6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4002647FER voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Wijsbegeerte-Moraalwetenschappen
Onderwijsteam
Karen François (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
80 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deze cursus spitst zich toe op Husserls 'De oorsprong van de meetkunde', een bijlage bij ‘De Crisis’ uit 1936. Een nauwgezette tekstanalyse laat toe een inzicht te krijgen in het ontologie vraagstuk en meer specifiek in de constructie van objectiviteit. De lessen omvatten naast deze grondige studie ook een aantal biografische elementen over Husserl als mens en filosoof en een aantal basiselementen uit de fenomenologie. Er wordt een excursie gemaakt naar het Husserl archief te Leuven.

De hoorcolleges bieden het algemeen theoretisch referentiekader aan (wat is fenomenologie, wat zijn de foundations, waar liggen de raakpunten met de analytische filosofie, …).

Tijdens (coöperatief) werkcollege worden teksten (oorspronkelijke tekst van Husserl) geanalyseerd om de uitdieping van het theoretisch kader te garanderen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : On the origin of geometry
Bijkomende info

Husserls’'De oorsprong van de meetkunde' is beschikbaar in drie talen:

Husserl, Edmund (1970) [1936]. The Origin of Geometry. Appendix VI of The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology. An Introduction to Phenomenological Philosophy (pp. 353-378). Evanston, IL: Northwestern University Press. English translation by David Carr

Husserl, Edmund [1935-1937] (1962). Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Eine Einleitung in die phänomenologische Philosophie. Beilage IIIHusserliana, Gesammelte Werke, Band 6, (Hua 6). Herausgegebenvon Walter Biemel. 2 Auflage. Den Haag: Martinus Nijhoff.

Boehm, Rudolf (1977). Inleiding en annotatie. In Husserl. Over de oorsprong van de meetkunde. Vertaald door dr. J. Duytschaever. Ingeleid en geannoteerd door dr. Rudolf Boehm. Wereldvenster, Baarn, pp. 7-126. (Deze versie wordt ter beschikking gesteld tijdens de colleges.)

 

Daarnaast is er bijkomende literatuur die aanbevolen is en beschikbaar wordt gesteld.

Francois Karen (2012). Beyond the Human-Nature Dualism. Towards a Concept of Nature as Part of the Life-World. In A-t. Tymieniecka, (ed.). Analecta Husserliana, Phenomenology and the Human Positioning in the Cosmos, Vol. CXIII, 205-216.

Francois Karen (2011) Beyond the Human-Nature Dualism. Towards a Concept of Nature as Part of the Life-World. Paper for the 61th International Congress of Phenomenology, to be held at Istanbul Kultur University, Istanbul, Turkey, June 27-July 1, 2011. Congress theme: Phenomenology and the Human Positioning in the Cosmos -- The Life-World, Nature, Earth.

Francois Karen (2011) On the Notion of a Phenomenological Constitution of Objectivity. from Analecta Husserliana, issue Transcendentalism Overturned, pp.121 - 137, eds. A-T. Tymieniecka, published by Springer.

Francois Karen (2009) On the Notion of a Phenomenological Constitution of Objectivity. Paper presented at The 59th International Congress of Phenomenology Hosted by the University of Antwerp, Belgium, July 8-10, 2009.

Leerresultaten

Algemene competenties

In deze cursus wordt een 'klassieker' van de twintigste eeuwse wijsbegeerte in detail bestudeerd om een inzicht te krijgen in: 1) de fundering van de fenomenologie; 2) de raakpunten tussen analytische en continentale filosofie; 3) de probleemstelling van de ontologie; 4) de ontwikkelingen die zijn voortgekomen uit de fenomenologie.

Studenten kunnen de oorsprong van de fenomenologie duiden binnen de geschiedenis van de filosofie.

Studenten kunnen raakpunten aangeven tussen analytische en continentale filosofie.

Studenten kunnen de probleemstelling van de ontologie duiden aan de hand van Husserls ontologische stellingnames.

Studenten kunnen voorbeelden geven van ontwikkelingen die zijn voortgekomen uit de fenomenologie.

Studenten kunnen het verband argumenteren tussen het werk van Husserl (De oorsprong van de meetkunde) en de kritische filosofie.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Ander Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De student kan ofwel een korte paper voorbereiden met kritiek, commentaren bij de cursus of 'traditioneel' examen afleggen, waarbij de nadruk ligt op het begrijpen van de grote lijnen van het betoog.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De student kan ofwel een korte paper voorbereiden met kritiek, commentaren bij de cursus of 'traditioneel' examen afleggen, waarbij de nadruk ligt op het begrijpen van de grote lijnen van het betoog.

Aanvullende info mbt evaluatie

De student kan ofwel 1) een korte paper (min. 2500 woorden, max 3000 woorden) voorbereiden met kritiek, commentaren bij de cursus of 2) 'traditioneel' examen afleggen, waarbij de nadruk ligt op het begrijpen van de grote lijnen van het betoog.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek
Master in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: wijsbegeerte
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)