3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4003740FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Je hebt 'Psychopathologie kinderen & adolescenten' en 'Psychodiagnostiek kinderen en adolescenten' gevolgd, alvorens Gevalstudies psychopathologie: kinderen en adolescenten op te nemen. Studenten komende uit de SCH 45 SP kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Smadar Westreich (titularis)
Onderdelen en contacturen
12 contacturen Hoorcollege
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
30 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Gevalstudies psychopathologie kinderen en adolescenten' verdiept de diagnostiek en de interventie rond klinische problemen bij jeugdigen en hun omgeving volgens de kwaliteitseisen die beroepsrichtlijnen en zorgstandaarden voorschrijven. Om deze kwaliteitseisen te monitoren wordt gebruik gemaakt van het FACE© stressbalansmodel en de bijbehorende FACE©-methode (Faciliteren van de Afstemming van Cognities en Emoties, zie handboeken).

De FACE-aanpak reikt een evidence-based denk- en handelkader aan om :

- de aanvankelijke risicotaxatie te oriënteren met de jeugdige en zijn omgeving (het cliëntsysteem),

- op macroniveau efficiënt het draagvlak van het cliëntsysteem te evalueren, 

- op microniveau bronnen van risico en veerkracht te onderkennen in de denk-, voel- en doedynamiek van het cliëntsysteem, met oog voor neuroplasticiteit en epigenetica,

- hieruit handvatten aan te grijpen voor verandering met de jeugdige en/of zijn omgeving; of voor geschikte doorverwijzing wanneer relevant.

De student, als toekomstige hulpverlener, bewaakt hierbij vakkundig handelen door zelfkritisch te reflecteren over de professionele denk-, voel- en doewijzen met het cliëntsysteem en deze waar relevant (cultuur)competent bij te sturen in het handeltraject.

Concreet werken studenten in dit college aan een draaiboek met casuïstiek betreffende een jeugdige en zijn omgeving. De benadering is hierbij de FACE-aanpak voor vakkundige diagnostische en interventiemonitoring, met de nadruk op de transparante, evidence-based verantwoording van het handelen met de jeugdige en zijn omgeving. Gevalstudies psychopathologie kinderen en adolescenten is zodoende opgevat als een interactief college waarin de student door actieve inbreng de gelegenheid krijgt om te groeien naar een 'end-of-cycle' integratie en synthese van evidence-based wetenschappelijke kennis, constructief zelfkritisch inzicht en aanvankelijke praktijkervaring rond psychopathologie bij kinderen en adolescenten.

Zie leerplatform voor de concrete planning, richtlijnen en focus bij het lopende semester.

De student leert zodoende de volgende leerresultaten beheersen (LR) die integratief in het draaiboek casuïstiek jeugdige worden behandeld. De student kan een aanvankelijke risicotaxatie voorstellen voor de aanmelding van een jeugdige; kan met behulp van de FACE©-aanpak (model en methode) het (ervaren) klachten- en krachtendraagvlak van het cliëntsysteem handelingsgericht in kaart brengen; met de geschikte instrumenten en (FACE©-)tools de denk- en voeldynamiek van het cliëntsysteem efficiënt screenen; vanuit voornoemde screening (LR1 t/m LR3) oplossingsgerichte handvatten voor preventie of interventie voorstellen, of nog, doorverwijzing indiceren ; de eigen professionele rol kritisch evalueren met behulp van de FACE©-methode ; waar relevant voorstellen formuleren voor multidisciplinair werk ; en waar nodig geschikte instrumenten opzoeken alsook de toepasselijke evidence-base raadplegen ten behoeve van het handeltraject met de jeugdige.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoint presentaties en ad hoc capita selecta, Celestin-Westreich Smadar
Handboek (Vereist) : Diagnostiek van kind, opvoeding en gezin, met MyLab (digitale training), Celestin-Westreich, Smadar, Celestin, Leon-Patrice, 1ste, Amsterdam: Pearson, 9789043037327, 2021
Handboek (Aanbevolen) : Observeren en rapporteren, met MyLab (digitale training), Celestin-Westreich, Smadar, Celestin, Leon-Patrice, 3de, Amsterdam: Pearson, 9789043033817, 2017
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Casuïstiek aangebracht door student; ad hoc testmateriaal en/of relevante klinische documentatie
Bijkomende info

Zie leerplatform bij semesterstart voor geldend semesterplan en richtlijnen.

Het studiemateriaal biedt ondersteuning bij de theorie en de praktijk van dit college.

Er wordt van studenten actieve inbreng van casuïstiek vanuit de stagepraktijk verwacht ten behoeve van het draaiboek  (zie ook semesterrichtlijnen). De contactsessies (live of digitaal) ondersteunen de studenten in de conceptuele en de methodologische onderbouwing van het draaiboek 'gevalstudie psychopathologie jeugdige' via verschillende didactische modaliteiten (zoals les, intervisie, supervisie en studentpresentaties).

Contact docent: tijdens contactsessies, via email en op afspraak

 

Leerresultaten

Algemene competenties

Zie toelichting inhoud.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk draaiboek met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen met draaiboek casuïstiek en integratieve vragen (theorie + praktijk)

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit een schriftelijk examen voor 100% van het eindcijfer. Het examen integreert theorie en praktijk. Studenten bezorgen hierin een draaiboek met casuïstiek volgens de semesterrichtlijnen, met inbegrip van behandeling van vragen in dit verband die theorie en praktijk integreren.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie