6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4003547ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Je hebt 'Research Methods and Techniques II: Quantitative Methods' gevolgd, alvorens Psychodiagnostiek kinderen en adolescenten op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Smadar Westreich (titularis)
Joyce Van Den Meersschaut
Kim Coenraets
Arielle Petitjean
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
134 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
'Psychodiagnostiek kinderen en adolescenten' behandelt de theoretisch-conceptuele grondslagen en de toepassing van de diagnostiek van het kind in zijn context (m.i.v. opvoeding en gezin). Studenten leren het kind en zijn omgeving (opvoeding, gezin) te evalueren in diverse werkvormen (zoals interactieve sessies, oefeningen, en/of portfolio of draaiboek). Dit omvat testafnames, -verwerking en -interpretatie, live en/of digitaal. Studenten leren ook om het eigen voelen, denken en handelen van de hulpverlener kritisch te evalueren in het verloop van het diagnostische proces.
 
Er wordt gewerkt vanuit het FACE©-model (Faciliteren van de Afstemming van Cognities en Emoties, zie handboeken) en de bijbehorende FACE-methode, een evidence-based denk- en handelkader om de professioneel voorgeschreven kwaliteitseisen specifiek voor de diagnostiek van de jeugdige te monitoren:
 
- op macro-niveau het (ervaren) klachten- en krachtendraagvlak van interagerende individuele, familiale, omgevings- en (multi)culturele invloeden in kaart te brengen,
- op micro-niveau de wederzijdse kind-, opvoedings- en gezinsprocessen van cognitieve controle en emotieregulatie te begrijpen,
- inzichtelijke probleemoplossende en veerkrachtige diagnostische responsen te formuleren,
- op competente wijze bijbehorende socioculturele, deontologische en/of ethische kwesties aan te pakken.
 
Concreet analyseert en beoefent de student de verschillende ontwikkelingsdomeinen van het FACE©-model, samen met hun operationalisering in specifieke (Nederlandstalige) diagnostische werkwijzen en instrumenten.
 
Studenten integreren zo in dit college theoretisch gefundeerde, evidence-based diagnostische kennis en toepassing voor de psychodiagnostiek van kinderen en adolescenten.
 
Zie leerplatform voor verdere informatie over de cursusplanning, richtlijnen en deadlines voor het lopende semester.
 
Overzicht handboek 'Diagnostiek van kind, opvoeding en gezin'
 
Deel 1 Diagnostiek van kind en omgeving: wat, waarom en hoe?  
H1 Wat is kinddiagnostiek en waarom is het uniek?  
H2 Hoe handel je evidence-based? Het FACE-model  
 
Deel 2 Wat moet je weten om te meten? De evidence-base 
H3 Het kind in focus: wat en waarom?
H4 De opvoeding in focus: wat en waarom? 
H5 Het gezin in focus: wat en waarom?  
  
Deel 3 Hoe meet je gedegen? Cognitief-emotionele besturing  
H6 Hoe handel je professioneel? 
H7 Hoe verzamel je de informatie?  
H8 Hoe orden je de informatie?  
H9 Hoe duid je de informatie? 
  
Deel 4 Van kindaanmelding tot advies in zeven stappen 
H10 Stappenplan, risicotaxatie en beslisboom
H11 Aanmelding  
H12 Intake
H13 Intakeanalyse, vragen en gericht onderzoek  
H14 Kindonderzoek  
H15 Opvoedingsonderzoek
H16 Gezinsonderzoek  
H17 Besluit, advies en rapportage
 
Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Diagnostiek van kind, opvoeding en gezin, Met digitale training, Celestin-Westreich, S. & Celestin, L.P., 1ste, Amsterdam: Pearson, 9789043037327, 2021
Handboek (Aanbevolen) : Enfant hyperactif, inattentif, Faire face au TDAH en famille et à l'école, Celestin-Westreich, S. & Celestin, L.P., Louvain-la-Neuve: Editions De Boeck, 9782804189389, 2014
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : ADHD Children’s Emotion Regulation in FACE©–Perspective (Facilitating Adjustment of Cognition and Emotion): Theory, Research and Practice., Chapter 12; In Banerjee, S. (Ed.), Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents, Celestin-Westreich, S. & Celestin, L.P., InTech Open Publishers; DOI: 10.5772/54422, 9789535110866, 2013
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Eventuele capita selecta rond actuele topics kind- en gezinsdiagnostiek, Raadpleeg leerplatform en klassikale sessies
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : MyLab (met downloads) bij Diagnostiek van kind, opvoeding en gezin, Raadpleeg leerplatform en klassikale sessies, Celestin-Westreich, S. & Celestin, L.P., 1ste, Amsterdam: Pearson, 9789043037327, 2021
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Waar relevant, volgens richtlijnen en beschikbaarheid testformulieren (aankoop) en -materiaal (uitleen) facultaire testotheek, Raadpleeg leerplatform en klassikale sessies
Handboek (Aanbevolen) : Observeren en rapporteren, Met digitale training, Celestin-Westreich, S. & Celestin, L.P., 3de, Amsterdam: Pearson Education, 9789043033817, 2017
Bijkomende info
Zie leerplatform voor actueel semesterplan en richtlijnen.
 
Het studiemateriaal biedt ondersteuning bij de theorie en de praktijk van dit werkcollege.
 
Waar relevant maken studenten gebruik van de facultaire testotheek.
 
Zie leerplatform bij de semesterstart !
 
Contact docent: tijdens contactsessies, via email en op afspraak
 
Prof. Dr. Smadar Celestin-Westreich
Dept. of Developmental and Life Span Psychology
Faculty of Psychology & Pedagogy
Vrije Universiteit Brussels
Tel: (32-2)-629.24.81
E-mail: Smadar.Westreich@vub.be
 
Leerresultaten

Algemene competenties

Op het einde van het college 'Psychodiagnostiek kinderen en adolescenten' beheerst de student de volgende leerresultaten (LR):
 
LR1: toont feitelijke kennis, alsook de capaciteit tot analyse en toepassing van de behandelde theoretische fundamenten en wetenschappelijke methode van de diagnostiek van de jeugdige (en zijn context);
 
LR2: kan kritisch reflecteren over de specificiteit van de kinddiagnostiek, in het bijzonder over de implicaties hiervan in iedere fase van de hypothesetoetsende cyclus ;
 
LR3: kan met behulp van de geschikte instrumenten en (FACE©-)tools, de denk- en voeldynamiek van het kind en zijn omgeving evalueren en analyseren ;
 
LR4: kan evidence-based en praktische keuzes maken binnen het aanbod van Nederlandstalige instrumenten voor de diagnostiek van de jeugdige en zijn omgeving, alsook plaatsen hoe deze zich verhouden tot het internationale (Engelstalige) aanbod;
 
LR5 : kan met de FACE©-methode en bijbehorende tools, zelfkritisch en (cultuur)competent, het professionele denken, voelen en handelen met de jeugdige en zijn omgeving vanuit een humanistisch, pluralistich perspectief overdenken en waar nodig bijsturen.
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examen theoriedeel (HOC) telt voor 50% eindtotaal

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examen praktijkdeel (WPO) telt voor 50% eindtotaal

Aanvullende info mbt evaluatie
De beoordeling is schriftelijk voor 100% van het eindcijfer. Het examen omvat een theoriedeel en een praktijkdeel.
Dit bestaat uit:
- theorie: individueel schriftelijk examen (50% eindtotaal);
- praktijk: schriftelijk portfolio in groepsverband (zie draaiboek op Canvas) (50% eindtotaal),
Deelname aan beide examendelen is verplicht voor de toekenning van het eindcijfer.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)