6 ECTS credits
160 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4005360FNW voor werkstudenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
In deze cursus wordt vooreerst het gedrag van consumenten van naderbij bestudeerd. Hierbij komen interne psychologische processen aan bod (perceptie, leren, motivatie, attitudes,…), processen van besluitvorming en externe beïnvloedingsprocessen zoals referentiegroepen. Vervolgens wordt bestudeerd hoe communicatie werkt en hoe we via communicatie de consument kunnen beïnvloeden.
De cursus wordt op een geïntegreerde wijze gegeven. Naast theoretische inzichten worden telkens ook praktische implicaties belicht. Diverse toepassingen worden besproken en door meerdere gastsprekers geïllustreerd.
Voor het WPO verdiepen de studenten zich in een actueel topic binnen de studie van consumentengedrag. Het WPO is een groepsopdracht.
Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges en gastcolleges is hoogst aangewezen en praktisch verplicht bij de WPO feedbackmomenten.
Voor het WPO dienen groepen gevormd te worden. Dit dient te gebeuren zo snel mogelijk bij de aanvang van het semester en uiterlijk tegen het eind van de tweede week van het semester.
Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.
Toelichting werkvormberekening
- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting
DAGSTUDENTEN
HOC: 28 uur
WPO: 2 uur
ZELF: 130 uur
WERKSTUDENTEN
HOC: 6 uur
WPO: 2 uur
ZELF: 146 uur
Voor toekomstige marketeers en reclamemakers is het bijzonder interessant te verstaan wat er omgaat in het hoofd van de consument en hoe deze beslissingen neemt bij de aankoop van producten, het gebruik van diensten en het uitoefenen van activiteiten. Maar ook voor consumenten zelf is het interessant te weten door welke factoren hun gedrag beïnvloed wordt. Naast het beschrijven, verklaren en voorspellen van het gedrag van de consument, heeft deze cursus ook tot doel een inzicht te geven in de werking van reclame en andere communicatie-instrumenten, die gebruikt kunnen worden om verschillende aspecten van dit gedrag te beïnvloeden.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Puntenverdeling:
De WPO-opdracht is verplicht. De beoordeling van het WPO gebeurt op basis van de bijdrage aan de groepstaak en video presentatie.
Er worden geen vervangingsopdrachten toegekend.
Afwezigheden op ten minste één van de verplichte examengedeelten heeft afwezigheid voor de totaalbeoordeling tot gevolg.
Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht in te vullen). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren.
Wanneer een student nalaat de verplichte peer assessment in te vullen binnen de gestelde deadline kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
De WPO-opdracht kan niet worden hernomen in 2de zit. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd. WPO-scores van minstens 10/20 kunnen worden overgedragen naar een volgend academiejaar. Dit dient evenwel bij aanvang van het nieuwe academiejaar en uiterlijk voor de deadline van de nieuwe groepssamenstellingen via e-mail aan de titularis worden aangegeven.
Het is niet toegestaan om generatieve AI te gebruiken om output te genereren met betrekking tot de WPO evaluatieopdracht.
Bij het multiple choice gedeelte van het examen zal hogere censuur worden toegepast.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie
Master in de communicatiewetenschappen: media, strategie en marketing
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)