6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1006212ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
Theorie:
1. Inleiding
1. Bewegingsagogiek
2. Sport
2. Sport en ontwikkeling
1. Ontwikkeling in de sport
2. Ontwikkeling door sport
3. Deelname aan sport
1. Participatiegegevens
2. (On)gelijkheid in de sport
3. Drempels mbt sportdeelname
4. Beleid tov aandachtsgroepen
4. Sport als middel
1. Sport als een haak of platform
2. Sport als een praktijk
5. Het bewegingsagogisch proces
6. Specifieke doelgroepen
1. Jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties
2. Ouderen
3. Personen met een handicap
Praktijk: Bewegingsplan ontwikkelen, creëren van een kennisclip en kritisch reflecteren over het gebruik van een sport-plus aanpak vanuit verschillende domeinen
De praktijkopdracht wordt in groep uitgewerkt en bevat onderstaande deelopdrachten:
• Deel A: Bewegingsplan ontwikkelen – Inhoud voor 3 sessies van 60 min.
• Deel B: Gestructureerde kritische reflectie vanuit 4 verschillende domeinen
• Deel C: Maak een kennisclip over de componenten en kenmerken van jullie sport-plus aanpak
Niet van toepassing
Specifieke leerresultaten:
Het doel van dit opleidingsonderdeel is de student inzicht te geven in de mogelijkheden om sport en beweging te gebruiken als een bewegingsagogisch middel en in de diverse aspecten van het bewegingsagogisch proces.
De student moet na het volgen van dit opleidingsonderdeel in staat zijn om:
-een eigen visie te formuleren op de sociale betekenis van bewegingsactiviteiten
-de belangrijkste principes van het bewegingsagogisch proces te benoemen en toe te lichten;
-het belang van beweging in het agogische werk aan te geven en toe te lichten;
-de typische leefwerelden, situaties, bijzondere betekenissen en methodische aanpakken van het bewegingsagogisch handelen bij een aantal specifieke doelgroepen te kunnen benoemen en toe te lichten
-een bewegingsagogisch proces te kunnen voorbereiden, organiseren en evalueren
Algemene leerresultaten:
De student:
-Heeft inzicht in de bouw, ontwikkeling(sfasen) en functioneren van de mens in verschillende leeftijdsgroepen om de risico’s van een ongezonde levensstijl te begrijpen en het belang van beweging te promoten (wetenschapper, promotor & adviesverstrekker)
-Kan een gezond persoon a.h.v. verantwoorde wetenschappelijke begeleidings- en/of trainingsschema’s begeleiden (wetenschapper, promotor & adviesverstrekker, educator & coach)
-Kan het eigen competentieprofiel toetsen aan het functioneren in het werkveld en de opleidingsmogelijkheden, en kan kritisch reflecteren over zichzelf en anderen (beroepsinnovator)
-Is in staat om zichzelf efficiënt en effectief te organiseren (manager)
-Heeft kennis van pedagogische principes met inbegrip van diversiteit (educator & coach)
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
WPO Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
Theorie: Schriftelijk evaluatie van de leerstof die tijdens de hoorcolleges werd gegeven. (60%)
Praktijk: Evaluatie op basis van presentatie resultaat praktijkopdracht (40%). De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Het groepswerk (75%) en de evaluatie van medestudenten (25%) bepalen samen 40% van het totale eindcijfer voor dit opleidingsonderdeel.
Aanvullende info
De totaalscore van de student in de werkgroep is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie.
De student moet hebben deelgenomen aan alle onderdelen van het examen – zo niet krijgt deze een ‘afwezig’ op het puntenblad.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek