7 ECTS credits
194 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1007103ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Dankzij voorbeelden en vraagstellingen uit de (bio)medische problematiek of rond (bio)medische
technieken, brengt de cursus concepten bij die belangrijk zijn voor het wetenschappelijk luik in de vorming tot apotheker of biomedische wetenschapper. De nadruk ligt bij de cursus minder op het bijbrengen van massa's
feitelijke kennis dan op wetenschappelijk redeneren.
De cursus is ingedeeld in een reeks modules rond grote thema's. Bij iedere module staat de biomedische problematiek centraal. Van daaruit wordt dan vertrokken om de fysische
concepten en methoden bij te brengen die nodig zijn om het thema of de module te begrijpen. In de lessen en oefeningen wordt dieper ingegaan op deze concepten. De modules omvatten:
o Basisbegrippen kinematica en dynamica van onvervormbare lichamen, arbeid en energie: krachten en krachtmomenten op het lichaam
o Basisbegrippen statica en dynamica van fluida: hart en bloedvatenstelsel, oppervlaktespanning en viscositeit
o Basisbegrippen gaswetten en thermodynamica: longen en diffusie
o Trillingen en golven: optica en geluid met bijzondere aandacht voor de werking van endoscopen, lasers en echografie
o Basisbegrippen elektriciteit en elektromagnetisme: zenuwen, elektrische stromen en elektromagnetische golven
o Grondbeginselen van stralingsfysica: medische beeldvorming, radiotherapie en stralingsbescherming
Naast het samen oplossen van enkele uitgekozen oefeningen wordt tijdens interactieve zittingen over de cursus en de gegeven stof inzicht verstrekt en op uw vragen geantwoord.
Fysieke deelname aan de hoorcolleges en oefeningen is niet verplicht, maar sterk aan te raden.
De handouts van de lessen en de opgave voor de oefeningen kunnen integraal worden teruggevonden op Canvas.
o De student kan de basisbegrippen uit de algemene natuurkunde beschrijven en in eigen woorden een verklaring geven.
o De student kan verbanden leggen en basisconcepten uit de fysica afleiden.
o De student kan de natuurkundige basis van biomedische toepassing en technieken begrijpen.
o De student kan biomedische toepassing en technieken verduidelijken met de onderliggende fysische processen.
o De student kan in groep samenwerken rond een praktisch probleem.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
1ste zittijd:
Er wordt een schriftelijke tussentijdse evaluatie georganiseerd (rond de 5de a 6de week van het 2de semester, de exacte datum wordt meegedeeld tijdens het academiejaar). Deelname aan deze tussentijdse evaluatie is verplicht. De tussentijdse evaluatie evalueert de leerstof over Deel 1: Mechanica.
Het eindcijfer wordt dan als volgt berekend:
- 5% permanente evaluatie
- 20% resultaat schriftelijke tussentijdse evaluatie
- 75% resultaat schriftelijk examen
Indien de student slaagt voor de tussentijdse evaluatie, is de student ook vrijgesteld voor Deel 1: Mechanica op het schriftelijk examen. Indien de student slaagt voor de tussentijdse evaluatie, dient de student voor het schriftelijk examen alleen de vragen op te lossen over Delen 2 t/m 6.
2de zittijd:
Het schriftelijk examen tweede zittijd behandelt alle delen. Alle studenten die uitgesteld worden naar 2de zittijd lossen vragen op over alle delen van de cursus. Het resultaat van de tussentijdse evaluatie is niet van toepassing. een herkansing voor de permanente evaluatie is niet mogelijk tijdens de tweede zittijd. Het eindcijfer wordt dan als volgt berekend:
- 5% permanente evaluatie
- 95% resultaat schriftelijk examen
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Startplan