6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4003547ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
'Psychodiagnostiek kinderen en adolescenten' behandelt de theoretisch-conceptuele grondslagen en de toepassing van de kind-, opvoedings- en gezinsdiagnostiek. Studenten leren het kind en zijn omgeving (opvoeding, gezin) te evalueren in diverse werkvormen zoals interactieve sessies, oefeningen, en/of portfolio of draaiboek. Dit omvat ook testafnames, -verwerking en -interpretatie, live en/of digitaal. Studenten leren bovendien om het eigen professionele voelen, denken en handelen kritisch te evalueren en bij te sturen.
Er wordt gewerkt vanuit het FACE©-model (Faciliteren van de Afstemming van Cognities en Emoties, zie handboeken) een evidence-based denk- en handelkader om de professioneel voorgeschreven kwaliteitseisen te monitoren, specifiek voor de kinddiagnostische uitdagingen. Zo leert de student om:
- op macro-niveau het (ervaren) klachten- en krachtendraagvlak van interagerende individuele, familiale, omgevings- en (multi)culturele invloeden in kaart te brengen,
- op micro-niveau de wederzijdse kind-, opvoedings- en gezinsprocessen van cognitieve controle en emotieregulatie te begrijpen,
- specifieke (Nederlandstalige) diagnostische werkwijzen en instrumenten in dit opzicht kritisch te evalueren en toe te passen,
- inzichtelijke probleemoplossende en veerkrachtige diagnostische responsen te formuleren,
- op competente wijze bijbehorende socioculturele, deontologische en/of ethische kwesties aan te pakken.
Concreet neemt de student deel aan:
- een reeks HOC’s die focussen op de kinddiagnostische concepten, werkwijzen en het inzicht in het eigen professionele handelen, denken en voelen;
- een reeks WPO’s die focussen op het doorlopen van een kinddiagnostisch onderzoek, live en met casuïstiek. Dit practicumdeel omvat onder meer een verplicht trainingsmoment en afname van de WISC-V-NL bij een proefkind.
Noot: zie ook beoordelingsinformatie en aanvullende info mbt evaluatie rond deelnamevoorwaarden en -deadlines!
Studenten integreren zo in dit opleidingsonderdeel theoretisch gefundeerde, evidence-based diagnostische kennis en toepassing voor de psychodiagnostiek van kinderen en adolescenten.
Zie leerplatform voor actueel semesterplan met concrete uitwerking van HOC’s, WPO’s en richtlijnen. Het semesterplan omvat een aantal verplichte HOC’s en WPO’s.
Het studiemateriaal biedt ondersteuning bij de theorie en de praktijk van dit opleidingsonderdeel.
Waar relevant maken studenten gebruik van de facultaire testotheek.
Contact docent en assistenten: tijdens contactsessies, via het leerplatform en uitzonderlijk per email en op afspraak
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling is schriftelijk en bepaalt 100% van het eindcijfer. Het examen omvat een theoriedeel en een praktijkdeel, met verplichte deelname aan alle onderdelen om het eindcijfer toegewezen te krijgen. Indien de student niet voldoet aan de deadlines voor indienen van opdrachten resulteert dit in een ‘afwezig’ voor het praktijkdeel alsook in een ‘afwezig’ als eindcijfer. Indien de student niet deelneemt aan het examen, resulteert dit in een ‘afwezig’ voor het theoriedeel alsook in een ‘afwezig’ als eindcijfer.
Het theoriedeel is een individueel schriftelijk examen (50% eindtotaal). Het gaat om een meerkeuze-examen met facultair/universitair verplichte hogere cesuur.
Het meerkeuze-examen zal dus gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de examen-instructies gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.
Het praktijkdeel omvat een schriftelijk portfolio (50% eindtotaal). Dit portfolio bestaat uit individuele- en groepstaken die de student in de loop van het semester uitvoert (zie draaiboek op Canvas).
Let op:
1° Richtlijnen en deadlines worden gegeven tijdens de lessen of via het leerplatform. Het niet respecteren van deze richtlijnen en deadlines leidt tot een onvolledig portfolio binnen diezelfde zittijd.
2° Een verplichte trainingssessie gaat telkens vooraf aan de afname van een diagnostisch instrument.
3° Door de praktische vereisten is het niet mogelijk om het praktijkdeel op afstand te volgen.
Het gebruik van generatieve AI binnen dit opleidingsonderdeel is:
- toegestaan om te ondersteunen bij de vormgeving van de taken (bv. structureren van teksten, spelling- en grammaticacontrole). Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven en geciteerd (gebruik APA stijl);
- niet toegestaan bij de inhoud van de taken (zoals de verwerking, analyse en interpretatie van de casuïstiek en bij dekritische analyse van de eigen professionele oordeelsvorming).
Het is noodzakelijk te slagen voor elk examenonderdeel (onafgeronde score >=50%) om te slagen voor dit opleidingsonderdeel. Als je een onvoldoende haalt voor één van de onderdelen, krijg je het laagste deelpunt (altijd naar beneden afgerond) als eindcijfer. Indien je in eerste zittijd minstens 50% onafgerond behaalt op één van de onderdelen wordt het deelcijfer voor dit onderdeel overgedragen naar de tweede zittijd. Het is mogelijk om (geslaagde) deelcijfers eenmalig over te dragen naar het volgende academiejaar.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)