6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1005060BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten in de bachelor Communicatiewetenschappen hebben ‘Statistiek I voor de sociale wetenschappen' en 'Onderzoeksmethodologie’ (= 'Academisch onderzoek 2') gevolgd, alvorens ‘Kwantitatieve methoden’ op te nemen. Studenten in een andere bachelor hebben ‘Statistiek I voor de sociale wetenschappen' gevolgd, alvorens ‘Kwantitatieve methoden’ op te nemen. Studenten in het schakel- of voorbereidingsprogramma communicatiewetenschappen kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen. Echter, een zekere basiskennis is vereist. Van deze studenten wordt verwacht inzicht te hebben in beschrijvende statistiek, aangezien hierop wordt verder gebouwd. Wanneer de student niet beschikt over deze kennis, wordt zelfstudie verwacht voor aanvang van het eerste college (aanbevolen hoofdstukken 1-3 in Statistiek in Stappen, Verhoeven, N., 2021, Boom Uitgevers Amsterdam).
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Pascal Verhoest (titularis)
Gijs Lambrechts
Florian Stegen
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
22 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
102 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel ‘kwantitatieve methoden’ is inhoudelijk en praktisch gericht op het ontwikkelen van onderzoekscompetenties bij studenten communicatiewetenschappen waarbij de datacollectie en –analyse van numerieke gegevens centraal staat.
Enerzijds worden begrippen, methoden en technieken aangereikt om bestaand kwantitatief communicatiewetenschappelijk onderzoek te kunnen begrijpen, beoordelen en te interpreteren.
Anderzijds wordt er middels een combinatie van interactieve werkcolleges, oefeningen en zelfstudie gewerkt aan de integratie van kennis, vaardigheden en attitudes opdat studenten zelfstandig een wetenschappelijke studie die kwantitatieve methoden en analysetechnieken hanteert, kunnen ontwerpen, uitvoeren en evalueren.
De nadruk ligt hoofdzakelijk op leerdoelstellingen van het hogere cognitieve niveau. Dit opleidingsonderdeel moet studenten in staat stellen om adequaat technieken en methoden toe te passen bij de verzameling, analyse en interpretatie van kwantitatieve gegevens in het kader van overige opleidingsonderdelen en de bachelor- of masterproef.

De opbouw van de cursus volgt alle onderzoeksfasen die een kwantitatief onderzoek veronderstelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het formuleren van onderzoeksvragen, onderzoeksontwerpen, hypotheses. Centraal staat hierbij de significantie van ‘data’ in onze huidige samenleving en communicatie. Het belang van een theoretisch kader staat telkens voorop. Het kwantitatief onderzoeksproces worden uitgewerkt aan de hand van, met name, survey-onderzoek, experimenten en het opzetten van je eigen onderzoek. Hierbij wordt aandacht besteed aan onder meer het gebruik van statistiek voor het bepalen en testen van schalen van de vragenlijst, het kiezen van de steekproefgrootte en inschatten van de resultaten ter veralgemenisering, het berekenen en toetsen van verschillen en samenhangen tussen meerdere populaties, alsook betrouwbaarheid en validiteit. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides e.a., Canvas
Bijkomende info

De leerstof is gebaseerd op hoofstukken uit verschillende handboeken. De hoofdstukken zullen ter beschikking gesteld worden via Canvas. Daarnaast worden de hoorcolleges ondersteund door slides en oefeningenbundels die een ruwe structuur van de lessen weergeven. Deze slides en bundels zullen ter beschikking gesteld worden via Canvas en dienen aangevuld te worden met eigen lesnota’s. De slides, oefeningenbundels en eigen lesnota’s maken deel uit van de leerstof.

Toelichting werkvormberekening:

  • Hoorcolleges (HOC, 26 uur): via praktische voorbeelden en probleem-georiënteerde oefeningen wordt de theorie uit de literatuur op een interactieve manier toegelicht.
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO, 22 uur): tijdens deze colleges gaat de student zelf onder begeleiding aan de slag met de leerstof uit de HOC’s
  • Zelfwerk en –studie (ZELF, 102 uur): contactonafhankelijke activiteiten
    • voorbereiding contactmomenten en verwerking leerinhouden: 62 uur
    • geïntegreerde opdrachten: 40 uur

Studenten in een verkort traject communicatiewetenschappen, schakelstudenten en studenten die het voorbereidingsprogramma volgen kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen.
Echter, een zekere basiskennis is vereist. Van deze studenten wordt verwacht inzicht te hebben in beschrijvende statistiek aangezien hierop wordt verder gebouwd. Wanneer de student niet beschikt over deze kennis, wordt zelfstudie verwacht voor de aanvang van het eerste college (aanbevolen hoofdstuk 1-3 in Verhoeven, N. (2017). Statistiek in Stappen. Amsterdam: Boom Uitgevers).

 

Leerresultaten

Algemene competenties

Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • de studenten hebben kennis over en inzicht in de in het veld toepasbare onderzoeksmethoden,
  • de studenten geven blijk van inzicht in de diverse bronnen en opzoektechnieken,
  • de studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur,
  • de studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten,
  • de studenten kunnen kritisch en zelf-reflectief, binnen een langetermijnperspectief, uitgaand van een interdisciplinaire invalshoek, en zich hoedend voor monocausale interpretaties de impact inschatten van sociale, culturele, economische, ethische, technologische, politieke, juridische en andere factoren op communicatieprocessen,
  • de studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen,
  • de studenten beschikken over het vermogen om informatie, bestaande inzichten en eigen onderzoeksbevindingen te communiceren aan diverse doelgroepen en dit zowel schriftelijk, mondeling en via de nodige multimediale ondersteuning,
  • de studenten kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen,
  • de studenten passen kennis van en inzicht in de diverse aangereikte onderzoeksmethoden en –technieken van de Communicatiewetenschappen onder begeleiding toe op een algemeen en beginnend niveau,
  • de studenten zijn in staat om een communicatiewetenschappelijk onderzoek op te zetten en te volbrengen geïnspireerd door, in het kader van of naar analogie met bestaande onderzoeken.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkstuk met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het Examen Schriftelijk – werkstuk bestaat uit een groepsopdracht waarin de student de leerstof rond methoden samenbrengt in een paper en die indient voor de examenperiode. Tijdens het academiejaar stellen de studenten een aanzetnota op die gebruik wordt voor tussentijdse feedback.
  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het Examen Schriftelijk – gesloten vragen omvat een BYOD examen tijdens de examenperiode. Het examen bestaat voor het grootste deel uit toepassingsvragen maar bevat ook enkele theorievragen. De student maakt tijdens het examen gebruik maken van een eigen laptop voorzien van de LockDownBrowser software, met WiFi (VUB Next) toegang tot Canvas. De student brengt ook een eigen lader mee.

Aanvullende info mbt evaluatie

Regeling voor tweede zittijd:

De puntenverdeling (Examen Schriftelijk – werkstuk, Examen Schriftelijk – gesloten vragen) blijft dezelfde.

Voor de studenten die het opleidingsonderdeel op basis van hun totaalcijfer opnieuw dienen af te leggen in tweede zittijd (<10), gelden volgende afspraken:

  • Indien onvoldoende voor het Examen Schriftelijk – werkstuk (minder dan 5/10): De student dient de opdracht te herwerken en verbeteren als individuele opdracht, in samenspraak met de begeleider. Dit wordt opnieuw beoordeeld.
  • Indien onvoldoende voor het Examen Schriftelijk – gesloten vragen (minder dan 5/10): De student dient het examen opnieuw te doen in tweede zittijd.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject