6 ECTS credits
155 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4003751FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Het doel van dit opleidingsonderdeel is om studenten te leren reflecteren omtrent problemen uit het domein van Human Resources Management (HRM) en Organizational Behavior (OB), vanuit een evidence-based benadering. In het bijzonder heeft dit opleidingsonderdeel volgende doelen:
- Studenten begrijpen wat evidence-based management is
- Studenten kunnen HRM of OB gerelateerd probleem analyzeren volgens een evidence-based benadering, waarbij ze verschillende bronnen van bewijsmateriaal in overweging nemen
- Studenten kunnen een evidence-based oplossing voor een HRM of OB gerelateerd probleem formuleren, waarbij ze rekening houden met hun doelpubliek als ze hierover communiceren
Studenten zullen in het kader van dit opleidingsonderdeel leren wat evidence-based management is, en ze zullen voorbeelden zien van hoe evidence-based management in de praktijk gebruikt wordt. We zullen bespreken hoe een probleem kan geanalyseerd worden vanuit een evidence-based benadering. Studenten zullen hiertoe groepen vormen en een probleem kiezen om rond de te werken in een opdracht. Tijdens de hoorcolleges zullen studenten aan hun opdracht kunnen werken en zullen ze de docenten feedback kunnen vragen. Er wordt echter wel van studenten verwacht dat ze onafhankelijk het gekozen probleem analyseren en zoeken naar informatie; de docenten zullen dus geen informatie aanreiken, maar de studenten moeten hier zelf naar op zoek gaan. Studenten zullen hun evidence-based oplossing voorstellen in een taak en in een presentatie. Daarbij zullen ze hun communicatie strategie aanpassen aan hun doelpubliek.
Naast deze opdracht zullen studenten ook een probleem moeten selecteren dat ze observeerden in de werking/benadering van hun stage organisatie. Indien studenten nog niet gestart zijn met hun stage, dan mogen ze een hedendaags probleem uit het HRM of OB domein selecteren. Voor het examen moeten studenten individueel een executive summary met hun evidence-based oplossing voor dit probleem schrijven en mondeling presenteren.
Geen
- Studenten begrijpen wat evidence-based management is
- Studenten kunnen onafhankelijk een probleem uit het HRM of OB domein analyseren volgens een evidence-based benadering
- Studenten kunnen onafhankelijk op zoek gaan naar informatie van verschillence bronnen
- Studenten kunnen onafhankelijk een evidence-based oplossing voor een probleem uit het HRM of OB domein formuleren
- Studenten kunnen hun communicatie aanpassen aan hun doelpubliek.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 30% van het eindcijfer
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 70% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
- Alle onderdelen van het opleidingsonderdeel moeten succesvol afgerond worden, of de student krijgt een "Afwezig" voor het gehele opleidingsonderdeel.
- Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht).
Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria.
Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor.
De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren.
Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor.
Het groepswerk (written report + presentation) heeft een gewicht van 70 % in de quotering van het hele opleidingsonderdeel.
Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren.
De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn.
Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken
- Het gebruik van generatieve AI is toegestaan voor de groep- en individuele taak: Generatieve AI kan op elke manier gebruikt worden voor de groep en individuele taak. Alle gebruik van generatieve AI moet op een correcte manier gerefereerd worden (zie APA7 richtlijnen).
- 2de zittijd: indien een student niet slaagt voor het vak in de 1ste zittijd, dan moet hij/zij alle onderdelen opnieuw afleggen waarvoor hij/zij niet geslaagd was. Het verslag van de taak moet ingediend worden op de eerste maandag van de 2de zittijd voor 12:00 (middag). Alle onderdelen van het opleidingsonderdeel moeten individueel afgelegd worden in de 2de zittijd, wat impliceert dat de peer-evaluatie wegvalt in de 2de zittijd.
- Studenten kunnen vragen om de opdracht individueel te maken in plaats van in groep. Dit wordt echter alleen toegelaten in uitzonderlijke situaties. Studenten dienen een aanvraag in te dienen tijdens het eerste hoorcollege of in de eerste 2 weken die volgen op het eerste hoorcollege. De docenten zullen deze aanvraag evalueren en beslissen of deze uitzondering kan toegelaten worden of niet.
- Een vrijstelling kan aangevraagd worden voor onderdelen van het opleidingsonderdeel waarop een student in het vorige academiejaar reeds geslaagd was. Deze aanvraag moet gebeuren in de eerste twee weken na het eerste hoorcollege.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie