6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020126FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Esli Struys (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
13 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
75 contacturen Self study
Inhoud

Deze cursus biedt studenten een didactisch referentiekader aan van het onderwijs Nederlands als tweede taal (NT2) in Vlaanderen en Brussel. In het eerste deel van de cursus worden een aantal basisconcepten en -theorieën uit de studie van tweedetaalverwerving en tweedetaalonderwijs aangereikt. In het tweede deel ligt de focus op het didactische referentiekader NT2, dat is opgebouwd rond zes componenten: elk van de vier vaardigheden (luisteren, spreken, lezen en schrijven), grammatica en woordenschat. Het derde deel van de cursus bevat een aantal gastcolleges of -practica rond actuele thema’s in het domein van Nederlands als tweede taal, zoals alfabetisering en taalverwerving buiten de klas. In al deze onderdelen van de cursus wordt het verband verkend tussen de studie van tweedetaalverwerving en -onderwijs en de concrete lespraktijk van het Nederlands als tweede taal.

De eerste twee delen van deze cursus maken gebruik van de principes van blended learning, met tweewekelijkse contactmomenten die bestaan uit klasdiscussies en voorafgaande voorbereiding aan de hand van groepsopdrachten.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Aangereikt door de docent
Bijkomende info

Esli.Struys@vub.be

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten kennen en hebben inzicht in de basisconcepten en -theorieën in het domein van de tweedetaalverwerving en -onderwijs en kunnen deze concepten en theorieën toepassen op de dagelijkse lespraktijk van Nederlands als tweede taal (NT2).

De studenten kennen de bouwstenen van een wetenschappelijk gefundeerd didactisch referentiekader NT2 voor de domeinen taalvaardigheid, woordenschat en grammatica, ze hebben inzicht in de onderlinge relaties tussen deze domeinen, en zijn in staat het referentiekader te koppelen aan basisconcepten en -theorieën in het domein van de tweedetaalverwerving en -onderwijs.

De studenten kunnen toepassingsgericht nadenken over de implicaties van een wetenschappelijk gefundeerd didactisch referentiekader NT2 voor de praktijk.

De studenten kunnen de bevindingen van recent wetenschappelijk onderzoek in het domein van de tweedetaalverwerving en het tweedetaalonderwijs schriftelijk en mondeling communiceren en ze kunnen kritisch reflecteren over dit onderzoek in het licht van de NT2-praktijk.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele paper met een wegingsfactor 10 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Individuele paper met kritische reflectie op een gekozen wetenschappelijk artikel in het vakgebied van tweedetaalverwerving en taalonderwijs

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele presentatie met een wegingsfactor 10 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Individuele presentatie die gebaseerd is op de feedback op de paper

Aanvullende info mbt evaluatie

Alle informatie over de evaluatie wordt tijdig meegedeeld via het online leerplatform. De student is ervoor verantwoordelijk dat hij/zij is ingeschreven op het online leerplatform. Indien de student problemen ondervindt bij de inschrijving op het online leerplatform moet de docent hiervan zo snel mogelijk via e-mail op de hoogte worden gesteld.

De student krijgt een cijfer voor elke deelevaluatie. Indien de student niet deelneemt aan één of meerdere deelevaluaties krijgt hij/zij als eindresultaat ‘afwezig’. Bij de evaluatie van de paper maakt de docent gebruik van plagiaatdetectiesoftware.

De evaluatiecomponenten zijn dezelfde voor de eerste en de tweede zittijd. De resultaten van afzonderlijke onderdelen kunnen, op aanvraag van de student via e-mail, worden overgedragen naar de volgende zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Onderwijsagogiek
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Master in de wiskunde: onderwijs
Master in de biologie: onderwijs
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel meertaligheid en vreemdetaalverwerving - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel meertaligheid en vreemdetaalverwerving - 2 talen
Master in de chemie: profiel onderwijs
Master in het vertalen: 2 talen
Master in het tolken: 2 talen
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 1 language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 2 languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Physics and Astronomy: Minor Education (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de talen: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek)