3 ECTS credits
78 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018275FEW voor werkstudenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Gezondheidswetenschappen
Onderwijsteam
Johan Bilsen (titularis)
Lara Vesentini
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
Inhoud

Volgende thema’s komen aan bod aan de hand van concrete leerstof, groepspresentaties en interactieve groepsdiscussies:
-Volksgezondheid, sociale geneeskunde, public health, gezondheidswetenschappen
-Historie, uitdagingen van de public health
-Epidemiologisch profiel van enkele belangrijke ziekten en aandoeningen
-Determinanten van volksgezondheid
-Gezondheidsverschillen
-Ziektepreventie, gezondheidsbescherming, gezondheidsbevordering, screening
-Internationale gezondheid, Gezondheid voor Allen, WHO
-Het meten en onderzoeken van volksgezondheid en determinanten; effectevaluatie; economische evaluatie  

-Belangrijke epidemiologische maten

-Specifieke thema’s, bv. vergrijzing, geestelijke gezondheid, public mental health, levenseinde problematiek, ...
-Kennismaking met een aantal public healh sectoren op het terrein, bv. arbeidsgezondheidszorg, jeugdgezondheidszorg, milieugezondheidszorg

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Volksgezondheid en Gezondheidszorg, Stronks - Burdorf, 9de herziene druk, Bohn Stafleu van Loghum, 9789036826235, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Websites: bv. Wereldgezondheidsorganisatie WHO, European Public Health Association EUPHA, Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid WIV, Vlaamse Gezondheidsindicatoren, United Nations Millenium Project, 2012
Handboek (Aanbevolen) : Epidemiology, Leon Gordis., 5de, Saunders Elsevier, 9781455737338, 2014
Handboek (Aanbevolen) : Epidemiologisch onderzoek:opzet en interpretatie, Bouter LM, Dongen MCIM van, Zielhuis GA., BIB, 9789031378135, 2010
Handboek (Aanbevolen) : Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering, Een planmmatige aanpak, J.Brug, H.Schaalma, G.Kok, R.M.Meertens, H.T.van der Molen, 9de, Van Gorcum, 9789023254102, 2016
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van de hoorcolleges, Prof. J. Bilsen, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Aanvullende artikels, online of hardcopy (bv. over internationale public health)
Bijkomende info

De studenten dienen verplicht aanwezig te zijn tijdens de hoorcolleges, vermits een gedeelte van de hoorcolleges besteed wordt aan de voorstelling van een groepswerk, dat bediscussieerd wordt met de docent en medestudenten,

Voor de colleges mbt de toepassing van public health in concrete domeinen (jeugdgezondheidszorg, arbeidsgezondheidszorg, milieugezondheidszorg, ...)  worden gastsprekers uitgenodigd

Leerresultaten

Algemene competenties

-De student kan duidelijk aangeven wat verstaan wordt onder “gezondheid”, “volksgezondheid”, “public health”, “sociale geneeskunde”, en “gezondheidswetenschappen” en de onderlinge samenhang ervan aantonen.
-De student kan uitleggen waar de accenten liggen binnen de volkgezondheid en de sociale geneeskunde, en hoe men de realiteit vanuit deze disciplines benadert.
-De student kan aangeven wat het belang is van deze disciplines voor de eigen opleiding tot arts, gezondheidswerker, beleidsmedewerker
-De student kan in grote lijnen de historische ontwikkeling van het vakgebied schetsen,  de belangrijkste bijdragen ervan en de grote uitdagingen voor de toekomst benoemen.
-De student kan de meest courante begrippen binnen het vakgebied van de volksgezondheid en epidemiologie op de juiste manier en in de juiste context gebruiken en in eigen woorden uitleggen.
-De student kan de begrippen uitleggen die worden gebruikt bij de meting van de volksgezondheid, en bij de analyse van trends, determinanten en verschillen.
-De student kan aangeven waar de belangrijkste volksgezondheidsproblemen liggen in de Belgische en Nederlandse bevolking, en op internationaal vlak,  en de belangrijkste achterliggende determinerende factoren duiden, met aandacht voor gezondheidsverschillen binnen de bevolking.
-De student kan uitleggen wat verstaan wordt onder primaire, secundaire en tertiaire preventie. Hij/zij kan de principes uitleggen van gezondheidsbevordering, gezondheidsbescherming, ziektepreventie, systematische vroege opsporing, screening, en aangeven welke methoden hierbij gebruikt worden en hoe de effectiviteit ervan gemeten kan worden. Hij /zij kan de zinvolheid van bepaalde initiatieven beoordelen aan de hand van de mogelijke gezondheidswinst, gezondheidsschade, ethische overwegingen
-De student kan een overzicht geven van een aantal concrete Vlaamse preventieve volksgezondheidsinitiatieven.
-De student kan aangeven waar de public health accenten liggen op Europees en wereldvlak, en welke rol de WHO hierin speelt.
-De student moet in staat zijn tot het kritisch analyseren van een volksgezondheidsprobleem, en het ontwikkelen van oplossingen en programma's.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 65% van het eindcijfer

HOC Groepswerk bepaalt 35% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 65% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen

Binnen de categorie HOC Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Voorstelling van groepswerk met een wegingsfactor 1 en aldus 35% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Voorstelling van een groepswerk over onderdeel van de leerstof, dat bediscussieerd wordt met docent en medestudenten .

Aanvullende info mbt evaluatie

1. Voorstelling van een groepswerk over onderdeel van de leerstof, dat bediscussieerd wordt met docent en medestudenten (7/20).
2. Schriftelijk examen (13/20)

Op beide onderdelen moet minstens 10/20 behaald worden om te slagen

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderzoeksmatige verdieping