6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1003098BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten in de bachelor Communicatiewetenschappen hebben ‘Communicatiewetenschappen I’ en 'Onderzoekspraktijk' (= 'Academisch onderzoek 1') gevolgd alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen. Studenten in een andere bachelor hebben ‘Communicatiewetenschappen I’ gevolgd alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Tim Raats (titularis)
Stephanie Tintel
Sofie Vermoesen
Onderdelen en contacturen
52 contacturen Hoorcollege
1 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
97 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De cursus bevat 6 grote blokken die inzicht en kennis beogen in:

  1. Conceptuele benadering van mediabeleid en zijn belangrijkste principes (mediapluralisme, vrijheid van meningsuiting, auteursrecht, bronnengeheim, universele dienst, algemeen belang...),
  2. Theoretische benadering van mediaregulering: overheidsregulering, coregulering, zelfregulering, governance en monitoring,
  3. Feitelijke benadering van mediabeleid en -regulering: wie is verantwoordelijk (niveaus, ministers, regulatoren (VRM, BIPT,..) hoe (beleidsbrieven), effect. Wie zijn lobbyisten (beroepskoepels genre EBU, ACT, POF...); bevoegdheidscompetenties en -conflicten,
  4. Inzicht in culturele, economische en industriële beleids- en reguleringstoolkit,
  5. Feitelijk Inzicht in sectorspecifiek beleid: reguleringsorganen, omroep, film, geschreven pers.
  6. Blijk geven van wetenschappelijke attitude in het opzoeken, selecteren, synthese, analyse en evalueren van wetenschappelijke literatuur en in het organiseren en coördineren van samenwerking om een wetenschappelijk gefundeerde paper tot stand te brengen

Het bijhorende WPO heeft als doel de studenten kritisch een concreet thema inzake mediabeleid en/of mediastructuren onder de loep te nemen in de vorm van een gezamenlijke groepspaper. Deze groepspaper wordt opgebouwd door middel van een literatuurselectie en verwerking ervan in een literatuurstudie, een empirische analyse van beschikbare data en kritische verwerking ervan - conform de attitudes en vaardigheden aangeleerd in BA1 en BA2 (eerste semester). Deze groespaper veronderstelt de onderlinge organisatie, coördinatie, integratie en uiteindelijke verwerking in een wetenschappelijke groepspaper en -presentatie.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Mediabeleid, Jaarlijks wisselende reader met artikels (zowel wetenschappelijk als populariserend) en feitelijke informatie, C. Pauwels
Bijkomende info

Bij dit studiedeel hoort een lezingenreeks georganiseerd in het kader van deze cursus. Hierbij spreken professionele en politieke actoren over hun ervaringen met mediabeleid en -regulering. Aanwezigheid is hier verplicht.

Op de opgegeven feedbackmomenten geldt er tevens een verplichte aanwezigheid voor alle groepsleden

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 44 uur

  • klassieke lessen: 13 * 2 uur
  • gastlezingen: 6 * 3 uur

ZELF (m.b.t. HOC): 79 uur

  • cursus bijhouden tijdens het jaar & doornemen van achtergrondinfo à rato van 2 uur per HOC = 13 * 2 = 26 uur
  • thuis voorbereiden van actualiteit en lezing  = 13 * 1 = 13 uur
  • studeren: 5 dagen van 8 uur = 40 uur

WPO: 8 uur

  • Introductieles en uiteenzetting taakopgave: 2 uur
  • Tussentijdse individuele feedback/groep: 2 * 1 uur = 2 uur
  • Presentaties en/of debat van de onderzoeksresultaten: 2 uur
  • Bezoek aan een mediabedrijf: 2 uur

ZELF (m.b.t. WPO): 49 uur

  • Lezen van literatuur voor de groepspaper = 60 uur in totaal / groep (1 groep =  4 studenten = 15 uur / student)
  • Uitvoeren van de empirische analyse =  60 uur in totaal / groep (1 groep =  4 studenten = 15 uur / student)
  • Schrijven van de groepspaper = 60 uur in totaal / groep (1 groep =  4 studenten = 15 uur / student)
  • Voorbereiden voor feedbackmomenten = 12 uur in totaal/ groep (1 groep = 4 studenten = 3 uur/ student)
  • Voorbereiden van de presentaties en/of debat: 4 uur in totaal/ groep (1 groep = 4 studenten = 1 uur / student)
Leerresultaten

Algemene competenties

Doel van de cursus:

  • inzicht geven in de tendensen en probleemgebieden van het mediabeleid in België en internationaal,
  • daartoe een referentie- en analysekader aanreiken; meer in het bijzonder een politiek-economische benadering,
  • zoveel mogelijk feitelijke informatie geven (cijfers en data).
  • begrip van relevante beleidsproblematieken in het veld van media en communicatie
  • opvolgen van actuele Vlaamse en internationale ontwikkelingen op het gebied van zowel mediabeleid als mediastructuren en deze evoluties kritisch analyseren en evalueren
  • opzoeken, selecteren en verwerken van wetenschappelijke en overige relevante literatuur
  • blijk geven van wetenschappelijke attitude in synthese, analyse en evaluatie van deze literatuur
  • aanscherpen van een kritische houding t.a.v. wetenschappelijke literatuur en methoden (kwantitatief, kwalitatief,…), beleidsdocumenten, eigen positie als wetenschapper, etc.
  • samenwerken, informatie verwerken en een studie organiseren om een wetenschappelijk gefundeerde paper tot stand te brengen
  • mondelinge presentatie en verdediging van vaststellingen, resultaten en adviezen.

Meer in het bijzonder, wenst dit studiedeel bij te dragen aan de volgende leerresultaten van de bacheloropleiding:

  • de studenten hebben kennis en begrip van de historische en recente ontwikkelingen van media en communicatie,
  • de studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten,
  • de studenten hebben kennis en begrip van de beleidscontext waarbinnen deze media- en communicatie organisaties, -structuren en -processen tot stand komen, en dit zowel op nationaal, Europees als internationaal vlak,
  • de studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondeling examen met korte schriftelijke voorbereiding

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepspaper met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Mondeling examen, met korte schriftelijke voorbereiding (60% van het totale eindcijfer).

De groepspaper, de presentatie ervan en een peer evaluation per groep staan op 8 van de 20 punten (40% van het totale eindcijfer). Participatie in seminaries en gastlezingen wordt niet gequoteerd, maar afwezigheid kan wel leiden tot puntenvermindering.
Bij gewettigde afwezigheid bij lezingen moet het bewijs van de overmacht (vb. doktersattest) binnen de drie dagen na het aflopen van de overmacht aan het faculteitssecretariaat worden bezorgd en moet een kopie van het bewijs bij de assistent worden ingeleverd. De afwezigheid op lezingen wordt bovendien ook negatief in rekening gebracht tijdens de tweede zittijd. In geval van een onvoldoende (minder dan 10/20), moet de student de paper individueel herwerken indien daar een onvoldoende voor werd behaald in eerste zittijd.

Meer uitleg over het WPO en de bijhorende opdrachten zijn terug te vinden in de taakopgave die beschikbaar is via het digitale leerplatform.

Type examenvragen worden via het digitale leerplatform ter beschikking gesteld.

Voorbeeld examenvragen:

  • Waarom moet het mediabeleid zowel economisch als cultureel geörienteerd zijn?
  • Is de publieke omroep nog verdedigbaar beleidsinstrument binnen een digitale informatiesamenleving? Waarom wel, waarom niet?
  • Is er sprake van zelfregulering in Vlaanderen? Is dit werkzaam?
  • Zijn er bevoegdheidsconflicten in Vlaanderen, dewelke?
  • Evalueer het BIPT.
  • Heeft de raad voor mededinging een rol te spelen in mediabeleid, welke? Is dit effectief?
  • Waaruit bestaat het Vlaamse filmbeleid? Hoe evalueert u dit beleid?

Tweede zittijd

Het deelresultaat van examenonderdeel HOC (60%) en WPO (40%) wordt, bij een resultaat van minstens 10/20 (m.a.w., wanneer de student geslaagd is op het specifieke onderdeel) overgedragen naar de tweede zittijd.

De student die het examenonderdeel HOC en/of WPO toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent uiterlijk voor aanvang van de tweede zittijd (zie academische kalender van het betreffende academiejaar). Het resultaat uit eerste zit komt te vervallen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor communicatiewetenschappen
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject