5 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1007199BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens te kunnen inschrijven voor 'Klinische vaardigheden en stages III' moet men geslaagd zijn voor 'Klinische vaardigheden en stages II'
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Ondersteunende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Ingrid Wybo
Ives Hubloue (titularis)
Steven Provyn
Koen Pardon
Sofie Pauwels
Hubert Van Puyenbroeck
Dieter Zeeuws
Laurence Balencourt
Ann Roex
Annelies Wiesner
Carol Clinckaert
Externe Docenten
An Verdoodt
Simon Scheyltjens
Onderdelen en contacturen
46 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
9 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Klinische vaardigheden en stages III bestaat uit vijf grote onderdelen: 
1. Vaardigheidsonderwijs  
2. Communicatie 

3. Stages 

4. Medisch Frans 

5. Interprofessioneel onderwijs (IPO)

1. Vaardigheidsonderwijs 

Het vaardigheidsonderwijs is opgebouwd uit 5 leerlijnen waarbinnen verschillende vaardigheden worden aangeleerd. In Klinische vaardigheden en stages III komen de volgende leerlijnen aan bod:

Medische en verpleegkundig technische skills 
Anamnese en fysiek onderzoek 
Infectiepreventie
Een gedetailleerd overzicht van de gedoceerde topics is beschikbaar op Canvas.

2. Communicatie 

De student oefent verder op de fase van intake en anamnese van het consultmodel van Silverman. De student leert vaardigheden aan om meer complexe communicatietaken te volbrengen (zoals shared decision-making, het motiveren van patiënten en het omgaan met een psychiatrische patiënt.)

3. Stages 

De INS-stage:

Verplichte deelname aan introductie- en terugkomdag
Bezoeken van twee halve dagen aan diverse eerstelijns zorgverleners (Kind en Gezin, apotheek, thuisverpleging, arbeidsgeneeskunde, brandweer, gevangenis, …). Dit gebeurt samen met studenten verpleegkunde en revalidatiewetenschappen en kinesitherapie.
Neerschrijven van reflecties in het portfolio
De stage past i.h.k.v. IPO (Interprofessioneel Onderwijs) en CSL (Community Service Learning), een ervaringsgerichte onderwijsvorm waarbij studenten theoretische en praktische kennis opdoen en toepassen tijdens een maatschappelijke stage in het werkveld.

De studenten worden gevraagd om de regels van de medische deontologie te respecteren en zich aan te passen aan de regels en gebruiken (inclusief kleding) van de stageplaatsen.

Bij ongeval of schade tijdens de stage verwittigt de student meteen het secretariaat Huisartsengeneeskunde.

In geval van ziekte/afwezigheid worden de stagebegeleider en de collega-student verwittigd en wordt een ziekteattest binnengebracht bij het secretariaat huisartsgeneeskunde (tel 02 477 43 11), skillslab@vub.be en het faculteitssecretariaat.

Het portfolio wordt afgeleverd tijdens de terugkomdag.

4. Medisch Frans 

De studenten leren een specifieke anamnese in het Frans uit te voeren en op de juiste manier met hun patiënt te communiceren.

5. Interprofessioneel onderwijs 

Tijdens de IPO dag doorlopen studenten de voorbereidende fase voor het opstellen van een interprofessioneel zorgplan, met name het ondervragen van de patiënt vanuit de verschillende zorgperspectieven en het integreren van de bekomen informatie in een medisch verslag. Studenten vanuit verschillende zorgopleidingen zijn betrokken in dit proces en zetten hiermee de eerste stappen in interprofessionele samenwerking.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Studiemateriaal aangeboden op Canvas, Canvas
Handboek (Vereist) : Ik luister, Voorschriften voor een gezonde arts-patiënt communicatie, Pardon, Koen, Pelckmans, 9789463372787, 2021
Bijkomende info

Een voorwaarde om te kunnen starten met het opleidingsonderdeel Klinische vaardigheden en stages III is dat er minstens één huisartsenstage met succes gelopen werd.

Leerresultaten

Algemene competenties

Na afloop van het vaardigheidsonderwijs, de lessen communicatie, de lessen medisch Frans en de lessen kaderend binnen het IPO kan of heeft de student:

  • De aangeleerde medisch-verpleegkundige skills correct uitvoeren
  • Inzicht verworven in de verschillende factoren van infectiepreventie
  • De aangeleerde delen van fysiek onderzoek en anamnese correct uitvoeren
  • Gepaste communicatievaardigheden gebruiken tijdens een gesprek met de patiënt of andere zorgverlener. Het gaat zowel om basisvaardigheden van patiëntgerichte communicatie volgens het consultatiemodel van Silverman als om vaardigheden die toepasselijk zijn in moeilijkere gesprekssituaties volgens modellen die op wetenschappelijk onderzoek zijn gebaseerd.
  • Tijdens de arts-patiënt of arts-zorgverlener interactie getuigen van gepaste attitudes.
  • Een gesprek tussen arts en patiënt (of zorgverlener) op een genuanceerde manier evalueren en rapporteren.
  • Het eigen leerproces in het verwerven van communicatievaardigheden verwoorden.
  • Dankzij een open houding tot interprofessionele samenwerking, en een constructieve samenwerkingsattitude, een geïntegreerd profiel opstellen van de patiënt, vertrekkende van de anamnese uit verschillende zorgperspectieven.
  • De aangeleerde delen van anamnese en actief luisteren correct uitvoeren in het Frans

Na de INS-stage heeft de student:

  • Inzicht verworven bij interprofessioneel handelen tijdens de netwerkstages.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 20% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Gedoceerde topics met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Dit betreft het ‘examen vaardigheidsonderwijs en communicatie’. Binnen deze categorie worden de gedoceerde topics binnen het vaardigheidsonderwijs en communicatie geëvalueerd onder de vorm van stationsproeven. Het mondeling en praktisch examen vindt plaats in de zittijd van juni.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Beoordeling INS Stage met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Binnen de categorie 'Examen Praktijk' worden de punten in rekening gebracht van de INS-stage

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Binnen de categorie ‘Examen Andere’ worden de punten van de permanente evaluaties in rekening gebracht.

Aanvullende info mbt evaluatie

1. Evaluatie Klinische vaardigheden en stages III

Het eindpunt voor Klinische vaardigheden en stages III bestaat uit een gewogen gemiddelde van het punt voor permanente evaluatie, stages en het examen vaardigheidsonderwijs en communicatie. Je moet voor elk van die onderdelen geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gewogen gemiddelde gemaakt wordt. Indien je voor één van die onderdelen een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor het vak Klinische vaardigheden en stages III gelijk aan het laagst behaalde cijfer.

Permanente evaluatie (20%) 
Voor het onderdeel vaardigheidsonderwijs, communicatie en Medisch Frans is er een aparte permanente evaluatie waarbij er voor elk een punt op 20 gegeven wordt na afloop van alle lessen. Je moet voor elk van die aparte onderdelen geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gemiddelde gemaakt wordt. Indien je voor één van die permanente evaluaties een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor de permanente evaluatie gelijk aan het laagst behaalde cijfer.

Je moet geslaagd zijn op de permanente evaluatie om te mogen deelnemen aan het examen van Klinische vaardigheden en stages III zowel in de 1ste als 2de zittijd.

Wanneer een student niet geslaagd is voor de permanente evaluatie zal dit persoonlijk aan de student gecommuniceerd worden voor aanvang van de examenperiode.

Permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs:
Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages III en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor de permanente evaluatie.

Er mogen maximaal 3 verschillende topics gemist worden mits het een gewettigde afwezigheid betreft om te kunnen slagen voor de permanente evaluatie. Indien er meer topics gemist werden zal dit leiden tot een 0/20 voor de permanente evaluatie.

Elke afwezigheid dient tijdig verwittigd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen).

Permanente evaluatie communicatie:
Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages III en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor de permanente evaluatie.

Er mogen maximaal 3 verschillende topics gemist worden mits het een gewettigde afwezigheid betreft om te kunnen slagen voor de permanente evaluatie. Indien er meer topics gemist werden zal dit leiden tot een 0/20 voor de permanente evaluatie.

Elke afwezigheid dient tijdig verwittigd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen).

Voor communicatie zullen er tijdens het academiejaar opdrachten en taken gegeven worden. Het niet of niet tijdig indienen van deze taken weerspiegelt zich in de score voor permanente evaluatie en kan tot een onvoldoende leiden.

Permanente evaluatie Medisch Frans:
Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages III en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor de permanente evaluatie.

Wanneer de les medisch Frans gemist wordt in het kader van een gewettigde afwezigheid, zal er een vervangtaak opgelegd worden.

Elke afwezigheid dient tijdig verwittigd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen).

Examen vaardigheidsonderwijs en communicatie (60%) 
Het examen van Klinische vaardigheden en stages III bestaat uit verschillende stationsproeven. Bij deelname aan het examen ben je verplicht om alle stations af te leggen (zowel alle stations rond vaardigheden en communicatie). Je moet voor elk station individueel geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gemiddelde gemaakt wordt als eindcijfer voor het examen. Indien je voor één van de stations een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor het examen gelijk aan het laagst behaalde cijfer. Elk station afzonderlijk kan eigen voorwaarden hebben om te slagen. Deze voorwaarden zullen voor de aanvang van de examenperiode bekend gemaakt worden via Canvas.

Bij het station communicatie worden ook de punten in rekening gebracht van de taken (onder andere reflectieverslag, analyse van videofragment - zie leidraad) die gemaakt werden doorheen het academiejaar.

Stages (20%) 
Na afloop van de INS-stage wordt er een punt op 20 gegeven op basis van de gelopen stage en het portfolio. 


2. Tweede zittijd 

De onderdelen ‘permanente evaluatie’ en ‘stage’ kunnen niet worden hernomen in tweede zittijd.

Deelcijfers voor de stations binnen het examen vaardigheidsonderwijs en communicatie kunnen overgedragen worden naar de tweede zittijd bij een resultaat van minstens 50% én mits het akkoord van de titularis.

De student die in de eerste zittijd geen credit behaald heeft voor het volledige opleidingsonderdeel en één of meerdere geslaagde examenonderdelen toch wenst te hernemen (m.u.v. permanente evaluatie en stage), stuurt een e-mail naar skillslab@vub.be uiterlijk 2 weken voor aanvang van de tweede zittijd. Eenmaal de student via mail gemeld heeft dat hij wil afzien van zijn deelcijfer(s), verliest hij deze onherroepelijk.

3. Deelcijfers bij het niet behalen van de credit in 2de zittijd 

De deelcijfers voor de stages kunnen op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar en dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.

Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van het vaardigheidsonderwijs (resultaat van minstens 50%) én geslaagd is voor alle stations van het vaardigheidsonderwijs op het examen (resultaat van minstens 50% voor elke individueel station), kunnen deze deelcijfers op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.

Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van communicatie (resultaat van minstens 50%) én geslaagd is voor alle stations van communicatie op het examen (resultaat van minstens 50% voor elke individueel station), kunnen deze deelcijfers op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.

Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van medisch Frans (resultaat van minstens 50%), kan dit deelcijfer op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.

4. Inkijken van het examen 

Om het examen van Klinische vaardigheden en stages III in te kijken, kunnen studenten binnen de drie dagen na de officiële bekendmaking van de examenresultaten een afspraak maken via skillslab@vub.be. De student moet duidelijk vermelden welke onderdelen hij/zij wenst in te kijken. Er wordt een individueel tijdstip afgesproken waarop het examen met de student besproken kan worden

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geneeskunde: Standaard traject (6 jaar)