6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1006889BER voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Recht en Criminologie
Verantwoordelijke vakgroep
Criminologie
Onderwijsteam
Kristel Beyens (titularis)
An-Sofie Vanhouche
Lars Breuls
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
60 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Inleidende en kritische analyse van het penitentiaire beleid, de straffen en de doelstellingen van het straffen in België, vanuit sociologisch, juridisch en criminologisch perspectief. Er is aandacht voor de internering, de doodstraf, maar vooral voor de verschillende aspecten van de uitvoering van de gevangenisstraf.

De volgende vragen staan centraal:

  • In welke omstandigheden wordt de gevangenisstraf in België uitgevoerd?
  • Welke zijn de juridische nationale en internationale regels met betrekking tot de uitvoering van de gevangenisstraf en de overgang naar de samenleving (cf. verschillende vormen van invrijheidstelling)?
  • Welke impact heeft de straf op de betrokkenen?
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : De lessen worden gegeven met behulp van powerpointpresentaties die ter beschikking worden gesteld evenals lesopnames, video's, podcasts en wetenschappelijke publicaties, Canvas
Handboek (Vereist) : Straffen, Een penologisch perspectief, Beyens K. & Snacken, S., Antwerpen, Maklu, 9789046609002, 2017
Bijkomende info

Dagstudenten: 2u hoorcollege per week. Deze lessen worden opgenomen en ter beschikking gesteld via het digitaal platform CANVAS aan alle studenten.

Werkstudenten: er worden  twee online overlegmomenten voorzien, één bij de start en één aan het einde van het semester. De doelstelling van deze bijeenkomsten is het beantwoorden van vragen. 

Meer informatie over het verloop van de lessen wordt verschaft via het leerplatform CANVAS.

Leerresultaten

Algemene competenties

Kennis en inzicht

  • Studenten kunnen de straffen, de strafdoelen en hun maatschappelijke functies in eigen woorden uitleggen, toepassen en van elkaar onderscheiden.
  • Studenten kunnen de rol en werking van internationale actoren en organen beschrijven, illustreren en vergelijken.
  • Studenten kunnen het Belgische penitentiaire beleid uitleggen en ontwikkelingen illustreren aan de hand van voorbeelden.
  • Studenten kunnen de Belgische gevangenissen onderscheiden en haar bevolking en personeel bespreken.
  • Studenten kunnen de psychosociale gevolgen van de gevangenisstraf in eigen woorden uitleggen en illustreren aan de hand van voorbeelden.
  • Studenten kunnen de rechtspositie van gedetineerden evenals de belangrijkste doelstellingen ervan bespreken.

Communicatievaardigheden en praktijkgerichte competenties

  • Studenten kunnen helder, duidelijk, correct en op een kritische wijze schriftelijk communiceren.

Attitudes

  • Studenten hebben een geïnteresseerde, leergierige en zelfstandige ingesteldheid t.a.v. kennisvergaring en -opbouw.
  • Studenten hebben een grote belangstelling en gevoeligheid voor maatschappelijke en penologische onderwerpen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Schriftelijk met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Schriftelijk examen met een combinatie van open en meerkeuzevragen.

Het examen peilt zowel naar kennis als inzicht in de leerstof.

Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Verkort traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor criminologische wetenschappen
Master in de rechten: Dual Master in Comparative Corporate and Financial Law
Master in de rechten: burgerlijk en procesrecht
Master in de rechten: criminologie
Master in de rechten: economisch recht
Master in de rechten: fiscaal recht
Master in de rechten: internationaal en Europees recht
Master in de rechten: publiek recht
Master in de rechten: sociaal recht
Master in de rechten: strafrecht
Master in de rechten: Law and Technology