6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1002883AER voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Koen Lombaerts (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
75 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het studieonderdeel behandelt tijdens de hoorcolleges volgende thema’s/deelmodules:

  • Terreinverkenning van de educatiewetenschappen en pedagogiek: o.m. het meervoudige en integratieve karakter; theoretische stromingen in de pedagogiek; selectie van enkele pedagogische denkers.
  • Onderwijs in een maatschappelijke context.
  • De school als geïnstitutionaliseerde instelling voor leren: analyse van maatschappelijke aanklachten en eisen tot hervorming.
  • Leren en veranderen: leerparadigma en hun invloed op instructieprocessen en onderwijskundige referentiekaders.
  • Fundamenten van leren voor verandering en levenslang leren.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader educatiewetenschappen, Canvas
Bijkomende info

Online leermodules worden aangeboden via Canvas ter ondersteuning van de hoorcolleges.

Leerresultaten

Algemene competenties

Het opleidingsonderdeel draagt bij tot de domeinspecifieke leerresultaten van de bachelors agogische wetenschappen en psychologie (o.m. kennis van centrale begrippen, modellen en methoden in de pedagogische en onderwijswetenschappen; kennis en inzichten kaderen binnen het ruimere interdisciplinaire denken en deze kritisch analyseren en toepassen...).

Studenten verwerven inzicht in het studieterrein van de pedagogiek en onderwijskunde, alsook de samenhang met verwante studiegebieden zoals leerpsychologie, onderwijssociologie en pedagogisch-filosofische stromingen; de relatie tussen onderwijs en samenleving; hedendaagse leertheorieën en -paradigma; basisconcepten voor levenslang leren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen meerkeuze met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen bestaande uit meerkeuzevragen

Aanvullende info mbt evaluatie

De eindbeoordeling wordt berekend op basis van het schriftelijke examen (100%).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject