6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4003709ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
Psychologisch diagnostisch onderzoek van gedrag, persoonlijkheid en psychopathologie wordt gekaderd binnen een hypothesetoetsend model en gegrond vanuit basisvoorwaarden (ethiek, deontologie, kritisch reflecteren, evidence-based). Grondvragen in de klinische psychodiagnostiek (klachten, probleem, verklaring en indicatie) worden beantwoord aan de hand van de stappen van de diagnostische cyclus: 1) formuleren van hypothesen en toetsingscriteria, 2) de selectie van betrouwbare en valide instrumenten 3) de evaluatie van de hypothesen, 4) de indicatiestelling van de behandeling, en tot slot 5) een geïntegreerde verslagvoering van de bevindingen met oog op indicatiestelling.
Theorie: De bovenstaande leerinhouden worden behandeld en geïllustreerd met casusvoorbeelden.
WPO: Studenten doorlopen de diagnostische cyclus met een casus en werken aan een taak over een casus die ze zelf finaliseren en bestaat uit een schriftelijke terugkoppeling a.d.h.v een integratief verslag met bevindingen van het psychodiagnostisch proces en een reflectie over de terugkoppeling van de psychodiagnostische bevindingen aan een cliënt/patiënt.
Mogelijke vormen HOC/WPO zijn on campus en/of livestream en/of lesopnames.
Onderstaande uren zijn indicatief voor dagstudenten:
HOC 24u, WPO 12u, ZELF 30u
Koop het handboek enkel aan bij VUB Standaard studentshop om de meest recente editie te hebben, ander lesmateriaal en vakinformatie is beschikbaar via het leerplatform.
De student heeft kennis van en inzicht in klinische psychodiagnostiek bij volwassenen.
De student kan op een wetenschappelijk onderbouwde wijze uitvoering geven aan het psychodiagnostisch proces (van intake tot rapportage) en psychodiagnostiek van klinische casussen in hun totaliteit beoordelen.
Student verwerft voldoende kennis zodat deze inzicht heeft in de voorwaarden voor kwaliteitsvolle diagnostiek, waarbij rekening wordt gehouden met een evidence-based benadering, een hypothesetoetsend model en een deontologische kadering.
Aan de hand van casusmateriaal kan de student klinische grondvragen (onderkenning, verklaring, predictie, indicatie) formuleren en beantwoorden, betrouwbare en valide instrumenten selecteren en criteria opstellen om de hypothesen te toetsen, testresultaten interpreteren, hypothesen evalueren in het licht van de testresultaten, het integratieve samenspel van psychologisch (dis)functioneren in verschillende domeinen (biologisch, psychologisch, sociaal) beschrijven en het resultaat van het psychodiagnostisch proces integratief weergeven in een geïntegreerd verslag en te rapporteren aan cliënten.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Verslag bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
Taak: integratief schriftelijk verslag met besluit van het psychodiagnostisch proces + reflectie over feedback aan cliënt/patiënt.
Indiendatum en richtlijnen worden gegeven tijdens de lessen of via het leerplatform. Als een indiendatum niet gerespecteerd wordt of de taak onvolledig is, wordt de taak automatisch pas beoordeeld in een volgende zittijd (tweede zittijd of volgend academisch jaar) en krijg je geen eindtotaal voor het vak. Hou zelf ook altijd een volledig exemplaar van de taak die je indient.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)