3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4003595FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Anouk Vanden Bogaerde (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
82 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Tesamen volgen met of al geslaagd zijn voor gedragstherapie.

In plenaire sessies wordt de praktijk van de gedragtherapeutische diagnostiek geoefend: holistische theorie en betekenis- en functieanalyse en behandelplan Afspraken worden gemaakt over de taak (bijvoorbeeld een casus uit de stagepraktijk) en de supervisiesessies. Vervolgens wordt actief gewerkt aan de eigenlijke casusbespreking via inter- en supervisie. 
Door de docenten worden individuele supervisiesessies voorzien. De feedback ontvangen tijdens de supervisiesessies moet de student(e) in staat stellen een schriftelijk verslag te redigeren, waarin de student de casusbespreking op een gedragstherapeutische wijze structureert en rapporteert. 

Het verslag handelt over de eerste fasen van het gedragstherapeutisch proces: de anamnese, de therapeutische relatie, de probleemstelling, de holistische theorie, de functie- en betekenisanalyse(s) en een therapieplan met op evidentie gebaseerde interventies. Het verslag wordt ondersteund door wetenschappelijke literatuur en situeert zich op het niveau van het eerste verslag in de driejarige universitaire opleiding tot gedragstherapeut in Vlaanderen. Het verslag dient vervolgens in een plenaire sessie kort mondeling toegelicht te worden in de vorm van een casusvoorstelling voor een gedragtherapeutisch team en vormt alzo de link naar de klinische beroepscontext. 
Belangrijk is dat men blijk geeft van kritisch denkvermogen, een zoekende attitude en een humanistische visie op mens-zijn en lijden. 

Studiemateriaal
Cursustekst (Aanbevolen) : Gedragstherapie, Schotte, VUB
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Slides plenaire lessen, Schotte en Norré, Canvas
Bijkomende info

Informatie: Anouk.Vanden.Bogaerde@vub.be
De concrete invulling van de cursus, afspraken, data, ... worden bekend gemaakt via mail en via Canvas.

Syllabus "Gedragstherapie " uitgegeven door de VUB. 

 

Leerresultaten

Algemene competenties

Toepassing van de feitelijke en inzichtelijke kennis van de gedragstherapie naar het klinisch werkveld waardoor de student:
1. De gedragstherapeutische diagnostiek (holistische theorie, betekenisanalyse en functieanalyse) kan toepassen op een klinische casus.
2. Een voorstel tot gedragstherapeutisch interveniëren kan uitwerken en verantwoorden vanuit de gedragstherapeutische diagnostiek en wetenschappelijk onderzoek.
3. De essentie van de gedragstherapeutische casusbespreking bondig schriftelijk en mondeling kan presenteren. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijke taakuitvoering met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De student wordt beoordeeld op het geheel van de schriftelijke en mondelinge taakuitvoering door de titularis Anouk Vanden Bogaerde en de praktijkassistent.
  • Mondelinge taakuitvoering met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De student wordt beoordeeld op het geheel van de schriftelijke en mondelinge taakuitvoering door de titularis Anouk Vanden Bogaerde en de praktijkassistent.

Aanvullende info mbt evaluatie

De student wordt beoordeeld op het geheel van de schriftelijke en mondelinge taakuitvoering door de titularis Anouk Vanden Bogaerde en de eventuele praktijkassistent. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie