6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1006155ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Eva Staels
Martijn Van Heel (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

HOORCOLLEGE: In dit opleidingsonderdeel worden veranderingen bestudeerd die zich voordoen in de psychologische processen gedurende de levensloop vanaf de conceptie tot de adolescentie. Eerst wordt het vakgebied gesitueerd in een historisch kader, waarbij ook aandacht besteed wordt aan de 'history of child' benadering. Bij al deze thema's wordt steeds de interactieve rol toegelicht van erfelijkheid en omgevingsinvloeden. Het empirische karakter van de huidige wetenschappelijke ontwikkelingspsychologie wordt onderstreept door bij de onderwerpen empirische bevindingen te bespreken. Bij het behandelen van deze empirische resultaten wordt geregeld aandacht besteed aan de gehanteerde onderzoeksmethodologie; dit met het oog op het ontwikkelen van een kritische blik op wetenschappelijke bevindingen.


OEFENINGEN: In de oefeningen worden bepaalde aspecten uit de hoorcolleges gedemonstreerd en toegepast. Voor de uitvoering van de oefeningen moet de student zelfstandig een aantal diagnostische instrumenten in het werkveld afnemen, verwerken en interpreteren en hierover een schriftelijk verslag maken.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : PowerPoint presentaties die de hoorcolleges ondersteunen
Bijkomende info

PowerPoint presentaties die de hoorcolleges ondersteunen.

“Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas”

Leerresultaten

Algemene competenties

Het doel van de cursus is de studenten een grondige inleiding te bieden in het domein van de ontwikkelingspsychologie. De cursus beoogt enerzijds kennis bij te brengen van de verschillende benaderingswijzen, thema's en onderzoeksmethoden van de ontwikkelingspsychologie, en anderzijds inzicht te verschaffen in de wijze waarop empirische onderzoeksgegevens de verschillende theoretische inzichten ondersteunen. In de oefeningen worden de studenten vertrouwd gemaakt met enkele belangrijke diagnostische instrumenten van de ontwikkeling. De vaardigheid om schriftelijk te rapporteren over de gemaakte diagnostische taken wordt geoefend en geëvalueerd aan de hand van het schrijven van een paper.
Door het gebruik van een Engelstalig handboek wordt de student in kennis gebracht van het Engelstalige psychologische jargon.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen meerkeuze met een wegingsfactor 1 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Multiple choice examen. Om te slagen moet de student zowel geslaagd zijn voor het examen als voor het totaal der punten. Indien men voor het examen niet geslaagd is, geldt als eindcijfer het cijfer voor het examen. Een voldoende cijfer voor de oefeningen kan wel overgedragen worden naar een volgende zittijd.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Oefeningen met een wegingsfactor 1 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Om te slagen moet de student zowel geslaagd zijn voor het examen als voor het totaal der punten. Indien men voor het examen niet geslaagd is, geldt als eindcijfer het cijfer voor het examen. Een voldoende cijfer voor de oefeningen kan wel overgedragen worden naar een volgende zittijd.

Aanvullende info mbt evaluatie

Multiple-choice examen.

Verdeling van de punten:
75% theorie en 25% oefeningen.

Om te slagen moet de student zowel geslaagd zijn voor het examen als voor het totaal der punten. Indien men voor het examen niet geslaagd is, geldt als eindcijfer het cijfer voor het examen. Een voldoende cijfer voor de oefeningen kan wel overgedragen worden naar een volgende zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie