6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1006154ANW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Lila Fieremans
Martijn Van Heel (titularis)
Karen De Raeymaecker
Sarah Brantegem
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
Inhoud

HOORCOLLEGE: In dit opleidingsonderdeel wordt er gekeken naar de ontwikkeling in de psychologische processen gedurende de levensloop vanaf de conceptie tot de volwassenheid. Eerst wordt het vakgebied gesitueerd in een historisch kader. Bij al deze thema's wordt steeds de interactieve rol van erfelijkheid en omgevingsinvloeden toegelicht. Het empirische karakter van de huidige wetenschappelijke ontwikkelingspsychologie wordt onderstreept door bij de onderwerpen empirische bevindingen te bespreken. Bij het behandelen van deze empirische resultaten wordt geregeld aandacht besteed aan de gehanteerde onderzoeksmethodologie; dit met het oog op het ontwikkelen van een kritische blik op wetenschappelijke bevindingen.

WPOIn de WPO’s wordt er aangeleerd hoe de studenten (bepaalde fases van) de ontwikkeling van het kind in kaart brengen aan de hand van een selectie (diagnostische) instrumenten. Daarna wordt van de student verwacht om zelfstandig een aantal diagnostische instrumenten in het werkveld afnemen, verwerken en interpreteren en hierover een schriftelijk verslag maken. Daarnaast wordt er ook ingezet op reflectie. Via reflectiesessies in kleine groepen (WPO reflectie en portfolio -RP) analyseren studenten op een systematische manier hun competentiegerichte vaardigheden, leergroei, en ervaringen met de beroepspraktijk. Zij slagen erin om aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GROWS

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : PowerPoint presentaties/papers die de hoorcolleges ondersteunen
Handboek (Vereist) : Development Across the Lifespan, Robert S. Feldman, meest recent, Pearson
Bijkomende info

HOC: geen verplichte aanwezigheid, WPO verplichte aanwezigheid

Vakinhoudelijke begeleiding via canvas

Leerresultaten

Algemene competenties

HOC:

-          De student kan de verschillende ontwikkelingsfases uitleggen

-          De student kan de aangereikte ontwikkelingspsychologische theorieën (e.g., Piaget, Erikson, Marcia, ..) uitleggen

-          De student kan de verschillende ontwikkelingsfases herkennen in voorbeelden.

-          De student kan de ontwikkeling in verschillende levensgebieden (sociaal, fysiek, cognitief, emotioneel) met elkaar in verband brengen.

 

WPO:

-          De student kan zelfstandig gedragspatronen herkennen bij kinderen aan de hand van de cognitieve ontwikkeling theorie (Piaget) in videoclips.

-          De student kan in samenwerking met andere studenten en met instructie vooraf een adequate ontwikkelingsanamnese afnemen in een realistische omgeving.

-          De student kan in samenwerking met andere studenten en instructie vooraf correct en beknopt (schriftelijk) verslag uitbrengen van een ontwikkelingsanamnese.

-          De student kan in samenwerking met andere studenten en met instructie vooraf een professioneel contact leggen met ouders en hun kinderen in een realistische omgeving.

-          De student kan in interactie met andere studenten reflecteren over het eigen functioneren in het contact met ouders en kinderen.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen meerkeuze met een wegingsfactor 1 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Oefeningen met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het 20% aandeel van het WPO wordt opgesplitst naar een groepstaak (10%), individuele taak (5%) en aanwezigheid+reflectie (5%). De taken moeten taalkundig correct zijn.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het examen omvat een theoriedeel en een praktijkdeel, met verplichte deelname aan alle onderdelen om het eindcijfer toegewezen te krijgen. Indien de student niet voldoet aan de deadlines voor indienen van opdrachten resulteert dit in een ‘afwezig’ voor het praktijkdeel alsook in een ‘afwezig’ als eindcijfer. Indien de student niet deelneemt aan het examen, resulteert dit in een ‘afwezig’ voor het theoriedeel alsook in een ‘afwezig’ als eindcijfer.
Als de student op één van beide of beide onderdelen niet slaagt, wordt het laagste deelpunt (altijd naar beneden afgerond) als eindcijfer toegekend.


Deelcijfers kunnen overgedragen worden naar tweede zittijd. Enkel het deelcijfer van het WPO kan overgedragen worden naar het volgend academiejaar.

Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Bachelor in de artificiële intelligentie: Standaard traject
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Psychologie
Schakelprogramma Master of Science in het basisonderwijs: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie