6 ECTS credits
175 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1007392BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Tom Deliens (titularis)
Marie Vermote
Joachim D'Hondt
Eva D'Hondt
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
22 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
33 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het doel van deze cursus is het verwerven van inzicht in wetenschappelijke onderzoeksmethoden. Binnen de cursus worden de verschillende stappen in het onderzoeksproces toegelicht en uitvoerig besproken. Na het volgen van de cursus dient de student in staat te zijn om wetenschappelijke studies op te zoeken, kritisch te lezen, te interpreteren en op kwaliteit te beoordelen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : PowerPoint presentaties van de hoorcolleges (aangevuld met eigen notities), Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Een bundel van geselecteerde wetenschappelijke papers, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Foundations of Clinical Research, Applications to Practice, Portney LG, Watkins MP, 3de, BIB, 9781292020365, 2013
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : PowerPoint presentaties van de praktische oefeningen, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Onderzoeksmethoden voor sportstudies, Gratton C., Jones I., Robinson T., 3de, Routledge, Taylor & Francis Group, 9781138909342, 2015
Handboek (Aanbevolen) : Qualitative research methods in sport, exercise and health, From process to product, Sparkes A.C., Smith B., Routledge, Taylor & Francis Group, 9780415578356, 2013
Bijkomende info

Aanwezigheid in de hoorcolleges (HOC) is geen verplichting om toegelaten te worden tot het examen. Bij alle practica (WPO) is 100% aanwezigheid VERPLICHT. Bij een geldige afwezigheid, waarvoor de student een bewijs moet indienen op het faculteitssecretariaat, dient een inhaalpracticum georganiseerd en gevolgd te worden, waarvoor de student zelf en binnen de week na het desbetreffende practicum contact dient op te nemen met de assistent(en) van het opleidingsonderdeel.

Afwezigheden wegens topsportactiviteiten van de studenten met een topsportstatuut dienen bij aanvang van het semester gecoördineerd te worden door de dienst Topsport en Studie om een alternatieve datum van WPO en/of vervangopdracht te voorzien.

Leerresultaten

Algemene leerresultaten

OO-specifieke DOELSTELLINGEN:

  • De student heeft inzicht in de basisprincipes van wetenschappelijk onderzoek en de belangrijkste methoden voor het opzetten en kritisch beoordelen van onderzoek binnen het domein van de bewegingswetenschappen en lichamelijke opvoeding (21st century skill).
  • De student weet hoe wetenschappelijk onderzoek op een ethisch verantwoorde manier wordt uitgevoerd.
  • De student is in staat om de basisprincipes voor het uitvoeren van kwaliteitsvol onderzoek toe te passen, alsook om een systematisch literatuuronderzoek binnen het domein van de bewegingswetenschappen en lichamelijke opvoeding uit te voeren en op overzichtelijke wijze te presenteren (21st century skill).
  • De student kan complexe onderzoeksmethoden beschrijven en uitleggen.
  • De student kan een goede vragenlijst opstellen.
  • De student kan een focusgroep gesprek uitvoeren en kwalitatieve data op een inductieve manier verwerken en de resultaten daarvan op een wetenschappelijke manier schriftelijk rapporteren (21st century skill).
  • De student is vertrouwd met de opbouw van een wetenschappelijk artikel en het gebruik van referenties.
  • De student kan onderzoeksvragen herkennen en formuleren binnen het domein van de bewegingswetenschappen en lichamelijke opvoeding.
  • De student kan een goed onderzoeksdesign herkennen en ontwikkelen voor het oplossen van een probleem binnen het domein van de bewegingswetenschappen en lichamelijke opvoeding.
  • De student kan de keuze voor verschillende onderzoeksdesigns verantwoorden.
  • De student is in staat om Engelstalige wetenschappelijke literatuur in het domein van de bewegingswetenschappen en lichamelijke opvoeding kritisch te evalueren op methodologisch vlak en te reflecteren over validiteit en betrouwbaarheid van zowel de gebruikte meetmethoden als het onderzoeksopzet (21st century skill).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen theorie met een wegingsfactor 1 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Opdrachten bij praktische oef. met een wegingsfactor 1 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Evaluatie van beide verplichte opdrachten, gebundeld in 1 werkstuk per duo van 2 studenten

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie van het THEORIE-gedeelte (HOC’s) gebeurt aan de hand van een schriftelijk examen over het geheel van de leerstof. Zowel kennis als inzicht worden vereist. Er is geen mogelijkheid tot mondelinge verderzetting bij het examen. Het gebruik van een woordenboek ENG-NL is toegestaan tijdens het schriftelijk examen.

 

De evaluatie van het PRAKTIJK-gedeelte (WPO’s) omvat de beoordeling van twee opdrachten m.b.t. (1) systematische literatuurstudie en (2) focusgroepen inclusief kwalitatieve data-analyse.

 

[OPGELET:] Afwezigheid op een verplicht onderdeel van de evaluatie, leidt tot een ‘afwezig’ als resultaatcode voor de desbetreffende zittijd.

 

[OPGELET:] Indien een student onwettig afwezig is bij 1 of meerdere practica en/of deze niet inhaalt (~ als individuele student) alsook bij het niet uitvoeren van een geldig focusgroep gesprek en/of het niet respecteren van vooraf gecommuniceerde deadlines wat betreft het indienen van de opdrachten (~ per duo van 2 studenten), krijgt hij/zij 0/20 als deelscore voor het examenonderdeel PRAKTIJK in de desbetreffende zittijd.

 

[OPGELET:] Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dient zowel voor het examen THEORIE als het examen PRAKTIJK minimum 10/20 behaald te worden. In het geval er een onvoldoende is op één of meerdere examenonderdelen, wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en wordt de laagste van beide deelscores gehanteerd als totaalscore. Het deelresultaat van een examenonderdeel wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar de 2de zittijd. Indien het opleidingsonderdeel opnieuw opgenomen dient te worden, zal het deelresultaat van een examenonderdeel, bij een resultaat van minstens 10/20, ook automatisch worden overgedragen naar het volgend academiejaar. Een student kan niet afzien van deze automatische overdracht(en) van het deelresultaat.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding professionele Bachelor onderwijs: secundair onderwijs met optie LO
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de lichamelijke opvoeding: Standaard traject