6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1006212ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Marc Theeboom (titularis)
Hebe Schaillée
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Theorie:

1. Inleiding
   1. Bewegingsagogiek
   2. Sport
2. Sport en ontwikkeling
   1. Ontwikkeling in de sport 
   2. Ontwikkeling door sport
3. Deelname aan sport
   1. Participatiegegevens
   2. (On)gelijkheid in de sport
   3. Drempels mbt sportdeelname
   4. Beleid tov aandachtsgroepen
4. Sport als middel 
    1. Sport als een haak of platform
    2. Sport als een praktijk
5. Het bewegingsagogisch proces
6. Specifieke doelgroepen
    1. Jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties
    2. Ouderen
    3. Personen met een handicap

Praktijk: Bewegingsplan ontwikkelen, creëren van een kennisclip en kritisch reflecteren over het gebruik van een sport-plus aanpak vanuit verschillende domeinen

De praktijkopdracht wordt in groep uitgewerkt en bevat onderstaande deelopdrachten:  

• Deel A: Bewegingsplan ontwikkelen – Inhoud voor 3 sessies van 60 min.

• Deel B: Gestructureerde kritische reflectie vanuit 4 verschillende domeinen

• Deel C: Maak een kennisclip over de componenten en kenmerken van jullie sport-plus aanpak

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) :
Bijkomende info

Niet van toepassing

Leerresultaten

Algemene competenties

Specifieke leerresultaten:

Het doel van dit opleidingsonderdeel is de student inzicht te geven in de mogelijkheden om sport en beweging te gebruiken als een bewegingsagogisch middel en in de diverse aspecten van het bewegingsagogisch proces.
De student moet na het volgen van dit opleidingsonderdeel in staat zijn om:
-een eigen visie te formuleren op de sociale betekenis van bewegingsactiviteiten
-de belangrijkste principes van het bewegingsagogisch proces te benoemen en toe te lichten;
-het belang van beweging in het agogische werk aan te geven en toe te lichten;
-de typische leefwerelden, situaties, bijzondere betekenissen en methodische aanpakken van het bewegingsagogisch handelen bij een aantal specifieke doelgroepen te kunnen benoemen en toe te lichten
-een bewegingsagogisch proces te kunnen voorbereiden, organiseren en evalueren

Algemene leerresultaten:

De student:

-Heeft inzicht in de bouw, ontwikkeling(sfasen) en functioneren van de mens in verschillende leeftijdsgroepen om de risico’s van een ongezonde levensstijl te begrijpen en het belang van beweging te promoten (wetenschapper, promotor & adviesverstrekker)
-Kan een gezond persoon a.h.v. verantwoorde wetenschappelijke begeleidings- en/of trainingsschema’s begeleiden (wetenschapper, promotor & adviesverstrekker, educator & coach)
-Kan het eigen competentieprofiel toetsen aan het functioneren in het werkveld en de opleidingsmogelijkheden, en kan kritisch reflecteren over zichzelf en anderen (beroepsinnovator)
-Is in staat om zichzelf efficiënt en effectief te organiseren (manager)
-Heeft kennis van pedagogische principes met inbegrip van diversiteit (educator & coach)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

WPO Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Theoriegedeelte

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Praktijkgedeelte

Aanvullende info mbt evaluatie

Theorie: Schriftelijk evaluatie van de leerstof die tijdens de hoorcolleges werd gegeven. (60%)
Praktijk: Evaluatie op basis van presentatie resultaat praktijkopdracht (40%). De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:

  1. Het groepswerk bepaalt 75% van het eindcijfer voor de praktijkopdracht. 
  2. De evaluatie van medestudenten binnen de eigen werkgroep (via peer assessment in canvas) heeft een wegingsfactor van 25 en bepaalt aldus 25% van het eindcijfer voor de praktijkopdracht. 

Het groepswerk (75%) en de evaluatie van medestudenten (25%) bepalen samen 40% van het totale eindcijfer voor dit opleidingsonderdeel.

Aanvullende info  

De totaalscore van de student in de werkgroep is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie.

 

De student moet hebben deelgenomen aan alle onderdelen van het examen – zo niet krijgt deze een ‘afwezig’ op het puntenblad. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek