUDENTEN Toelichtingen:
 
Voor avondstudenten worden opnames van de daglessen beschikbaar gesteld (nieuwe opnames en/of hergebruik van eerder gemaakte opnames). Zie het electronisch leerplatform voor toegang.
 
Indien dit om een of andere reden niet mogelijk is, worden de volgende syntheselessen gepland:
Gelieve de aangegeven onderdelen van het handboek vooraf door te nemen en al uw vragen over onduidelijkheden enz. voor te bereiden. Het is de bedoeling om tijdens de les ENKEL in te gaan op uw bijkomende vragen en klasdemonstraties.
 
Voor te bereiden voor de avondlessen:
Les 1: Handboek : Hoofdstukken 1 - 4
Les 2: Handboek : Hoofdstukken 5 - 7 + Attributie + teksten
Leerresultaten

Algemene competenties

Het doel van deze cursus is een inleiding te geven in de Sociale Psychologie als een academische discipline.  Hoewel vele onderwerpen geïllustreerd en toegepast kunnen worden in het dagelijkse leven, zal deze cursus zich toespitsen op een theoretische en wetenschappelijke achtergrond om de processen te begrijpen waarbij mensen hun sociale omgeving interpreteren en ernaar handelen.

We beginnen met de vraag hoe mensen hun sociale omgeving waarnemen.  We behandelen sociale perceptie en cognitie, of de manier waarom we een beter begrip van mensen en sociale gebeurtenissen ontwikkelen, en attitudes, of hoe we sociale dingen (mensen of producten) evalueren. Nadien zullen we zien hoe mensen oordelen maken over de oorzaken van het gedrag van mensen, en welke gevolgen dit heeft op verschillend domeinen zoals de klinische psychologie. Bij dit laatste deel bespreken we ook recent onderzoek over dit onderwerp (zie aanvullende teksten).

De cursus is opgevat als een reeks hoorcolleges waarin de belangrijkste punten -- concepten, theorieën, onderzoek en toepassingen -- van het handboek zullen uiteengezet worden. Vragen en discussies worden in de mate van het mogelijke aangemoedigd, en topics die studenten boeiend vinden of recent in de belangstelling staan zullen uitgebreider behandeld worden binnen de beschikbare tijd. Studenten zullen een beter idee krijgen van de aangeboden concepten door ze toe te passen in klasdemonstraties en -experimenten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 95% van het eindcijfer

HOC Labowerk bepaalt 5% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 95 en aldus 95% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk multiple choice examen (GEEN mondelinge voortzetting)

Binnen de categorie HOC Labowerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Deelname experimenten met een wegingsfactor 5 en aldus 5% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Evaluatie op basis van actieve deelname aan het totaal aantal vereiste experimenten. Dit cijfer wordt automatisch overgedragen naar het examen van 2de zittijd.

Aanvullende info mbt evaluatie
Wat je vooral moet kennen zijn de hoofdlijnen van de theoretische modellen en benaderingen en de belangrijkste illustraties en onderzoeken uit het handboek.  De klasdemonstraties die aan bod komen tijdens het hoorcollege en die bevindingen of theorieën uit de Sociale Psychologie demonstreren vormen ook onderdeel van de leerstof. 
 
Wijze van Examineren:
 
SCHRIFTELIJK MULTIPLE-CHOICE EXAMEN (GEEN mondelinge voortzetting): 95% 
 
DEELNAME AAN EXPERIMENTEN: 5%
Evaluatie op basis van actieve deelname aan het totaal aantal vereiste experimenten. Het cijfer op de experimenten wordt automatisch overgedragen naar het examen van 2de zittijd. Er worden uitsluitend experimenten ingericht in het 1ste semester. Experimenten kunnen niet hernomen worden in de 2de zittijd. Vrijstellingen voor experimenten: het cijfer van vorig academiejaar wordt overgedragen op aanvraag van de student.
 
Indien er wegens organisatorische of andere redenen geen experimenten worden ingericht, bepaalt Examen Schriftelijk 100% van het eindcijfer.
 
Voorbeelden van schriftelijke examenvragen (meerkeuzevragen met één juist antwoord):
 
1 - Ross en Samuels (1993) vonden dat mensen die een "Wall Street spel" speelden ...... competitief waren dan mensen die een "Gemeenschapsspel (Community Game)" speelden, ...... individuele verschillen in competitiviteit en coöperatie.
a) Meer; omdat
b) Meer; ondanks
c) Minder; omdat
d) Minder; ondanks
 
2 - In welke opzichten lijkt archivaal onderzoek het meest op de systematische observatie van gedrag. Beide technieken
a) maken gebruik van willekeurige (random) toewijzing van condities
b) hebben een lage externe validiteit
c) maken gebruik van specifieke, zeer goed gedefinieerde categorieën van codering
d) zijn controversiële onderzoeksmethoden in de sociale psychologie
 
3 - Volgens dissonantieonderzoekers zal het dreigen met milde straffen als effect hebben dat het ...... cognitieve dissonantie opwekt en daardoor ...... veroorzaakt
a) Weinig; een attitudeverandering in de richting van de verboden handeling
b) Weinig, een attitudeverandering in de richting van de gewenste handeling
c) Veel; een attitudeverandering in de richting van de gewenste handeling
d) Veel; het vermijden van straf
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie