5 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1007182BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Omwille van specifieke risico’s en veiligheidsredenen, moet je geslaagd zijn voor ‘Klinische vaardigheden en stages I’, alvorens dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Ondersteunende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Ives Hubloue (titularis)
Johan Vansintejan
Katia Van Vaerenbergh
Koen Pardon
Sofie Pauwels
Annelies Scholliers
Maurizio Tosi
Lieselot Darry Blomme
Laurence Balencourt
Maridi Aerts
Valentine Lemaigre
Annelies Wiesner
Carol Clinckaert
Cindy Pouilliart
Bram Van Braeckel
Onderdelen en contacturen
46.5 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
37 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Klinische vaardigheden en stages II bestaat uit vier grote onderdelen:

  1. Vaardigheidsonderwijs
  2. Communicatie
  3. Stages
  4. Medisch Frans

1. Vaardigheidsonderwijs
Het vaardigheidsonderwijs is opgebouwd uit 4 leerlijnen waarbinnen verschillende vaardigheden worden aangeleerd. In Klinische vaardigheden en stages II komen de volgende leerlijnen aan bod:

  • EHBO
  • Medisch- en verpleegkundigtechnische vaardigheden
  • Reanimatie onder de vorm van Basic Life Support bij de volwassene en het kind
  • Anamnese en fysiek onderzoek

Een gedetailleerd overzicht van de gedoceerde topics is beschikbaar op Canvas.

2. Communicatie
De student leert het voeren van een consultatie volgens het consultatiemodel. Hierbij worden vaardigheden geoefend om op een professionele manier – rekening houdend met het standpunt van de patiënt – informatie te bekomen van en te verstrekken aan de patiënt. 

3. Stages

  • Huisartsenstage:
    De huisartsenstage duurt 1 week waarbij de focus ligt op het aanleren en oefenen van praktische basisvaardigheden. Tevens is dit een kennismaking met het werkdomein van de huisartsengeneeskunde en een introductie tot samenwerking binnen de zorg.
  • Zorgstage
    De zorgstage wordt georganiseerd in juli-augustus-september, tussen Klinische vaardigheden en stages I en II en duurt maximaal 7 dagen. Iedere student kiest/plant deze binnen de opgegeven tijdsloten in samenspraak met de coördinator. Er wordt stage gelopen in de Spoedgevallendienst en/of op een andere verpleegafdeling in het UZ Brussel (i.f.v. de beschikbaarheden van de verpleegafdelingen).  Iedere student wordt per dag begeleid door 1 of 2 toegewezen verpleegkundigen die vooraf worden aangeduid door de hoofdverpleegkundige of zorgcoördinator. 

4. Medisch Frans
De studenten passen de basisprincipes van de Franse grammatica en medische woordenschat toe en leren een correcte systeemanamnese in het Frans uit te voeren.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Studiemateriaal aangeboden op Canvas, Canvas
Handboek (Vereist) : Ik luister, Voorschriften voor een gezonde arts-patiënt communicatie, Pardon, Koen, Pelckmans, 9789463372787, 2021
Bijkomende info

/

Leerresultaten

Algemene competenties

Na afloop van het vaardigheidsonderwijs, de lessen communicatie en de lessen medisch Frans kan of heeft de student:

  • Eerste hulp aanbieden bij medische urgenties
  • Een correcte basic life support uitvoeren
  • De aangeleerde medisch-verpleegkundige skills correct uitvoeren
  • De aangeleerde delen van fysiek onderzoek en anamnese correct uitvoeren
  • Gepaste communicatievaardigheden gebruiken tijdens een gesprek met de patiënt. Het gaat om basisvaardigheden van patiëntgerichte communicatie volgens het consultatiemodel.
  • Tijdens de arts-patiënt interactie getuigen van een gepaste attitude.
  • Een gesprek tussen arts en patiënt op een genuanceerde manier evalueren en rapporteren.
  • Het eigen leerproces in het verwerven van communicatievaardigheden verwoorden.
  • De aangeleerde onderdelen van grammatica, medische woordenschat, anamnese en actief luisteren correct uitvoeren in het Frans

Na de stageweek huisartsgeneeskunde kan de student:

  • Zich een beeld vormen van het takenpakket van de huisarts
  • Zich een beeld vormen van de patiëntenpopulatie van een huisartsenpraktijk
  • Zich een beeld vormen van de belangrijkste pathologieën in de huisartsenpraktijk
  • Zich een beeld vormen van de structuur van een consult (SOEP)
  • Zich een beeld vormen over hoe de communicatie tussen arts en patiënt verloopt
  • Zich een beeld vormen van het concept diagnostisch landschap
  • Een aantal praktische vaardigheden toepassen van het fysiek onderzoek van de patiënt: bloeddruk bepalen, auscultatie hart en longen, onderzoek van het abdomen
  • Zich een beeld vormen op welke manier de huisarts de kwaliteit van zijn werk waarborgt.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 20% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Beoordeling gedoceerde topics met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Dit betreft het ‘examen vaardigheidsonderwijs en communicatie’. Binnen deze categorie worden de gedoceerde topics binnen het vaardigheidsonderwijs en communicatie geëvalueerd onder de vorm van stationsproeven. Het mondeling en praktisch examen vindt plaats in de zittijd van juni.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • huisarts- en zorgstage met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Binnen de categorie ‘Examen Praktijk’ worden de punten in rekening gebracht van de huisartsenstage en de zorgstage.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • permanente evaluatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Binnen de categorie ‘Examen Andere’ worden de punten van de permanente evaluaties in rekening gebracht

Aanvullende info mbt evaluatie

1. Evaluatie Klinische vaardigheden en stages II
Het eindpunt voor Klinische vaardigheden en stages II bestaat uit een gewogen gemiddelde van het eindpunt voor permanente evaluatie (20%), stages (20%) en het examen vaardigheidsonderwijs en communicatie (60%). Je moet voor elk van die onderdelen geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gewogen gemiddelde gemaakt wordt. Indien je voor één van die onderdelen een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor het vak Klinische vaardigheden en stages II gelijk aan het laagst behaalde cijfer.

  • Permanente evaluatie (20%)
    Voor het onderdeel vaardigheidsonderwijs, Communicatie en medisch Frans is er een aparte permanente evaluatie waarbij er voor elk een punt op 20 gegeven wordt na afloop van alle lessen. Je moet voor elk van die aparte onderdelen geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gemiddelde gemaakt wordt. Indien je voor één van die permanente evaluaties een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor de “permanente evaluatie van KVS II” gelijk aan het laagst behaalde cijfer.

Je moet geslaagd zijn op de permanente evaluatie van KVS II om te mogen deelnemen aan het examen van Klinische vaardigheden en stages II zowel in de 1ste als 2de zittijd. Wanneer een student niet geslaagd is voor de permanente evaluatie zal dit persoonlijk aan de student gecommuniceerd worden voor aanvang van de examenperiode.

  • Permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs:
    Er worden elke les 3 punten op 5 gegeven voor voorbereiding, medewerking en professionele attitude. Onder voorbereiding wordt het voorbereiden van de les gescoord, onder medewerking wordt de actieve deelname aan de les gescoord en onder professionele attitude vallen het naleven van de hygiënische maatregelen en het op tijd komen in de lessen. Het niet naleven van de hygiënische maatregelen of het te laat komen in de les leiden tot een minimale puntenaftrek van 2,5 op 5 voor die les. Het eindpunt voor de “permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs” wordt berekend door het gemiddelde te nemen van alle scores per les.

Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages II en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs”.

Er mogen maximaal 3 verschillende topics gemist worden mits het een gewettigde afwezigheid betreft om te kunnen slagen voor de permanente evaluatie. Indien er meer topics gemist werden zal dit leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs”.

Elke afwezigheid dient ten laatste de dag zelf gecommuniceerd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen). Een geldig afwezigheidsattest dient ons tijdig bezorgd te worden (zie OER voor de termijn). Indien deze regels niet gerespecteerd worden, zal de afwezigheid als ongewettigd beschouwd worden.

Permanente evaluatie communicatie:
De permanente evaluatie wordt over alle werkzittingen heen beoordeeld op basis van het volgende:
1. Tijdig indienen van taken
2. Voorbereidingen op de werkzittingen
3. Attitude tijdens de lessen: het respectvol omgaan met anderen/de taken/zichzelf
Het behalen van een onvoldoende in één of meerdere van deze drie punten, leidt tot een onvoldoende eindpunt permanente evaluatie communicatie: het laagst behaalde punt is in dat geval het eindpunt permanente evaluatie communicatie.

Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages II en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie communicatie”.

Er mogen maximaal 3 verschillende werkzittingen gemist worden mits het een gewettigde afwezigheid betreft om te kunnen slagen voor de permanente evaluatie. Indien er meer werkzittingen gemist werden zal dit leiden tot een 0/20  voor het eindpunt van de “permanente evaluatie communicatie”.

Elke afwezigheid dient ten laatste de dag zelf gecommuniceerd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen). Een geldig afwezigheidsattest dient ons tijdig bezorgd te worden (zie OER voor de termijn). Indien deze regels niet gerespecteerd worden, zal de afwezigheid als ongewettigd beschouwd worden.
 

  • Permanente evaluatie Medisch Frans:
    Er worden elke les 3 punten op 5 gegeven voor voorbereiding, medewerking en professionele attitude. Onder voorbereiding wordt het voorbereiden van de les gescoord, onder medewerking wordt de actieve deelname aan de les gescoord en onder professionele attitude vallen het naleven van de hygiënische maatregelen en het op tijd komen in de lessen. Het niet naleven van de hygiënische maatregelen of het te laat komen in de les leiden tot een minimale puntenaftrek van 2,5 op 5 voor die les. Het eindpunt voor de “permanente evaluatie medisch Frans” wordt berekend door het gemiddelde te nemen van alle scores per les.

Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages II en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie medisch Frans”.

Wanneer de les medisch Frans gemist wordt in het kader van een gewettigde afwezigheid, zal er een vervangtaak opgelegd worden.

Elke afwezigheid dient ten laatste de dag zelf gecommuniceerd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen). Een geldig afwezigheidsattest dient ons tijdig bezorgd te worden (zie OER voor de termijn). Indien deze regels niet gerespecteerd worden, zal de afwezigheid als ongewettigd beschouwd worden.

 

  • Examen vaardigheidsonderwijs en communicatie (60%)
    Het examen van Klinische vaardigheden en stages II bestaat uit verschillende stationsproeven. Bij deelname aan het examen ben je verplicht om alle stations af te leggen (zowel alle stations rond vaardigheden en communicatie). De student dient zich 15 min voor het aanvangsuur aan te melden bij de skillslabmedewerker (het individueel uur wordt gecommuniceerd op Canvas voor aanvang van de examenperiode) door het overhandigen van de studentenkaart. Het niet naleven van de hygiënische maatregelen bij aanmelding zal leiden tot een puntenaftrek op het “eindpunt examen”. Wanneer de student zich geen 15 minuten voor het aanvangsuur aanmeldt maar wel nog voor het aanvangsuur aanwezig is, zal dit leiden tot een puntenaftrek op het “eindpunt examen”. Wanneer de student zich aanmeldt na het aanvangsuur van het examen, zal hij/zij niet meer mogen deelnemen aan het examen.

Voor de vaardigheden moet je voor elk station individueel geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gemiddelde gemaakt wordt als eindcijfer voor het “examen vaardigheden”. Indien je voor één van de stations een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor het “examen vaardigheden” gelijk aan het laagst behaalde cijfer. Elk station afzonderlijk kan eigen voorwaarden hebben om te slagen. Deze voorwaarden zullen voor de aanvang van de examenperiode bekend gemaakt worden via Canvas.

Het examen Communicatie bestaat uit 3 onderdelen: 1. Één of meerdere stations op het examen, 2. Reflectieverslag en 3. Stageverslag. Wanneer je niet geslaagd was voor één of meerdere onderdelen van het examen, is je eindcijfer “examen communicatie” gelijk aan het laagst behaalde cijfer. Als er meerdere communicatie examenstations zijn, moet je geslaagd zijn voor elk station (minstens 50% behalen). Indien je niet geslaagd bent op 1 of beide stations, is je cijfer ‘station’ gelijk aan de laagst behaalde score op de stations. Je kan een gedetailleerde beschrijving van de berekening van het punt vinden in de leidraad van communicatie die op Canvas te consulteren zal zijn.

Het “eindpunt examen” wordt berekend door het gemiddelde te nemen van het “eindpunt examen vaardigheden” en het “eindpunt examen communicatie” op voorwaarde dat je voor beide geslaagd was (minstens 50% behalen). Indien je niet geslaagd was voor 1 van beide wordt je “eindpunt examen” gelijk aan het laagst behaalde cijfer.

 

  • Stages (20%)
    Na afloop van de huisartsenstage wordt er een punt op 20 gegeven op basis van de gelopen stage en het portfolio.
    De beoordeling van de zorgstage uit Klinische vaardigheden en stages I valt buiten de zittijd en wordt meegenomen in de eindbeoordeling van Klinische vaardigheden en stages II. Na afloop van de stage wordt er een punt op 20 gegeven op basis van de gelopen stage en het portfolio inclusief het reflectieverslag.

 

2. Tweede zittijd
De onderdelen ‘permanente evaluatie’ en ‘stage’ kunnen niet worden hernomen in de tweede zittijd.
Deelcijfers voor de stations binnen het examen vaardigheidsonderwijs en communicatie kunnen overgedragen worden naar de tweede zittijd bij een resultaat van minstens 50% én mits het akkoord van de titularis.
De student die in de eerste zittijd geen credit behaald heeft voor het volledige opleidingsonderdeel en één of meerdere geslaagde examenonderdelen toch wenst te hernemen (m.u.v. permanente evaluatie en stage), stuurt een e-mail naar skillslab@vub.be uiterlijk 2 weken na de bekendmaking van de officiële punten. Eenmaal de student via mail gemeld heeft dat hij wil afzien van zijn deelcijfer(s), verliest hij deze onherroepelijk.

3. Deelcijfers bij het niet behalen van de credit in 2de zittijd
De deelcijfers voor de stages kunnen op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste aangevraagd te worden voor de start van het nieuwe academiejaar.

Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van het vaardigheidsonderwijs (resultaat van minstens 50%) én geslaagd is voor alle stations van het vaardigheidsonderwijs op het examen (resultaat van minstens 50% voor elke individueel station), kunnen deze deelcijfers op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste aangevraagd te worden voor de start van het nieuwe academiejaar.

Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van Communicatie (resultaat van minstens 50%) én geslaagd is voor het examen Communicatie (resultaat van minstens 50% voor elke individueel station), kunnen deze deelcijfers op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste aangevraagd te worden voor de start van het nieuwe academiejaar.

Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van Medisch Frans (resultaat van minstens 50%), kan dit deelcijfer op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste aangevraagd te worden voor de start van het nieuwe academiejaar.

4. Bespreking van het examen
Om het examen van Klinische vaardigheden en stages II te bespreken, kunnen studenten zich na de officiële bekendmaking van de examenresultaten inschrijven voor een persoonlijke afspraak. De student moet duidelijk vermelden welke onderdelen hij wenst te bespreken. Er wordt een individueel tijdstip afgesproken waarop het examen met de student besproken kan worden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geneeskunde: Standaard traject (6 jaar)