6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4003547ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Je hebt 'Research Methods and Techniques II: Quantitative Methods' gevolgd, alvorens Psychodiagnostiek kinderen en adolescenten op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Smadar Westreich (titularis)
Joyce Van Den Meersschaut
Kim Coenraets
Arielle Petitjean
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
134 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

'Psychodiagnostiek kinderen en adolescenten' behandelt de theoretisch-conceptuele grondslagen en de toepassing van de kind-, opvoedings- en gezinsdiagnostiek. Studenten leren het kind en zijn omgeving (opvoeding, gezin) te evalueren in diverse werkvormen zoals interactieve sessies, oefeningen, en/of portfolio of draaiboek. Dit omvat ook testafnames, -verwerking en -interpretatie, live en/of digitaal. Studenten leren bovendien om het eigen professionele voelen, denken en handelen kritisch te evalueren en bij te sturen.

Er wordt gewerkt vanuit het FACE©-model (Faciliteren van de Afstemming van Cognities en Emoties, zie handboeken) een evidence-based denk- en handelkader om de professioneel voorgeschreven kwaliteitseisen te monitoren, specifiek voor de kinddiagnostische uitdagingen. Zo leert de student om:

- op macro-niveau het (ervaren) klachten- en krachtendraagvlak van interagerende individuele, familiale, omgevings- en (multi)culturele invloeden in kaart te brengen,

- op micro-niveau de wederzijdse kind-, opvoedings- en gezinsprocessen van cognitieve controle en emotieregulatie te begrijpen,

- specifieke (Nederlandstalige) diagnostische werkwijzen en instrumenten in dit opzicht kritisch te evalueren en toe te passen,

- inzichtelijke probleemoplossende en veerkrachtige diagnostische responsen te formuleren,

- op competente wijze bijbehorende socioculturele, deontologische en/of ethische kwesties aan te pakken.

Concreet neemt de student deel aan:

- een reeks HOC’s die focussen op de kinddiagnostische concepten, werkwijzen en het inzicht in het eigen professionele handelen, denken en voelen;

- een reeks WPO’s die focussen op het doorlopen van een kinddiagnostisch onderzoek, live en met casuïstiek. Dit practicumdeel omvat onder meer een verplicht trainingsmoment en afname van de WISC-V-NL bij een proefkind.

Noot: zie ook beoordelingsinformatie en aanvullende info mbt evaluatie rond deelnamevoorwaarden en -deadlines!

Studenten integreren zo in dit opleidingsonderdeel theoretisch gefundeerde, evidence-based diagnostische kennis en toepassing voor de psychodiagnostiek van kinderen en adolescenten.

 

 
Overzicht handboek 'Diagnostiek van kind, opvoeding en gezin'
 
Deel 1 Diagnostiek van kind en omgeving: wat, waarom en hoe?  
H1 Wat is kinddiagnostiek en waarom is het uniek?  
H2 Hoe handel je evidence-based? Het FACE-model  
 
Deel 2 Wat moet je weten om te meten? De evidence-base 
H3 Het kind in focus: wat en waarom?
H4 De opvoeding in focus: wat en waarom? 
H5 Het gezin in focus: wat en waarom?  
  
Deel 3 Hoe meet je gedegen? Cognitief-emotionele besturing  
H6 Hoe handel je professioneel? 
H7 Hoe verzamel je de informatie?  
H8 Hoe orden je de informatie?  
H9 Hoe duid je de informatie? 
  
Deel 4 Van kindaanmelding tot advies in zeven stappen 
H10 Stappenplan, risicotaxatie en beslisboom
H11 Aanmelding  
H12 Intake
H13 Intakeanalyse, vragen en gericht onderzoek  
H14 Kindonderzoek  
H15 Opvoedingsonderzoek
H16 Gezinsonderzoek  
H17 Besluit, advies en rapportage
Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Diagnostiek van kind, opvoeding en gezin, Met digitale training, Celestin-Westreich, S. & Celestin, L.P., 1ste, Amsterdam: Pearson, 9789043037327, 2021
Handboek (Aanbevolen) : Enfant hyperactif, inattentif, Faire face au TDAH en famille et à l'école, Celestin-Westreich, S. & Celestin, L.P., Louvain-la-Neuve: Editions De Boeck, 9782804189389, 2014
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : ADHD Children’s Emotion Regulation in FACE©–Perspective (Facilitating Adjustment of Cognition and Emotion): Theory, Research and Practice., Chapter 12; In Banerjee, S. (Ed.), Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents, Celestin-Westreich, S. & Celestin, L.P., InTech Open Publishers; DOI: 10.5772/54422, 9789535110866, 2013
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Eventuele capita selecta rond actuele topics kind- en gezinsdiagnostiek, Raadpleeg leerplatform en klassikale sessies
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : MyLab (met downloads) bij Diagnostiek van kind, opvoeding en gezin, Raadpleeg leerplatform en klassikale sessies, Celestin-Westreich, S. & Celestin, L.P., 1ste, Amsterdam: Pearson, 9789043037327, 2021
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Waar relevant, volgens richtlijnen en beschikbaarheid testformulieren (aankoop) en -materiaal (uitleen) facultaire testotheek, Raadpleeg leerplatform en klassikale sessies
Handboek (Aanbevolen) : Observeren en rapporteren, Met digitale training, Celestin-Westreich, S. & Celestin, L.P., 4de, Amsterdam: Pearson Education, 9789043041201, 2024
Bijkomende info

Zie leerplatform voor actueel semesterplan met concrete uitwerking van HOC’s, WPO’s en richtlijnen. Het semesterplan omvat een aantal verplichte HOC’s en WPO’s.

Het studiemateriaal biedt ondersteuning bij de theorie en de praktijk van dit opleidingsonderdeel.

Waar relevant maken studenten gebruik van de facultaire testotheek.

Contact docent en assistenten: tijdens contactsessies, via het leerplatform en uitzonderlijk per email en op afspraak

Leerresultaten

Algemene competenties

Op het einde van het college 'Psychodiagnostiek kinderen en adolescenten' beheerst de student de volgende leerresultaten (LR):
 
LR1: toont feitelijke kennis, alsook de capaciteit tot analyse en toepassing van de behandelde theoretische fundamenten en wetenschappelijke methode van de diagnostiek van de jeugdige (en zijn context);
 
LR2: kan kritisch reflecteren over de specificiteit van de kinddiagnostiek, in het bijzonder over de implicaties hiervan in iedere fase van de hypothesetoetsende cyclus ;
 
LR3: kan met behulp van de geschikte instrumenten en (FACE©-)tools, de denk- en voeldynamiek van het kind en zijn omgeving evalueren en analyseren ;
 
LR4: kan evidence-based en praktische keuzes maken binnen het aanbod van Nederlandstalige instrumenten voor de diagnostiek van de jeugdige en zijn omgeving, alsook plaatsen hoe deze zich verhouden tot het internationale (Engelstalige) aanbod;
 
LR5 : kan met de FACE©-methode en bijbehorende tools, zelfkritisch en (cultuur)competent, het professionele denken, voelen en handelen met de jeugdige en zijn omgeving vanuit een humanistisch, pluralistich perspectief overdenken en waar nodig bijsturen.
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examen theoriedeel (HOC) telt voor 50% eindtotaal

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examen praktijkdeel (WPO) telt voor 50% eindtotaal

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling is schriftelijk en bepaalt 100% van het eindcijfer. Het examen omvat een theoriedeel en een praktijkdeel, met verplichte deelname aan alle onderdelen om het eindcijfer toegewezen te krijgen. Indien de student niet voldoet aan de deadlines voor indienen van opdrachten resulteert dit in een ‘afwezig’ voor het praktijkdeel alsook in een ‘afwezig’ als eindcijfer. Indien de student niet deelneemt aan het examen, resulteert dit in een ‘afwezig’ voor het theoriedeel alsook in een ‘afwezig’ als eindcijfer.

Het theoriedeel is een individueel schriftelijk examen (50% eindtotaal). Het gaat om een meerkeuze-examen met facultair/universitair verplichte hogere cesuur.

Het meerkeuze-examen zal dus gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de examen-instructies gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.


Het praktijkdeel omvat een schriftelijk portfolio (50% eindtotaal). Dit portfolio bestaat uit individuele- en groepstaken die de student in de loop van het semester uitvoert (zie draaiboek op Canvas).

Let op:

1° Richtlijnen en deadlines worden gegeven tijdens de lessen of via het leerplatform. Het niet respecteren van deze richtlijnen en deadlines leidt tot een onvolledig portfolio binnen diezelfde zittijd.

2° Een verplichte trainingssessie gaat telkens vooraf aan de afname van een diagnostisch instrument.

3° Door de praktische vereisten is het niet mogelijk om het praktijkdeel op afstand te volgen.

Het gebruik van generatieve AI binnen dit opleidingsonderdeel is:

- toegestaan om te ondersteunen bij de vormgeving van de taken (bv. structureren van teksten, spelling- en grammaticacontrole). Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven en geciteerd (gebruik APA stijl);

- niet toegestaan bij de inhoud van de taken (zoals de verwerking, analyse en interpretatie van de casuïstiek en bij dekritische analyse van de eigen professionele oordeelsvorming).

Het is noodzakelijk te slagen voor elk examenonderdeel (onafgeronde score >=50%) om te slagen voor dit opleidingsonderdeel. Als je een onvoldoende haalt voor één van de onderdelen, krijg je het laagste deelpunt (altijd naar beneden afgerond) als eindcijfer. Indien je in eerste zittijd minstens 50% onafgerond behaalt op één van de onderdelen wordt het deelcijfer voor dit onderdeel overgedragen naar de tweede zittijd. Het is mogelijk om (geslaagde) deelcijfers eenmalig over te dragen naar het volgende academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)