'Psychodiagnostiek kinderen en adolescenten' behandelt de theoretisch-conceptuele grondslagen en de toepassing van de diagnostiek van het kind in zijn context (m.i.v. opvoeding en gezin). Studenten leren het kind en zijn omgeving (opvoeding, gezin) te evalueren in diverse werkvormen (zoals interactieve sessies, oefeningen, en/of portfolio of draaiboek). Dit omvat testafnames, -verwerking en -interpretatie, live en/of digitaal. Studenten leren ook om het eigen voelen, denken en handelen van de hulpverlener kritisch te evalueren in het verloop van het diagnostische proces.
Er wordt gewerkt vanuit het FACE©-model (Faciliteren van de Afstemming van Cognities en Emoties, zie handboeken) en de bijbehorende FACE-methode, een evidence-based denk- en handelkader om de professioneel voorgeschreven kwaliteitseisen specifiek voor de diagnostiek van de jeugdige te monitoren:
- op macro-niveau het (ervaren) klachten- en krachtendraagvlak van interagerende individuele, familiale, omgevings- en (multi)culturele invloeden in kaart te brengen,
- op micro-niveau de wederzijdse kind-, opvoedings- en gezinsprocessen van cognitieve controle en emotieregulatie te begrijpen,
- inzichtelijke probleemoplossende en veerkrachtige diagnostische responsen te formuleren,
- op competente wijze bijbehorende socioculturele, deontologische en/of ethische kwesties aan te pakken.
Concreet analyseert en beoefent de student de verschillende ontwikkelingsdomeinen van het FACE©-model, samen met hun operationalisering in specifieke (Nederlandstalige) diagnostische werkwijzen en instrumenten.
Studenten integreren zo in dit college theoretisch gefundeerde, evidence-based diagnostische kennis en toepassing voor de psychodiagnostiek van kinderen en adolescenten.
Zie leerplatform voor verdere informatie over de cursusplanning, richtlijnen en deadlines voor het lopende semester.
Overzicht handboek 'Diagnostiek van kind, opvoeding en gezin'
Deel 1 Diagnostiek van kind en omgeving: wat, waarom en hoe?
H1 Wat is kinddiagnostiek en waarom is het uniek?
H2 Hoe handel je evidence-based? Het FACE-model
Deel 2 Wat moet je weten om te meten? De evidence-base
H3 Het kind in focus: wat en waarom?
H4 De opvoeding in focus: wat en waarom?
H5 Het gezin in focus: wat en waarom?
Deel 3 Hoe meet je gedegen? Cognitief-emotionele besturing
H6 Hoe handel je professioneel?
H7 Hoe verzamel je de informatie?
H8 Hoe orden je de informatie?
H9 Hoe duid je de informatie?
Deel 4 Van kindaanmelding tot advies in zeven stappen
H10 Stappenplan, risicotaxatie en beslisboom
H11 Aanmelding
H12 Intake
H13 Intakeanalyse, vragen en gericht onderzoek
H14 Kindonderzoek
H15 Opvoedingsonderzoek
H16 Gezinsonderzoek
H17 Besluit, advies en rapportage
Zie leerplatform voor actueel semesterplan en richtlijnen.
Het studiemateriaal biedt ondersteuning bij de theorie en de praktijk van dit werkcollege.
Waar relevant maken studenten gebruik van de facultaire testotheek.
Zie leerplatform bij de semesterstart !
Contact docent: tijdens contactsessies, via email en op afspraak
Prof. Dr. Smadar Celestin-Westreich
Dept. of Developmental and Life Span Psychology
Faculty of Psychology & Pedagogy
Vrije Universiteit Brussels
Tel: (32-2)-629.24.81
E-mail: Smadar.Westreich@vub.be
Algemene competenties
Op het einde van het college 'Psychodiagnostiek kinderen en adolescenten' beheerst de student de volgende leerresultaten (LR):
LR1: toont feitelijke kennis, alsook de capaciteit tot analyse en toepassing van de behandelde theoretische fundamenten en wetenschappelijke methode van de diagnostiek van de jeugdige (en zijn context);
LR2: kan kritisch reflecteren over de specificiteit van de kinddiagnostiek, in het bijzonder over de implicaties hiervan in iedere fase van de hypothesetoetsende cyclus ;
LR3: kan met behulp van de geschikte instrumenten en (FACE©-)tools, de denk- en voeldynamiek van het kind en zijn omgeving evalueren en analyseren ;
LR4: kan evidence-based en praktische keuzes maken binnen het aanbod van Nederlandstalige instrumenten voor de diagnostiek van de jeugdige en zijn omgeving, alsook plaatsen hoe deze zich verhouden tot het internationale (Engelstalige) aanbod;
LR5 : kan met de FACE©-methode en bijbehorende tools, zelfkritisch en (cultuur)competent, het professionele denken, voelen en handelen met de jeugdige en zijn omgeving vanuit een humanistisch, pluralistich perspectief overdenken en waar nodig bijsturen.