6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1005581BER voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om dit vak te kunnen opnemen, moet je geslaagd zijn voor Geschiedenis van de Nederlandse letterkunde: middeleeuwen tot 1850, of dit vak tenminste opnieuw registreren. Geef steeds voorrang aan vakken uit de laagste fase van je opleiding. Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Taal- en Letterkunde
Onderwijsteam
Janna Aerts (titularis)
Hans Vandevoorde
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
90 contacturen Self study
Inhoud

In de vorm van een interactief hoorcollege wordt hier een gecontextualiseerde lezing gegeven van prozawerken en lyriek uit de periode 1850-1945. Het gaat om G. Gezelle en Multatuli, Max Havelaar;  om L. Couperus, Noodlot of M. Emants, Een nagelaten bekentenis en H. Gorter, Verzen; om K. van de Woestijne, Het Vader-huis en C. Buysse, Het recht van de sterkste of S. Streuvels, Leven en dood in den ast om P. van Ostaijen en F. Bordewijk, Bint of Nescio; om M. Nijhoff en S. Vestdijk, Kind tusschen vier vrouwen & Terug tot Ina Damman (fragmenten) of G. Walschap, Houtekiet.

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Geschiedenis van de Nederlandstalige letterkunde, 1850 - 1945, Vervaeck - Vandevoorde, VUB, 2220170008790, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Ppts, Canvas
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Teksten, Canvas
Bijkomende info

Dit vak wordt gedoceerd in het Nederlands. Voor het hoorcollege is er een syllabus, die ondersteund wordt met slides op Canvas. Syllabus en teksten moeten voorbereid worden voor elk college.

Leerresultaten

Algemene competenties

- Studenten kunnen lyriek en prozateksten uit deze tijd (1850 en 1945) analyseren én relateren aan de literaire en extraliteraire context.
- Studenten kunnen heuristische vaardigheden inzetten. 
- Studenten kunnen de mechanismen van de literaire evolutie (zoals de spanning tussen mimesis - doorbreking van mimesis, individualisme - gemeenschapskunst, estheticisme - ethische boodschap, regionalisme - kosmopolitisme) toelichten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 10% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 1 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Oral examination with written preparation (min. 15 minutes). Students cannot pass if they do not master the Standard Dutch language. The written preparation for the oral examination serves only as support for the students, is issued unchanged at the end of the examination and will not be assessed.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 1 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Reading sheets. Only for the second term the permanent evaluation can be replaced by a written assignment.

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Onderzoeksopdracht met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Research report

Aanvullende info mbt evaluatie

Voor de tweede zittijd moeten alle opdrachten voor de permanente evaluatie binnengeleverd worden voor 31 juli.

In een studiehandleiding die de docent bij het begin van het semester geeft, wordt de evaluatie op bindende wijze gepreciseerd. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - TTKA
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: twee talen
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - na keuze 3e taal