6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1007297ANW voor werkstudenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Experimentele en Toegepaste Psychologie
Onderwijsteam
Eva Staels
Safâa Achnak (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
16 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
40 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit vak verschaft een inleiding tot de psychometrie. Hierbij focussen we op één van de basis instrumenten van psychologen: de psychologische test. Doorheen het vak bespreken we wat psychologische tests zijn, hoe ze gebruikt worden, en hoe men de psychometrische kwaliteit van een test kan beoordelen. De volgende onderwerpen komen hierbij aan bod:

  • Definitie van psychologische tests
  • Geschiedenis van psychologische tests
  • Soorten psychologische tests
  • Statistische concepten die gebruikt worden binnen de psychometrie (vb. beschrijvende statistiek, lambda coëfficient, correlatie coëfficient, ...)
  • Normaalverdeling
  • Transformatie meetwaarden (vb. z-scores, t-scores, normen, ...)
  • Klassieke test theorie
  • Betrouwbaarheid
  • Validiteit
  • Item analyse
  • Item respons theorie
  • Sensitiviteit en specificiteit van tests
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en aanvullend studiemateriaal: alle slides die tijdens de les worden getoond kunnen via het digitale leerplatform bekomen worden, Canvas
Cursustekst (Vereist) : Onderzoeksmethoden en- technieken 1, Psychometrie, Vantilborgh, T., VUB, 2220170009087, 2022
Bijkomende info

Syllabus: Vantilborgh, T. Onderzoeksmethoden en -technieken 1.  VUB (wordt jaarlijks herzien)

Slides via het digitale leerplatform

Leerresultaten

Algemene competenties

  • De student heeft inzicht in de kenmerken en geschiedenis van psychologische tests
  • De student kan verschillende soorten psychologische tests van elkaar onderscheiden
  • De student kan statistische concepten (vb. beschrijvende statistiek, correlatie, ...) toepassen op psychologische tests
  • De student kan een normaalverdeling analyseren
  • De student heeft inzicht in het gebruik van transformatie meetwaarden en kan deze ook zelf berekenen
  • De student begrijpt klassieke test theorie en item respons theorie en kan de gelijkenissen en verschillen van beide theorieën bespreken
  • De student heeft inzicht in betrouwbaarheid van psychologische tests en kan deze ook zelf berekenen
  • De student heeft inzicht in de validiteit van psychologische tests en kan deze ook zelf berekenen
  • De student kan item analyse toepassen
  • De student kan item karakteristieke curves interpreteren
  • De student heeft inzicht in de sensitiviteit en specificiteit van psychologische tests en kan deze ook zelf berekenen
  • De student begrijpt hoe psychologische tests gebruikt worden in het kader van psychologische experimenten

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

WPO Paper bepaalt 20% van het eindcijfer

Andere bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen meerkeuze met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen met meerkeuze vragen.

Binnen de categorie WPO Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Taak met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Taak rond kritische reflectie omtrent test

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Deelname aan experimenten met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Deelname aan 2 psychologische experimenten van de faculteit PE

Aanvullende info mbt evaluatie

Evaluatie:

  • Schriftelijk examen met meerkeuze vragen (70% van eindcijfer)
  • Online taak (20% van eindcijfer)
  • Deelname aan experimenten (10% van eindcijfer): studenten die deelnemen aan twee psychologische experimenten van de PE faculteit--georganiseerd tijdens het semester waarin de cursus plaats heeft--krijgen hiervoor punten op het examen

Opgelet:

  • Indien een student niet geslaagd is voor het vak, kan deze student een overdracht aanvragen voor onderdelen van het vak (schriftelijk examen, online taak, deelname experimenten) waarop de student wel geslaagd was, naar de volgende evaluatieperiode. In het geval dat een student hier geen gebruik van wenst te maken, dient hij of zij de docent van het vak te contacteren.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie