6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1005579AER voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
Het hoorcollege biedt een historisch overzicht van de Nederlandse letterkunde aan de hand van een gecontextualiseerde lezing van enkele hoogtepunten: middeleeuwse teksten (zoals Karel ende Elegast, Van den Vos Reynaerde en de lyriek van Hadewijch), rederijkersteksten (zoals Elckerlijc en Anthonis de Roovere of Anna Bijns) en renaissanceteksten (zoals gedichten van Jonker Jan van der Noot, P.C. Hooft en Vondel). Die worden aangevuld met een keuze uit de achttiende-eeuwse Spectatoriale geschriften en uit sentimenteel, romantisch en realistisch proza (zoals de Camera Obscura van Beets).
Tijdens de oefeningen worden aanvullende teksten uit de moderne tijd gelezen en besproken. De studenten schrijven een analyse van bijv. Elias van Maurice Gilliams.
Dit vak wordt gedoceerd in het Nederlands. Voor het hoorcollege staan de studenten een gedrukte syllabus en een bundel digitale teksten op Canvas ter beschikking die zij tegen elk college moeten voorbereiden. Slides op Canvas ondersteunen de syllabus.
Ook voor de oefeningen is er een syllabus, Schrijven met stijl, waarin de basisprincipes van het schrijven over literatuur toegelicht worden.
- Studenten kennen teksten van de Nederlandse literaire canon vanaf de middeleeuwen tot aan het begin van de moderne letterkunde.
- Studenten kunnen teksten historisch situeren met aandacht voor de andere kunst- en cultuurvormen alsook voor contextuele factoren als economie, religie en wereldbeeld.
- Studenten hebben inzicht in de verscheidenheid aan literaire teksten in het Nederlands, op het vlak van periode, genre, stijl,...
- Studenten kunnen begrippen als 'allegorie', 'epiek', enzovoort verklaren.
- Studenten kunnen secundaire literatuur vinden en analyses schrijven, waarin ze laten zien dat ze de teksten kunnen bespreken én relateren aan de ontstaanscontext.
- Studenten kunnen de literaire waarde van teksten beoordelen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer
WPO Paper bepaalt 20% van het eindcijfer
Andere bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Hoorcollege: mondeling examen (60% van de punten), permanente evaluatie (20% van de punten) en punten).
Oefeningen: twee schriftelijke opdrachten (samen 20 % van de punten), die beide ingeleverd moeten zijn, wil men deelnemen aan de examens.
Voor de tweede zittijd moeten alle opdrachten voor de oefeningen en permanente evaluatie binnengeleverd worden voor 31 juli.
In een studiehandleiding die de docent bij het begin van het semester geeft, wordt de evaluatie op bindende wijze gepreciseerd.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - TTKA
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: twee talen
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - na keuze 3e taal