3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4003595FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Tesamen volgen met of al geslaagd zijn voor gedragstherapie.
In plenaire sessies wordt de praktijk van de gedragtherapeutische diagnostiek geoefend: holistische theorie en betekenis- en functieanalyse en behandelplan Afspraken worden gemaakt over de taak (bijvoorbeeld een casus uit de stagepraktijk) en de supervisiesessies. Vervolgens wordt actief gewerkt aan de eigenlijke casusbespreking via inter- en supervisie.
Door de docenten worden individuele supervisiesessies voorzien. De feedback ontvangen tijdens de supervisiesessies moet de student(e) in staat stellen een schriftelijk verslag te redigeren, waarin de student de casusbespreking op een gedragstherapeutische wijze structureert en rapporteert.
Het verslag handelt over de eerste fasen van het gedragstherapeutisch proces: de anamnese, de therapeutische relatie, de probleemstelling, de holistische theorie, de functie- en betekenisanalyse(s) en een therapieplan met op evidentie gebaseerde interventies. Het verslag wordt ondersteund door wetenschappelijke literatuur en situeert zich op het niveau van het eerste verslag in de driejarige universitaire opleiding tot gedragstherapeut in Vlaanderen. Het verslag dient vervolgens in een plenaire sessie kort mondeling toegelicht te worden in de vorm van een casusvoorstelling voor een gedragtherapeutisch team en vormt alzo de link naar de klinische beroepscontext.
Belangrijk is dat men blijk geeft van kritisch denkvermogen, een zoekende attitude en een humanistische visie op mens-zijn en lijden.
Informatie: Anouk.Vanden.Bogaerde@vub.be
De concrete invulling van de cursus, afspraken, data, ... worden bekend gemaakt via mail en via Canvas.
Syllabus "Gedragstherapie " uitgegeven door de VUB.
Toepassing van de feitelijke en inzichtelijke kennis van de gedragstherapie naar het klinisch werkveld waardoor de student:
1. De gedragstherapeutische diagnostiek (holistische theorie, betekenisanalyse en functieanalyse) kan toepassen op een klinische casus.
2. Een voorstel tot gedragstherapeutisch interveniëren kan uitwerken en verantwoorden vanuit de gedragstherapeutische diagnostiek en wetenschappelijk onderzoek.
3. De essentie van de gedragstherapeutische casusbespreking bondig schriftelijk en mondeling kan presenteren.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
De student wordt beoordeeld op het geheel van de schriftelijke en mondelinge taakuitvoering door de titularis Anouk Vanden Bogaerde en de eventuele praktijkassistent.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie