5 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1007199BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Klinische vaardigheden en stages III bestaat uit vijf grote onderdelen:
1. Vaardigheidsonderwijs
Het vaardigheidsonderwijs is opgebouwd uit 3 leerlijnen waarbinnen verschillende vaardigheden worden aangeleerd. In Klinische vaardigheden en stages III komen de volgende leerlijnen aan bod:
Een gedetailleerd overzicht van de gedoceerde topics is beschikbaar op Canvas.
2. Communicatie
De student oefent verder op de fase van intake en anamnese van het consultmodel van Silverman. De student leert vaardigheden aan om meer complexe communicatietaken te volbrengen (zoals shared decision-making, het motiveren van patiënten en het omgaan met een psychiatrische patiënt.)
3. Stages
De INS-stage = het INS project EHB_VUB
• Verplichte deelname aan introductieles online
• Na de intro worden de studenten geneeskunde (GK) in groepen toegewezen van 4 à 5 studenten, waarvan de multidisciplinaire samenstelling bestaat uit 1 of 2 GK, 1 verpleegkundige (VP) en 1 of 2 revalidatiewetenschappen en kinesitherapie (REVAKI) studenten. De samenstelling van deze groepen wordt aselect samengesteld. Per groep dient er een opdracht uit te voeren.
• Uitwerken van het groepswerk: individuele taak en gezamenlijk groepswerk, inclusief het neerschrijven van reflecties. Dit groepswerk past i.h.k.v. IPO (Interprofessioneel Onderwijs) en CSL (Community Service Learning), een ervaringsgerichte onderwijsvorm waarbij studenten theoretische en praktische kennis opdoen en toepassen tijdens een groepswerk met informatie en interactie met actoren uit het werkveld.
• INS dag: extra dag die voorzien wordt in het lesrooster van de studenten om het werk te maken en de lesgevers te contacteren indien nodig
• Inlevering van het groepswerk en individuele taak tegen vooropgestelde deadline.
Objectieven:
• Kennismaking met diverse organisaties en actoren die actief zijn binnen de (eerstelijns)gezondheidszorg (Brussel en Vlaanderen)
• Introductie in de communicatie met andere beroepsgroepen en gezondheidsorganisaties
• Introductie in de samenwerking van de arts en verpleegkundige onderling en met andere beroepsgroepen binnen de gezondheidszorg, zowel concreet als op het terrein
4. Medisch Frans
De studenten leren een specifieke anamnese in het Frans uit te voeren en op de juiste manier met hun patiënt te communiceren tijdens het fysiek onderzoek.
5. Interprofessioneel onderwijs
Tijdens de IPO dag doorlopen studenten de voorbereidende fase voor het opstellen van een interprofessioneel zorgplan, met name het ondervragen van de patiënt vanuit de verschillende zorgperspectieven en het integreren van de bekomen informatie in een medisch verslag. Studenten vanuit verschillende zorgopleidingen zijn betrokken in dit proces en zetten hiermee de eerste stappen in interprofessionele samenwerking.
/
Na afloop van het vaardigheidsonderwijs, de lessen communicatie, de lessen medisch Frans en de lessen kaderend binnen het IPO kan of heeft de student:
Na de INS ervaring zouden de volgende Learning Outcomes moeten bereikt worden:
• De student bouwt een professionele relatie op met zijn of haar medestudent uit een andere discipline, waarbij een houding van verantwoordelijkheidszin en respectvol handelen getoond wordt.
• De student ontwikkelt een persoonlijke visie op de interprofessionele werking op basis van een constructief kritische ingesteldheid.
• De student is in staat om in dialoog te gaan over zijn persoonlijke visie met de medestudent uit een andere discipline en deze hierdoor te verrijken.
• De student kan zijn visie op de gezondheidszorgberoepen verruimen, op basis van gerichte vraagstellingen en observaties tijdens het bezoek aan de organisatie.
• De student kan deskundig en menswaardig omgaan met gezondheid, ziekte en sterven en is zich bewust hoe deze bepaald worden door sociale determinanten.
• De student zal het beroepsgeheim respecteren.
• De student toont een professionele en respectvolle houding tegenover alle stakeholders van de organisatie.
• De student kan met de verworven kennis over de werking en de doelgroepen van de organisaties, een sociale kaart opstellen voor een specifieke casus in samenwerking met zijn of haar medestudenten uit andere disciplines.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 20% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
1. Evaluatie Klinische vaardigheden en stages III
Het eindpunt voor Klinische vaardigheden en stages III bestaat uit een gewogen gemiddelde van het punt voor permanente evaluatie (20%), stages (20%) en het examen vaardigheidsonderwijs en communicatie (60%). Je moet voor elk van die onderdelen geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gewogen gemiddelde gemaakt wordt. Indien je voor één van die onderdelen een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor het vak Klinische vaardigheden en stages III gelijk aan het laagst behaalde cijfer.
Je moet geslaagd zijn op de “permanente evaluatie van KVS III” om te mogen deelnemen aan het examen van Klinische vaardigheden en stages III zowel in de 1ste als 2de zittijd. Wanneer een student niet geslaagd is voor de permanente evaluatie zal dit persoonlijk aan de student gecommuniceerd worden voor aanvang van de examenperiode.
Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages III en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs”.
Er mogen maximaal 3 verschillende topics gemist worden mits het een gewettigde afwezigheid betreft om te kunnen slagen voor de permanente evaluatie. Indien er meer topics gemist werden zal dit leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs”.
Elke afwezigheid dient ten laatste de dag zelf gecommuniceerd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen). Een geldig afwezigheidsattest dient ons tijdig bezorgd te worden (zie OER voor de termijn). Indien deze regels niet gerespecteerd worden, zal de afwezigheid als ongewettigd beschouwd worden.
Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages III en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie communicatie”.
Er mogen maximaal 3 verschillende werkzittingen gemist worden mits het een gewettigde afwezigheid betreft om te kunnen slagen voor de permanente evaluatie. Indien er meer werkzittingen gemist werden zal dit leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie communicatie”.
Elke afwezigheid dient ten laatste de dag zelf gecommuniceerd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen). Een geldig afwezigheidsattest dient ons tijdig bezorgd te worden (zie OER voor de termijn). Indien deze regels niet gerespecteerd worden, zal de afwezigheid als ongewettigd beschouwd worden.
Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages III en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie medisch Frans”.
Wanneer de les medisch Frans gemist wordt in het kader van een gewettigde afwezigheid, zal er een vervangtaak opgelegd worden.
Elke afwezigheid dient ten laatste de dag zelf gecommuniceerd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen). Een geldig afwezigheidsattest dient ons tijdig bezorgd te worden (zie OER voor de termijn). Indien deze regels niet gerespecteerd worden, zal de afwezigheid als ongewettigd beschouwd worden.
Voor de vaardigheden moet je voor elk station individueel geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gemiddelde gemaakt wordt als eindcijfer voor het examen. Indien je voor één van de stations een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor het examen gelijk aan het laagst behaalde cijfer. Elk station afzonderlijk kan eigen voorwaarden hebben om te slagen. Deze voorwaarden zullen voor de aanvang van de examenperiode bekend gemaakt worden via Canvas.
Het examen Communicatie bestaat uit 3 onderdelen: 1. Één of meerdere stations op het examen , 2. Video analyse en 3. Reflectieverslag. Wanneer je niet geslaagd was voor één of meerdere onderdelen van het examen, is je eindcijfer “examen communicatie” gelijk aan het laagst behaalde cijfer. Als er meerdere communicatie examenstations zijn, moet je geslaagd zijn voor elk station (minstens 50% behalen). Indien je niet geslaagd bent op 1 of beide stations, is je cijfer ‘station’ gelijk aan de laagst behaalde score op de stations. Je kan een gedetailleerde beschrijving van de berekening van het punt vinden in de leidraad van communicatie die op Canvas te consulteren zal zijn.
Het “eindpunt examen” wordt berekend door het gemiddelde te nemen van het “eindpunt examen vaardigheden” en het “eindpunt examen communicatie” op voorwaarde dat je voor beide geslaagd was (minstens 50% behalen). Indien je niet geslaagd was voor 1 van beide wordt je “eindpunt examen” gelijk aan het laagst behaalde cijfer.
2. Tweede zittijd
De onderdelen ‘permanente evaluatie’ en ‘stage’ kunnen niet worden hernomen in tweede zittijd.
Deelcijfers voor de stations binnen het examen vaardigheidsonderwijs en communicatie kunnen overgedragen worden naar de tweede zittijd bij een resultaat van minstens 50% én mits het akkoord van de titularis.
De student die in de eerste zittijd geen credit behaald heeft voor het volledige opleidingsonderdeel en één of meerdere geslaagde examenonderdelen toch wenst te hernemen (m.u.v. permanente evaluatie en stage), stuurt een e-mail naar skillslab@vub.be uiterlijk 2 weken na de bekendmaking van de officiële punten. Eenmaal de student via mail gemeld heeft dat hij wil afzien van zijn deelcijfer(s), verliest hij deze onherroepelijk.
3. Deelcijfers bij het niet behalen van de credit in 2de zittijd
De deelcijfers voor de stages kunnen op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar en dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.
Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van het vaardigheidsonderwijs (resultaat van minstens 50%) én geslaagd is voor alle stations van het vaardigheidsonderwijs op het examen (resultaat van minstens 50% voor elke individueel station), kunnen deze deelcijfers op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.
Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van Communicatie (resultaat van minstens 50%) én geslaagd is het examen van Communicatie (resultaat van minstens 50% voor elke individueel station), kunnen deze deelcijfers op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.
Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van medisch Frans (resultaat van minstens 50%), kan dit deelcijfer op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.
4. Bespreking van het examen
Om het examen van Klinische vaardigheden en stages III te bespreken, kunnen studenten zich na de officiële bekendmaking van de examenresultaten inschrijven voor een persoonlijke afspraak. De student moet duidelijk vermelden welke onderdelen hij/zij wenst te bespreken. Er wordt een individueel tijdstip afgesproken waarop het examen met de student besproken kan worden
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geneeskunde: Standaard traject (6 jaar)