6 ECTS credits
160 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1008040ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Materialen & chemie
Onderwijsteam
Hubert Rahier (titularis)
Iris De Graeve
Guy Nuttin
Onderdelen en contacturen
42 contacturen Hoorcollege
20 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
6 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Studiedeelinhoud

Het studiedeel “Chemie: structuur en transformaties van de materie” is een jaarvak dat zich uitstrekt over de twee semesters van één academiejaar.

In het eerste semesterdeel (ca 22 lesuren hoorcollege) komen volgende onderwerpen aan bod:

 

Hoofdstuk 1: "De Materie", met als hoofdonderwerpen de algemene eigenschappen van de materie en fysische veranderingen, het concept “chemische eigenschappen” en “reacties”, de massawetten, een algemeen overzicht van de submicroscopische opbouw van zuivere stoffen, symbolen en formules, elementaire benamingleer (in te studeren door zelfstudie), relatieve atoom- en molecuulmassa, molmassa en getal van Avogadro, beschrijving van mengsels, en ideaalgassen.

 

Hoofdstuk 2: "De Chemische Reactie", met als hoofdonderwerpen hun symbolische beschrijving, de voornaamste reactiesoorten in waterige oplossingen (oplosreacties en neerslagvorming, zuur – base reacties, redox reacties), stoichiometrische berekeningen en titraties.

 

Hoofdstuk 3: "Chemische Thermodynamica en Evenwichten", met als hoofdonderwerpen de concepten “thermodynamica” en “thermochemie”, met inbegrip van “inwendige energie”, “warmte” en “arbeid”, “enthalpie”, “vrije enthalpie”, “entropie” in de eerste, tweede en derde hoofdwet van de thermodynamica, en de voornaamste wetten van de chemische evenwichten, met inbegrip van evenwichtconstanten en reactiequotiënten.

 

Hoofdstuk 4:  "Zuur - Base Evenwichten", met als hoofdonderwerpen sterke en zwakke zuren en basen, de auto-protolyse van water, de relatie tussen aciditeit- en basiciteitconstanten binnen zuur-baseparen, de pH-schaal, pH-berekeningen van zuren- en basenoplossingen, met inbegrip van buffers, meerprotonische zuren en basen, amfolieten en zuur-basetitraties.

 

Hoofdstuk 5:  "Elektrochemie", met als hoofdonderwerpen het verband tussen de concepten “vrije enthalpie”, “elektrische energie”, “elektromotorische kracht” en “elektrochemische cellen”, alsook batterijen, met inbegrip van maatschappelijke toepassingen hiervan, corrosie en elektrolyse, telkens geïllustreerd door enkele industriële toepassingen.

 

Deze hoorcolleges worden vergezeld van 6 oefeningensessies van 2 uur over de achtereenvolgende thematieken “Stoichiometrie en ideaalgassen”, “Thermodynamica en Chemische evenwichten”, “Zuur-base evenwichten en pH-berekeningen”, ”Redoxreacties, batterijen en elektrolysecellen”, “Oplosbaarheid en oplosbaarheidevenwichten”.

 

In het tweede semesterdeel (ca 22 lesuren hoorcollege) komen volgende onderwerpen aan bod:

 

Hoofdstuk 7:  "Aggregaatstoestanden en Toestandsovergangen - Fasenleer", met als hoofdonderwerpen de concepten “aggregaatstoestanden en toestandsovergangen” bij zuivere stoffen, toestanddiagrammen, faseovergangen bij homogene mengsels van vloeistoffen, faseovergangen bij heterogene mengsels van stoffen.

 

Hoofdstuk 8:  "De Elektronenconfiguratie van Atomen", met als hoofdonderwerpen het concept  “ionisatie-energie van atomen”, de interactie elektromagnetische golf-materie, de dualiteit deeltje-golf in de materie, de elektronenconfiguratie en energie van meerelektron atomen, en atoomstralen.

 

Hoofdstuk 9:  "De Chemische Binding", met als hoofdonderwerpen de ionbinding, de covalente binding, de opstelling van Lewisstructuren, het concept “resonantie”, Lewisstructuren die de octetregel overtreden door elektronentekort of hypervalentie.

 

Hoofdstuk 10:  "Ruimtelijke en Elektronenstructuur van Moleculen", met als hoofdonderwerpen de bepaling van moleculaire en elektrondomeinstructuren volgens het zogenaamde “VSEPR model”, het concept “dipoolmoment”, de intermoleculaire krachten, de elektronegativiteit in relatie tot elektronische structuur en macroscopische eigenschappen.

 

Hoofdstuk 11:  "Molecularie orbitalen en structuren ", over de moleculaire orbitaaltheorie, 

Het 1ste en tweede deel zijn prerequisites voor het volgen van de practica in 2de semester.

 

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Chemie: structuur en transformaties van de materie, Deel 1, volume 1, Rahier - De Graeve, VUB, 2220170005683, 2018
Cursustekst (Vereist) : Chemie: structuur en transformaties van de materie, Deel 1, volume 2, Rahier - De Graeve, VUB, 2220170006956, 2019
Cursustekst (Vereist) : Chemie: structuur en transformaties van de materie, Deel 2, Rahier - De Graeve, VUB, 2220170006239, 2019
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Chemie: structuur en transformaties van de materie, Online oefeningen op het platform 'mastering chemistry', Rudolph Willem, Canvas, 2017
Cursustekst (Vereist) : Chemie: structuur en transformaties van de materie, Oefeningen, Rahier - De Graeve, VUB, 2220170004327, 2017
Bijkomende info

Bijkomende informatie en studiemateriaal

Bij de titularis: Prof. Dr. Ir. Hubert RAHIER

Kantoor 8G516

email: hrahier@vub.ac.be

telefoon: 02/629.32.77

 

Bij de cotitularis: Prof. Dr. Ir. Iris DE GRAEVE

Kantoor 5G235

email: idgraeve@vub.ac.be

telefoon: 02/629.34.82

 

Mevrouw Carine VAEREMANS, kantoormedewerkster, Carine.Vaeremans@vub.ac.be.

Voor de hoorcolleges dienen eigen cursusbundels als basis om de leerstof te kunnen instuderen.  Ze bestaan uit twee delen, waarvan deel 1 in twee volumes.  Ze worden te koop aangeboden in de VUB. Daar bovenop wordt gebruik gemaakt van een bijkomende bundel die oefeningen- en practica-opgaven verzamelt. Eventueel bijkomend studiemateriaal wordt elektronisch ter beschikking gesteld op Canvas. 

Het gebruik van al deze cursusbundels is een verplicht onderdeel van het leerproces en wordt verder gekoppeld aan het verplicht gebruik van een boek “op maat”, een handboek met bijkomend studiemateriaal, deels opgesteld in het Engels:

 

Joost BRANCART, Iris DE GRAEVE, Thibault MUSELLE, Guy NUTTIN, Hubert RAHIER, Luk VAN LOKEREN, Rudolph WILLEM

CHEMIE: STRUCTUUR EN TRANSFORMATIES VAN DE MATERIE

Handboek met bijkomend studiemateriaal

Vrije Universiteit Brussel – Pearson (2014)

Dit handboek is op maat opgesteld met uittreksels van handboeken die niet meer beschikbaar zijn op de markt, zie voorwoord in het handboek zelf.  Het is op maat opgesteld en is ook verplicht aan te kopen bij de VUB, want het is het natuurlijk verlengstuk van de eigen cursusboeken van de titularissen, waarin verwezen wordt naar figuren, foto’s, schetsen, grafieken, en datatabellen die samen gebundeld zijn in de tweede helft van het handboek, met aangepaste legendes in het Nederlands, en met vooral een professionele afwerkingskwaliteit. 

Op deze wijze beschikt de student/e over professioneel opgestelde illustraties van alle concepten van de chemie die in de eigen cursusbundels uiteengezet worden.  Dit illustratiepakket maakt integraal deel uit van de in te studeren leerstof.  Eén van de doelstellingen van het verplicht gebruik van dit handboek is de student/e zeer vroeg in zijn/haar universitaire leercyclus vertrouwd te maken met de internationale chemische vakliteratuur, en dus ook kennis te laten maken met de wetenschappelijke Engelse taal, de thans wereldwijd gebruikte voertaal voor wetenschap en technologie.  Er wordt naar gestreefd dat de student/e hierin kritisch inzicht leert verwerven.  Ook komt de student/e in contact met andere denkculturen en redeneringpatronen in de chemie dan deze waar hij totnogtoe mee vertrouwd was tijdens de humaniorajaren.

Leerresultaten

Doelstellingen & leerresultaat

Doelstellingen & leerresultaten

Het voornaamste leerdoel van dit studiedeel is het verwerven van een brede basiskennis en ruime vaardigheden over structuur en transformaties van de materie.  Dit dient te gebeuren met een stevige wetenschappelijke en onderzoeksgerichte onderbouw.  Hierbij worden in eerste instantie basisbegrippen wetenschappelijk verfijnd en conceptueel uitgediept.  Dit houdt in dat, na succesvol afronden van dit studiedeel, studenten geacht worden inzicht te hebben verworven in voor hen nieuwe theoretische basisconcepten van de chemie, alsook de vaardigheden te beheersen om op basisniveau

- denkopdrachten over stoichiometrie, ideale gaswetten, chemische evenwichten, zuur-base evenwichten, redoxreacties en elektrochemie te verwezenlijken;

- een zelfstandige opdracht als toepassing van de theorie.  

Een ander belangrijk verwacht leerresultaat is tevens dat elke student/e, na succesvol afronden van dit studiedeel, voldoende inzicht verworven heeft in basisbeginselen, structuur en reactiviteit van de materie om succesvol latere cursussen over materiaalkunde en bouwmaterialen te volgen. 

Door, voor illustratiedoeleinden, de studenten op te leggen ook gebruik te maken van een handboek “op maat” met bijkomend studiemateriaal, dat deels in het Engels is opgesteld, wordt beoogd hen van meet af aan in hun eerste studiejaar, vertrouwd te maken met het gebruik, zij het nog summier, van internationale Engelstalige vakliteratuur.

De bereikte eindcompetenties zijn:

- op de basiskennis van het humaniora onderwijs wordt voortgebouwd, door de studenten te laten functioneren op een niveau waarmee zij recente ontwikkelingen van de chemie kunnen vatten en beheersen, mede met gebruik van de cursusboeken en het handboek die gekoppeld zijn aan de cursus;

- studenten worden ertoe opgeleid hun inzicht en kennis toe te passen op professionele wijze, in de rapportering, in het opstellen en uitdiepen van chemische bewijsvoeringen en in het oplossen van vraagstukken van het vakgebied;

- bij oefeningen leren de studenten gegevens in te winnen uit de internationale vakliteratuur, en desgevallend, kritisch, op het internet, bij betrouwbare informatiebronnen, en kunnen ze zich aldus een oordeel vormen over ethische en maatschappelijke aspecten van de chemie (maatschappelijk verantwoord gebruik van  chemische stoffen, recycleren hiervan, milieu bewust en duurzaam omgaan met materie) en over een correcte balans tussen teamwerk en individueel zelfstandig werk, met oog voor de toepassingsgerichtheid;

- ze bezitten de leervaardigheden in de chemie die vereist zijn om zelfstandig de vervolgstudie van vakken met chemische inslag in de ingenieur architectopleiding (thermodynamica, bouwfysica, materiaalkunde, bouwmaterialen…) aan te gaan.

Op deze wijze sluiten leerdoelstellingen en leerresultaten van dit studiedeel volledig aan bij de doelstellingen en beoogde studieresultaten van de ganse opleiding Bachelor Ingenieurswetenschappen: Architectuur, met nadruk op “kunnen” en leren zelfstandig leren eerder dan op zuiver “kennen”.  Aldus wordt de student opgeleid om probleem oplossend te denken en te studeren, en voorbereid om levenslang te leren.

Verdere opleidingsspecifieke leerresultaten van de Bachelor of Science in de Ingenieurswetenschappen: Architectuur, waar het vak Chemie toe bijdraagt, zijn als volgt:

- de Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van de theorie en methodologie van de exacte wetenschappen en hun toepassing in de ingenieurswetenschappen;

- de Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van fysische en mechanische eigenschappen van materialen, bouwtechnieken en uitvoeringswijzen en het structureel en bouwfysisch gedrag van constructies;

- de Bachelor kan zelfstandig informatie uit de (inter)nationale vakliteratuur en andere bronnen opzoeken, op een wetenschappelijk verantwoorde wijze evalueren en erover rapporteren;

- de Bachelor kan een probleemstelling analyseren binnen socio-culturele en ecologische randvoorwaarden en op basis daarvan een onderbouwde visie ontwikkelen;

- de Bachelor kan schriftelijk, mondeling, grafisch, beeldend en door middel van schaalmodellen communiceren, gebruikmakend van de gepaste wetenschappelijke woordenschat;

- de Bachelor kan rationeel, abstract en kritisch reflecteren over het eigen werk en dat van anderen;

- de Bachelor kan zelfstandig en in team werken;

- de Bachelor heeft zich de ecologische, sociale en culturele draagwijdte van de discipline eigen gemaakt en streeft bewustnaar duurzame, ethische ontwerpbeslissingen;

- de Bachelor heeft een attitude die enthousiasme en engagement voor de discipline toont en de ambitie om dit te vertalen in levenslang leren;

- de Bachelor heeft een inventieve en probleemoplossende houding.

 

Aanbevolen voorkennis

 

Er wordt een beperkte voorkennis verwacht ( basiskennis van de chemie, zoals verworven in de humaniora in de laatste drie jaar hoger secundair onderwijs). Studenten met een zwakke vooropleiding wordt aangeraden om onder begeleiding van het studiebegeleidingscentrum de hiaten bij te werken in de eerste weken.

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten van de Bachelor of Science in de Ingenieurswetenschappen: Architectuur

De Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van de theorie en methodologie van de exacte wetenschappen en hun toepassing in de ingenieurswetenschappen.

De Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van fysische en mechanische eigenschappen van materialen, bouwtechnieken en uitvoeringswijzen en het structureel en bouwfysisch gedrag van constructies.

De Bachelor kan zelfstandig informatie uit de (inter)nationale vakliteratuur en andere bronnen opzoeken, op een wetenschappelijk verantwoorde wijze evalueren en erover rapporteren

De Bachelor kan een probleemstelling analyseren binnen socio-culturele en ecologische randvoorwaarden en op basis daarvan een onderbouwde visie ontwikkelen.

De Bachelor kan schriftelijk, mondeling, grafisch, beeldend en door middel van schaalmodellen communiceren, gebruikmakend van de gepaste wetenschappelijke woordenschat.

De Bachelor kan rationeel, abstract en kritisch reflecteren over het eigen werk en dat van anderen.

De Bachelor kan zelfstandig en in team werken.

De Bachelor heeft zich de ecologische, sociale en culturele draagwijdte van de discipline eigen gemaakt en streeft bewust naar duurzame, ethische ontwerpbeslissingen.

De Bachelor heeft een attitude die enthousiasme en engagement voor de discipline toont en de ambitie om dit te vertalen in levenslang leren.

De Bachelor heeft een inventieve en probleemoplossende houding.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Examenregeling

De examenvragen zijn steeds ruim om de student/e effectief te evalueren op inzicht en leggen van conceptuele verbanden.  Tijdens de mondelinge examens krijgt de student maximaal 30 minuten om de vraag voor te bereiden (gesloten boek). Er wordt ook nadruk gelegd op accurate wetenschappelijke woordenschatkeuze, formuleringen en zinsconstructies bij het omschrijven van concepten.

 

1ste ZITTIJD

 

a. Evaluatietoets in 1ste semester (“Herfsttest”)

De deelname aan deze schriftelijke evaluatietoets, met gesloten boek is verplicht.

Deze toets heeft tot doel de verworven basiskennis en -vaardigheden uit de humaniora, bijgestuurd en aangevuld door de eerste lesweken aan de universiteit, te evalueren.  De leerstof die voor deze toets beheerst moet worden bestaat uit de tot dan geziene leerstof in de hoorcolleges en de bijhorende oefeningen (hoofdstukken 1 tot 4).

Hierbij wordt voor het eerst gepeild bij de studenten naar voeling voor een meer wetenschap gerichte onderbouw van de chemie. 

Slechte of ondermaatse resultaten hierbij hebben dus een signaalfunctie naar de student toe.

Scoregewicht: 10 % van de totale eindscore Chemie in de 1ste examenzittijd.

 

b. Examens bij 1ste semestersessie van de 1ste zittijd (weken 18-19-20)       

Bij deze proeven wordt tussentijds gepeild, met ruime theorievragen naar zowel breedte als diepgang in het verworven inzicht in leerstof en de vaardigheden om verbanden te leggen tussen verschillende chemische concepten.  Met een drietal oefeningen, wordt de vaardigheid om de theorie op concrete vraagstukken toe te passen afgetoetst.

De nadruk wordt dus gelegd op redeneringsvermogen naast parate kennis.

Verplicht schriftelijk examen over de volledige leerstof van het 1ste semester:

- theorie (gesloten boek; max. 2 uur);

- oefeningen (gesloten boek; max. 2 uur);.           

Scoregewicht:

20 % van de totale eindscore Chemie in de 1ste examenzittijd voor de theorie van het 1ste semesterdeel van de cursus;

20 % van de totale eindscore Chemie in de 1ste examenzittijd voor de overeenkomstige oefeningen, onderverdeeld in:

15% op het oefeningen examen en

5% op onaangekondigde oefeningen tijdens de oefingen sessies.

Aangezien dit examen op het einde van de examenperiode valt, zal een inhaalexamen in geval van gewettigde afwezigheid, in de regel georganiseerd worden samen met het mondelinge examen in juni.

c. Mondeling examen bij 2de semestersessie van de 1ste zittijd (weken 39-40-41)

De examendoelstellingen zijn dezelfde als bij het theorie-examen van het 1ste semester.

Verplicht mondeling examen over de theorie van het 2de semester deel van de cursus (2 vragen, gesloten boek) en over de practica.                

Scoregewicht:

35 % van de totale eindscore Chemie 1ste examenzittijd voor de theorie van het 2de semesterdeel van de cursus, met een minimum van 8/20 vereist (zie examenreglement verder) om te slagen in 1ste zittijd. De score voor het practicumgedeelte wordt bij de 15% op practica geteld.

 

d. Practica (2de semester)

De studenten worden gepeild naar hun capaciteit om efficiënt, veilig, milieu bewust en met inzicht en redeneringvermogen, praktische chemische vraagstukken op te lossen, experimentele data professioneel te verwerven en verwerken, en hierover schriftelijk te rapporteren, overeenkomstig de globaal te verwerven eindcompetenties bij dit studiedeel. 

Na elke practicumzitting, alvorens het practicumlabo te verlaten, dienen de studenten een verslag in over hun werkzaamheden.  Dit verslag dient beknopt te zijn, en de verrichte werkzaamheden en verworven data correct, eerlijk en volledig weer te geven.  De inhoud van het verslag moet een oorspronkelijke tekst zijn die door de student creatief, zelfstandig (of in duoverband) en origineel opgesteld wordt. 

Plagiaat, zelfs ook maar gedeeltelijk, leidt steeds tot sancties volgens vigerende procedures

Op onaangekondigde tijdstippen wordt bij begin van het practicum via schriftelijke labotoetsen gepeild naar de kwaliteit van de voorbereiding van het practicum door de student.  Elke student/e ondertekent ter zake bij begin van het practicum een veiligheidcharter dat zal toegelicht worden bij een inleidende infosessie over het practicum, en waarin hij/zij zich persoonlijk er formeel toe verbindt om deze veiligheidsvoorschriften steeds strikt na te leven.

De globale scorevorming voor het practicum is als volgt:

1. gemiddelde score voor de practicumverslagen van de achtereenvolgende practica (25%);

2. gemiddelde score voor onaangekondigde laboratoriumtoetsen tijdens deze practica (25%);

3. score voor de schriftelijke kennistoets over de theoretische achtergrond van de practica (25%);

4. score die de individuele werkingesteldheid van de student weergeeft (25%).  Deze bestaat uit 5 beoordelingsonderdelen:

- kwaliteit van de voorbereiding van het practicum in zijn praktische aspecten;

- kwaliteit en gedrag bij de uitvoering van het practicum;

- autonomie van de student bij uitvoering van het practicum;

- in acht nemen van veiligheidsvoorschriften en verantwoordelijkheid bewustzijn in het practicumlabo;

- algemene werkefficiëntie, -netheid en -nauwgezetheid.

 

Globaal scoregewicht van het practicum:

15 % van totale eindscore Chemie 1ste examenzittijd voor het practicum.

SAMENGEVAT 1ste ZITTIJD:

10 % evaluatietoets 7de week

5 % oefeningen in de klas

20 % theorie deel I

15 % oefeningen deel I

35 % theorie deel II

15 % practica

 

 

 

Reglement voor behalen van een eindscore chemie in 1ste zittijd

 

1.

Behalen van een eindscore voor het studiedeel Chemie is enkel mogelijk voor studenten die deelnemen aan ALLE deelproeven en hiervoor een (deel)score verwerven.  Ongewettigde afwezigheid op één deelproef houdt in dat men geen eindscore kan verwerven in 1ste zittijd, dus voor het geheel van het studiedeel, dat hierbij de rubriek AFW (afwezig) opgetekend wordt op de officiele puntenlijst in het CaLi studentenbeheersysteem van de VUB, en dat niet meer kan deelgenomen worden aan latere deelproeven van het examen. 

 

2.

Deelname aan de oefeningenzittingen en aan het practicum is verplicht.  Afwezigheden dienen per email verantwoord op het secretariaat IR, bij de titularissen én bij de betrokken assistent, binnen de DRIE werkdagen, met een verantwoording gestaafd door een officieel origineel document, b.v. een conform en volledig ingevuld medisch attest.  Dit medisch attest moet de voorziene datum van hervatting van de activiteiten opgeven, en dient ook duidelijk te melden of verlaten van de woonst al dan niet toegelaten wordt door de behandelende arts.  Het origineel attest dient eveneens afgegeven te worden, binnen de DRIE werkdagen, op het secretariaat IR.  Een copie op papier van het attest dient bovendien afgegeven binnen de 3 werkdagen aan de betrokken assistent.  Bij niet naleven van deze procedures en termijnen wordt de afwezigheid zonder uitzondering als ongewettigd opgetekend.  

Dezelfde regeling is eveneens van toepassing op afwezigheden bij elke deelproef van examenmomenten.

Een afzonderlijk georganiseerd inhaalexamen na een verantwoorde afwezigheid is GEEN verworven recht, zelfs in geval van overmacht, en de opportuniteit hiertoe wordt geval per geval geëvalueerd door de verantwoordelijken van het studiedeel op basis van het ingediend attest, en desgevallend, na een gesprek met betrokken student om de ernst van de overmacht correct in te schatten.

 

3. 

25% of meer ongewettigde afwezigheden op de oefeningenzittingen in 1ste semester geven aanleiding tot een score AFWEZIG (dwz AFW voor de globale score in 1ste en 2de zit). Twee ongewettigde afwezigheden op de practica in 2de semester geven aanleiding tot een uitsluiting voor het vak in 1ste zit (2de zit wordt wel toegelaten maar mits overdracht van de practicumscore). Wie meer dan 25% ongewettigd afwezig is op de practica krijgt een score AFWEZIG voor 1ste en 2de zit. Wie meer dan 25% gewettigd en 25% ongewettigd afwezig (of in totaal meer dan 50% afwezig) is op de practica krijgt een score 'AFWEZIG' voor 1ste en 2de zit.

 

 

 

4.

Een student/e kan enkel slagen in 1ste zittijd indien hij/zij minstens 8/20 behaalt voor de deelscore van het mondeling theorie examen in 1ste zittijd, af te leggen in week 39, 40 of 41.  Indien hij/zij minder dan 8/20 behaalt voor deze deelproef, is de eindscore van het studiedeel Chemie in 1ste zittijd hoogstens nog 7/20, zelfs als het gewogen wiskundig gemiddelde over alle deelscores hoger ligt dan 7/20. In deze situatie dient dan in 2de zittijd examen afgelegd over alle deelproeven waarvoor een onvoldoende score (<10/20) behaald werd. 

 

2de ZITTIJD

 

In tweede zittijd dienen volgende onderdelen waarop geen 10/20 behaald werd opnieuw te worden afgelegd. De punten van de evaluatietoets en de oefeningen in de klas tellen niet mee voor 2de zit.

25% theorie deel I

25% oefeningen deel I

25% theorie deel II

Punten overgedragen van 1ste zittijd:

25% practicum (voor niet-gewettigde afwezigheden wordt 0 per practicum gerekend op alle scores die op het practicum beoordeeld worden)

 

Mondeling examen theorie

Examen met gesloten boek over de volledige cursus:

- Theorie deel I (25%) één vraag over hoofdstuk 1, 2, 3, 4 en/of 5

- Theorie deel II (25%) één vraag over hoofdstuk 7, 8, 9, 10 of IA.                         

 

Schriftelijk examen oefeningen over 1ste semesterdeel (gesloten boek).

Scoregewicht:

25% van de totale eindscore van het studiedeel Chemie in de 2de zittijd.

De gequoteerde 1ste semesteroefeningen tellen niet meer mee.

 

Practicum: dit onderdeel kan niet opnieuw afgelegd worden in 2de zittijd.

Scoregewicht:

25% van de totale eindscore van het studiedeel Chemie in de 2de zittijd.

 

Het behalen van een eindscore voor het studiedeel Chemie in 2de zittijd houdt in dat deelgenomen wordt aan alle deelproeven.  Niet-deelname aan één deelproef houdt in dat geen eindscore kan verworven worden voor gans het studiedeel en dus de melding “AFW” (afwezigheid) opgetekend wordt in CaLi voor de 2de zittijd.

 

Geen enkele deelscore wordt overgedragen naar een volgend academiejaar in geval van een onvoldoende voor de eindscore in 2de zittijd, behoudens toestemming docent.


 

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur: Standaard traject
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur: Verkort traject