6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1017158ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Het niet bereid zijn om kunst binnen een levensontwerp op te nemen is doorgaans gestoeld op vooroordelen. Een aantal van deze vooroordelen worden besproken in deze cursus. Ze worden gekaderd in een geschiedenis van het denken over kunsteducatie, uitmondend in een overzicht van de actuele theorieën. Daarnaast wordt bijzondere aandacht besteed aan het museum als krachtige leeromgeving.
Praktijkvoorbeelden en bezoeken ter plaatse worden geïntegreerd om van theorie naar praktijk te gaan. Verschillende werkvormen komen aan bod om vervolgens zelf aan de slag te gaan als culturele bemiddelaar.
NVT
De cursus beoogt inzicht te verschaffen in de hedendaagse beeldende kunst als educatief medium. Hierin wordt kunsteducatie ruimer opgevat dan "kunstzinnige vorming" dat een traditioneel vrij beperkt onderdeel is van het sociaal-cultureel werk. De centrale vraagstelling is daarentegen: wat kan de educatieve functie zijn van hedendaagse kunst binnen een agogische context. In de agogische praktijk vormt het hedendaagse kunstsysteem een goede basis om inhoudelijke gesprekken te hebben. Uitgangspunt bij de vraag naar wat kunsteducatie is luidt: wil kunst een "middel tot" zijn het eerst als doel op zich moet kunnen begrepen worden. In de cursus wordt ook vertrokken van de verschillende kunsttheorieën die dat op wisselende wijze benaderen. De studenten worden niet verondersteld voorkennis te hebben van het hedendaagse kunstgebeuren. Hierdoor worden zij zelf vaak proefpersoon.
De leerresultaten:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Bij niet deelname aan één der verplichte evaluatieonderdelen (mondeling examen en opdracht) kan de student niet slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel en wordt het eindcijfer teruggebracht naar een onvoldoende (ten hoogste 7/20). Om te slagen voor het opleidingsonderdeel moet de student minstens het equivalent van 8/20 behalen voor alle onderdelen. Indien het eindcijfer toch een cijfer van 10 of meer op 20 zou zijn, maar voor één onderdeel van de evaluatie minder dan het equivalent van 8/20 werd behaald, wordt dit teruggebracht tot het hoogste niet-geslaagd cijfer (nl. 9/20).
Het deelcijfer van minstens 10/20 of geslaagd in eerste zittijd, mag worden overgedragen naar de tweede zittijd van hetzelfde academiejaar en hoeft de student dus niet opnieuw af te leggen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de Onderwijskunde: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in Educational Sciences: Exchange Ma Economics/Manageme
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek