6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1006154ANW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
HOORCOLLEGE: In dit opleidingsonderdeel worden veranderingen bestudeerd die zich voordoen in de psychologische processen gedurende de levensloop vanaf de conceptie tot de volwassenheid. Eerst wordt het vakgebied gesitueerd in een historisch kader. Bij al deze thema's wordt steeds de interactieve rol toegelicht van erfelijkheid en omgevingsinvloeden. Het empirische karakter van de huidige wetenschappelijke ontwikkelingspsychologie wordt onderstreept door bij de onderwerpen empirische bevindingen te bespreken. Bij het behandelen van deze empirische resultaten wordt geregeld aandacht besteed aan de gehanteerde onderzoeksmethodologie; dit met het oog op het ontwikkelen van een kritische blik op wetenschappelijke bevindingen.
WPO: In de WPO’s wordt er aangeleerd hoe de studenten (bepaalde fases van) de ontwikkeling van het kind in kaart brengen aan de hand van een selectie (diagnostische) instrumenten. Daarna wordt van de student verwacht om zelfstandig een aantal diagnostische instrumenten in het werkveld afnemen, verwerken en interpreteren en hierover een schriftelijk verslag maken. Aanwezigheid is verplicht. Daarnaast wordt er ook ingezet op reflectie. Via reflectiesessies in kleine groepen (WPO reflectie en portfolio -RP) analyseren studenten op een systematische manier hun competentiegerichte vaardigheden, leergroei, en ervaringen met de beroepspraktijk. Zij slagen erin om aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GROWS.
PowerPoint presentaties die de hoorcolleges ondersteunen.
“Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas”
Het doel van de cursus is de studenten een grondige inleiding te bieden in het domein van de ontwikkelingspsychologie. De cursus beoogt enerzijds kennis bij te brengen van de verschillende benaderingswijzen, thema's en onderzoeksmethoden van de ontwikkelingspsychologie, en anderzijds inzicht te verschaffen in de wijze waarop empirische onderzoeksgegevens de verschillende theoretische inzichten ondersteunen. In de oefeningen worden de studenten vertrouwd gemaakt met enkele belangrijke diagnostische instrumenten van de ontwikkeling. De vaardigheid om schriftelijk te rapporteren over de gemaakte diagnostische taken wordt geoefend en geëvalueerd aan de hand van het schrijven van een paper.
Door het gebruik van een Engelstalig handboek wordt de student in kennis gebracht van het Engelstalige psychologische jargon.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Theorie: Multiple-choice examen met verhoogde cesuur
WPO: Schriftelijk verslag waarin de ontwikkeling(staak) van het kind wordt beschreven aan de hand van het correcte instrumentarium. Voor het RP gedeelte wordt een portolio paper verwacht. Deze wordt geëvalueerd met Pass/fail.De taak moet taalkundig correct zijn.
De verdeling van de punten is 80% theorie en 20% WPO. Om te slagen moet de student zowel geslaagd zijn voor het examen als voor het WPO. Als de student op één van beide of beide onderdelen niet slaagt, kan het eindcijfer maximaal 9/20 zijn. Beide deelcijfers kunnen overgedragen worden naar tweede zittijd. Het deelcijfer van het WPO kan overgedragen worden naar het volgend academiejaar.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Bachelor in de artificiële intelligentie: Standaard traject
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie