6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1006220BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Liesbeth De Donder (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

In het opleidingsonderdeel ‘Agogisch onderzoekspracticum ’ zal verder gebouwd worden op de kennis van het opleidingsonderdeel ‘Onderzoeksmethoden & -technieken van de agogische wetenschappen’. In dit opleidingsonderdeel zal aandacht besteed worden aan zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek. 
Hierbij is het de bedoeling om samen met de studenten een onderzoek binnen het domein van de agogische wetenschappen te ontwikkelen en te doorlopen. Daarbij zal elke fase van de empirische cyclus toegelicht en praktisch uitgewerkt worden (probleemstelling, literatuurstudie, formulering van onderzoeksvragen en hypothesen, onderzoeksdesign kiezen, interviewtechnieken, focusgroepinterviews, opstellen survey, kwalitatieve en kwantitatieve data-analyse en rapportage).

Op het einde van het opleidingsonderdeel ‘Agogisch Onderzoekspracticum’ zullen de studenten een volledige empirische cyclus doorlopen hebben en een eigen thesisvoorstel hebben uitgewerkt.
 Zowel het theoretische als het praktische gedeelte van het onderzoekspracticum, worden zoveel als mogelijk betrokken op het maken van de masterproef.

Bijkomende info

Presentaties (slides), oefeningen en aanvullend tekstmateriaal worden ter beschikking gesteld op het leerplatform.

Achtergrondliteratuur: Handboek : Social Research Methods, Qualitative and quantitative methods, Bryman, A., 5de, Oxford: University Press, 9780199689453, 2015

Leerresultaten

Algemene competenties

 - De agoog is in staat om de nood aan (wetenschappelijke) informatie in een internationale en multiculturele maatschappelijke context te detecteren, die te verzamelen, analyseren en verwerken teneinde meer inzicht te verkrijgen in de voorgelegde vragen.

·       De agoog is bewust van zowel de mogelijkheden als de beperkingen van (eigen) wetenschappelijk onderzoek en wendt onderzoeksresultaten actief aan om agogische vraagstukken aan te pakken.

- De agoog kan wetenschappelijke literatuur, kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethodologie en analyses binnen de agogische wetenschappen hanteren.

- De agoog is in staat om in groep wetenschappelijk onderzoek te doen.

- De agoog is in staat om zelfstandig wetenschappelijk onderzoek te ontwerpen. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 45% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 10% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 45% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 45 en aldus 45% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Studenten dienen een onderzoeksvoorstel in en verdedigen dit mondeling op het examen.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • praktische opdracht met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Uitvoering praktische opdracht (veldwerk)

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper onderzoeksvoorstel met een wegingsfactor 45 en aldus 45% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

90%: Studenten dienen een onderzoeksvoorstel in en verdedigen dit mondeling op het examen. Het onderzoeksvoorstel wordt gequoteerd voor 45% en het mondeling examen voor 45%
10%: Uitvoering praktische opdracht (veldwerk). 

Studenten moeten op alle 3 de opdrachtcategorieën slagen om finaal geslaagd te zijn.

Conform het Onderwijs- en Examenreglement 2019-2020: ‘Afwezigheid op een verplicht onderdeel van de evaluatie, leidt tot een afwezigheid als resultaatcode’. 

Het deelresultaat van de veldwerkopdracht (praktische opdracht, 10%) wordt automatisch overgedragen naar de tweede zittijd bij een resultaat van minstens 10/20. De student die de veldwerktaak toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent uiterlijk op 10 juli.

Het deelresultaat van het Mondeling examen en Paper Onderzoeksvoorstel worden automatisch overgedragen naar de tweede zittijd bij een resultaat van minstens 10/20 voor elk van beide onderdelen. Indien de student niet geslaagd was voor één van beide onderdelen, moeten beiden hernomen worden in de tweede zittijd. 

De deelresultaten van de Mondeling examen (45%), Paper Onderzoeksvoorstel (45%) en de veldwerkopdracht (praktische opdracht, 10%) kunnen niet worden overgedragen naar volgend academiejaar.

Het eindcijfer zal gelijk zijn aan het laagste deelcijfer wanneer de student niet voor alle onderdelen slaagde. 

Voor aanvullende informatie over het vak: zie Canvas.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject