9 ECTS credits
243 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1018162ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Materialen & chemie
Onderwijsteam
Hubert Rahier (titularis)
Iris De Graeve
Guy Nuttin
Onderdelen en contacturen
54 contacturen Hoorcollege
44 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
15 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Studiedeelinhoud

Het studiedeel “Chemie: structuur en transformaties van de materie” is een jaarvak dat zich strekt over de twee semesters van één academiejaar.

In het eerste semesterdeel (ca 26 lesuren hoorcollege) komen volgende onderwerpen aan bod:

Hoofdstuk 1: "De Materie", met als hoofdonderwerpen de algemene eigenschappen van de materie en fysische veranderingen, het concept “chemische eigenschappen” en “reacties”, de massawetten, een algemeen overzicht van de submicroscopische opbouw van zuivere stoffen, symbolen en formules, elementaire benamingleer (in te studeren door zelfstudie), relatieve atoom- en molecuulmassa, molmassa en getal van Avogadro, beschrijving van mengsels, en ideaalgassen.

Hoofdstuk 2: "De Chemische Reactie", met als hoofdonderwerpen hun symbolische beschrijving, de voornaamste reactiesoorten in waterige oplossingen (oplosreacties en neerslagvorming, zuur – base reacties, redox reacties), stoichiometrische berekeningen en titraties.

Hoofdstuk 3: "Chemische Thermodynamica en Evenwichten", met als hoofdonderwerpen de concepten “thermodynamica” en “thermochemie”, met inbegrip van “inwendige energie”, “warmte” en “arbeid”, “enthalpie”, “vrije enthalpie”, “entropie” in de eerste, tweede en/of derde hoofdwet van de thermodynamica, en de voornaamste wetten van de chemische evenwichten, met inbegrip van evenwichtconstanten en reactiequotiënten.

Hoofdstuk 4:  "Zuur - Base Evenwichten", met als hoofdonderwerpen sterke en zwakke zuren en basen, de auto-protolyse van water, de relatie tussen aciditeit- en basiciteitconstanten binnen zuur-baseparen, de pH-schaal, pH-berekeningen van zuren- en basenoplossingen, met inbegrip van buffers, meerprotonische zuren en basen, amfolieten en zuur-basetitraties.

Hoofdstuk 5:  "Elektrochemie", met als hoofdonderwerpen het verband tussen de concepten “vrije enthalpie”, “elektrische energie”, “elektromotorische kracht” en “elektrochemische cellen”, alsook batterijen, met inbegrip van maatschappelijke toepassingen hiervan, corrosie en elektrolyse, telkens geïllustreerd door enkele industriële toepassingen.

Hoofdstuk 6:  "Chemische Kinetiek", met als hoofdonderwerpen de concepten “reactiemechanisme” en “reactiepad”, “reactiesnelheid”, verwerking van experimentele snelheidsvergelijkingen, reactiesnelheden en temperatuur, katalyse en katalysatoren.

Deze hoorcolleges worden vergezeld van 6 oefeningensessies van 3 uur over de achtereenvolgende thematieken “Stoichiometrie en Ideaalgassen”, “Thermodynamica en Chemische evenwichten”, “Zuur-base evenwichten en pH-berekeningen”, “Redoxreacties, batterijen en elektrolysecellen”, “Oplosbaarheid en oplosbaarheidevenwichten”, “Chemische Kinetiek”.

In het tweede semesterdeel (ca 30 lesuren hoorcollege) komen volgende onderwerpen aan bod:

Hoofdstuk 7:  "Aggregaatstoestanden en Toestandsovergangen - Fasenleer", met als hoofdonderwerpen de concepten “aggregaatstoestanden en toestandsovergangen” bij zuivere stoffen, toestanddiagrammen, faseovergangen bij homogene mengsels van vloeistoffen, faseovergangen bij heterogene mengsels van stoffen.

Hoofdstuk 8:  "De Elektronenconfiguratie van Atomen", met als hoofdonderwerpen het concept  “ionisatie-energie van atomen”, de interactie elektromagnetische golf-materie, de dualiteit deeltje-golf in de materie, de elektronenconfiguratie en energie van meerelektron atomen, en atoomstralen.

Hoofdstuk 9:  "De Chemische Binding", met als hoofdonderwerpen de ionbinding, de covalente binding, de opstelling van Lewisstructuren, het concept “resonantie”, Lewisstructuren die de octetregel overtreden door elektronentekort of hypervalentie.

Hoofdstuk 10:  "Ruimtelijke en Elektronenstructuur van Moleculen", met als hoofdonderwerpen de bepaling van moleculaire en elektrondomeinstructuren volgens het zogenaamde “VSEPR model”, het concept “dipoolmoment”, de intermoleculaire krachten, de elektronegativiteit in relatie tot elektronische structuur en macroscopische eigenschappen.

Hoofdstuk 11:  "Moleculaire Orbitalen en Structuren", met als hoofdonderwerpen een inleiding tot de moleculaire orbitalentheorie, het verband tussen moleculaire structuren, orbitalen en reactiviteit, met onder andere de concepten van inductief en mesomeer elektronen gevende en zuigende atoomgroepen, elektrofielen en nucleofielen.

Hoofdstuk 12:  "Organische Chemie: Structuren en Naamgeving", met als hoofdonderwerpen de koolwaterstoffen, de organische functies en functionele groepen, met inbegrip van hun systematische nomenclatuur, isomeren en isomerie in de organische chemie.

Hoofdstuk 13:  "Organische Chemie: Reactiviteit", met een mechanisme gericht overzicht van de voornaamste organische reacties, zoals substitutiereacties op alifatische verzadigde koolstofatomen, elektrofiele addities op dubbele C=C bindingen, eliminatiereacties, organische oxidaties, additie- en substitutiereacties op dubbele C=O bindingen, reacties met carbonzuurderivaten, en aromatische substitutiereacties.

Hoofdstuk 14:  "Polymeren", met als hoofdonderwerpen de definitie van de concepten “polymeer” en “plastics”, de classificatie van polymeren volgens structuur en morfologie, thermische eigenschappen, gebruik of synthesemethode, de ketengroei polymeren, de co-polymeren, de stapgroei polymeren, de covalente netwerkpolymeren, de molmassa’s van polymeren, met inbegrip van een overzicht van het economisch belang en de toepassingen van polymeren, alsook een kort overzicht van maatschappelijk relevante vraagstukken omtrent polymeren en de polymeerindustrie.

De hoorcolleges van 1ste en 2de semester geven aanleiding in het tweede semester tot een practicum (8 zittingen) waarin de studenten de verworven theoretische kennis leren toepassen op experimentele vraagstukken, door een aantal experimenten uit te voeren onder begeleiding, in typisch 3 à 4 uur, schriftelijke rapportering inbegrepen.  Typische voorbeelden van proeven die uitgevoerd worden door de studenten zijn titraties, al dan niet met een potentiometer, destillaties, reactiesnelheidbepaling en organische syntheses.

Aanbevolen voorkennis

Er wordt geen voorkennis op universitair niveau vereist.  Een basiskennis van de chemie, zoals verworven in de humaniora in de laatste drie jaar (hoger secundair onderwijs), moet ruimschoots volstaan als voorkennis voor dit studiedeel.   

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Chemie: structuur en transformaties van de materie, Hoofdstukken 1 - 14, Rudolph WILLEM, Canvas
Cursustekst (Vereist) : Chemie: structuur en transformaties van de materie, Oefeningen, Rahier - De Graeve, VUB, 2220170004327, 2017
Cursustekst (Vereist) : Chemie: structuur en transformaties van de materie, Practica, Rahier - De Graeve, VUB, 2220170006024, 2019
Cursustekst (Vereist) : Chemie: structuur en transformaties van de materie, Deel 1, Volume 1, Rahier - De Graeve, VUB, 2220170005683, 2018
Cursustekst (Vereist) : Chemie: structuur en transformaties van de materie, Deel 1, Volume 2, Rahier - De Graeve, VUB, 2220170006956, 2019
Cursustekst (Vereist) : Chemie: structuur en transformaties van de materie, Deel 2, Rahier - De Graeve, VUB, 2220170006239, 2019
Cursustekst (Vereist) : Chemie: structuur en transformaties van de materie, Deel 3, Rahier - De Graeve, VUB, 2220170009162, 2022
Bijkomende info

Bijkomende informatie en studiemateriaal

Bij de titularis: Prof. Dr. Ir. Hubert RAHIER

Kantoor 8G516

email: hrahier@vub.ac.be

telefoon: 02/629.32.77

 

Bij de cotitularis: Prof. Dr. Ir. Iris DE GRAEVE

Kantoor 5G235

email: idgraeve@vub.ac.be

telefoon: 02/629.34.82

 

Mevrouw Carine VAEREMANS, kantoormedewerkster, Carine.Vaeremans@vub.ac.be

 

Voor de hoorcolleges dienen eigen cursusbundels als basis om de leerstof in te studeren.  Ze bestaan uit drie delen, waarvan deel 1 in twee volumes.  Ze worden te koop aangeboden in de boetiek van de VUB.Daar bovenop wordt gebruik gemaakt van een bijkomende bundel die oefeningen- en practica-opgaven verzamelt.  Het deel besteed aan de oefeningen is bestemd voor de in eerste semester voorziene 6 oefeningensessies van elk 3 uur. Eventueel bijkomend studiemateriaal wordt elektronisch ter beschikking gesteld op Canvas.  

Het deel besteed aan de practica werd opgesteld in de loop van de jaren door medewerkers van de titularis (M. Biesemans, J. Brancart, T. Muselle, G. Nuttin) van de vakgroep Materialen en Chemie (MACH).

Leerresultaten

Doelstellingen - leerresultaat

Doelstellingen en leerresultaten

Het voornaamste leerdoel van dit studiedeel is het verwerven van een brede basiskennis en ruime vaardigheden over structuur en transformaties van de materie. Dit dient te gebeuren met een stevige wetenschappelijke en onderzoeksgerichte onderbouw.  Hierbij worden in eerste instantie basisbegrippen wetenschappelijk verfijnd en conceptueel uitgediept.  Dit houdt in dat, na succesvol afronden van dit studiedeel, studenten geacht worden inzicht te hebben verworven in voor hen nieuwe theoretische basisconcepten van de chemie, alsook de vaardigheden te beheersen om op basisniveau zowel denkopdrachten over stoichiometrie, ideale gaswetten, chemische evenwichten, zuur-base evenwichten, redoxreacties en elektrochemie, chemische kinetiek, fasenleer, als eenvoudige proeven over bovenstaande thematieken en elementaire organische synthese in het chemielaboratorium uit te voeren.  Hiermee wordt de student/e aangezet om nauwgezet en nauwkeurig, veilig en milieubewust, chemisch experimenteel werk te verrichten, en chemische data proefondervindelijk, en wetenschappelijk verantwoord te verwerven en verwerken.  Een belangrijk verder verwacht leerresultaat is tevens dat elke student/e inzicht verworven heeft in basisbeginselen, structuur en reactiviteit, alsook in industriële en maatschappelijke toepassingen van polymeren.  

Door, voor illustratiedoeleinden, de studenten op te leggen ook gebruik te maken van een handboek “op maat” met bijkomend studiemateriaal, dat deels in het Engels is opgesteld, wordt beoogd hen van meet af aan in hun eerste studiejaar, vertrouwd te maken met het gebruik, zij het nog summier, van de internationale Engelstalige vakliteratuur. 

De bereikte eindcompetenties zijn:

- op de basiskennis van het humaniora onderwijs wordt voortgebouwd, door de studenten te laten functioneren op een niveau waarmee zij recente ontwikkelingen van de chemie kunnen vatten en beheersen, mede met gebruik van de cursusboeken en het handboek die gekoppeld zijn aan de cursus;

- ze worden ertoe opgeleid hun inzicht en kennis toe te passen op professionele wijze, in de rapportering, in het opstellen en uitdiepen van chemische bewijsvoeringen en in het oplossen van vraagstukken van het vakgebied;

- bij oefeningen en practica leren de studenten gegevens in te winnen en te interpreteren en kunnen ze zich een oordeel vormen over ethische en maatschappelijke aspecten van de chemie (veilig werken, efficiëntie en productiviteit, gebruikte chemische stoffen ter recycleren verzamelen, milieu bewust en duurzaam omgaan met materie) en over een correcte balans tussen teamwerk en individueel autonoom werk, met oog voor de toepassingsgerichtheid;

- ze bezitten de leervaardigheden in de chemie die vereist zijn om autonoom de vervolgstudie van chemisch georiënteerde vakken (thermodynamica, materiaalkunde, structuurchemie, analytische chemie, spectroscopie, organische chemie…) aan te gaan.

Op deze wijze sluiten leerdoelstellingen en leerresultaten van dit studiedeel volledig aan bij de doelstellingen en beoogde leerresultaten van de ganse opleiding Bachelor Ingenieurswetenschappen, met nadruk op kunnen en leren zelfstandig leren eerder dan op zuiver kennen.  Aldus wordt de student opgeleid om probleem oplossend te denken en te studeren en voorbereid om levenslang te leren.

Verdere opleidingsspecifieke leerresultaten van de Bachelor of Science in de Ingenieurswetenschappen, waar het vak Chemie toe bijdraagt, zijn als volgt:

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen heeft een brede fundamentele kennis en begrip van

1.         de wetenschappelijke principes en de methodologie van de exacte wetenschappen met inbegrip van de specificiteit van hun toepassingen in de ingenieurswetenschappen;

2.         ingenieurstechnische principes en de mogelijkheid om ze toe te passen om de belangrijkste technische processen te analyseren en om nieuwe en opkomende technologieën te onderzoeken;

4.         fundamentele basismethoden en -theorieën om problemen of processen te schematiseren en te modelleren.

 

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen kan

5.         ingenieurstechnische problemen definiëren, classificeren, formuleren en oplossen en de beperkingen identificeren en is in staat om de taken te formuleren en af te bakenen teneinde deze te onderwerpen aan een kritisch onderzoek en om de voorgestelde oplossingen voor hun duurzaamheid en maatschappelijke relevantie te controleren;

9.         informatie van de technische literatuur en andere informatiebronnen aanwenden en evalueren;

10.      op correcte wijze over de ontwerpresultaten rapporteren aan de hand van een technisch verslag of via een paper;

11.      gebruikmakend van hedendaagse communicatiemiddelen resultaten op een wetenschappelijk verantwoorde wijze presenteren en verdedigen;

12.      op een logische, abstracte en kritische wijze redeneren;

13.      open dialogen, discussies en onderhandelingen voeren en kan technische rapporten schrijven gebruik makend van de meest moderne ICT-technologieën;

 

De Bachelor in Ingenieurswetenschappen heeft

17.      een kritische houding ten aanzien van de eigen resultaten en die van de anderen;

18.      de middelen verworven voor het verzamelen van kennis gericht naar het levenslang leren.

 

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Examenregeling

De examenvragen zijn steeds ruim om de student/e effectief te evalueren op inzicht en leggen van conceptuele verbanden.  Tijdens de mondelinge examens krijgt de student maximaal 30 minuten om de vraag voor te bereiden (gesloten boek). Er wordt ook nadruk gelegd op accurate wetenschappelijke woordenschatkeuze, formuleringen en zinsconstructies bij het omschrijven van concepten.

 

1ste ZITTIJD

 

a. Evaluatietoets in week 7 van 1ste semester

De deelname aan deze schriftelijke evaluatietoets, met gesloten boek, in week 7, is verplicht.

Deze toets heeft tot doel de verworven basiskennis en -vaardigheden uit de humaniora, bijgestuurd en aangevuld door de eerste lesweken aan de universiteit, te evalueren.  De leerstof die voor deze toets beheerst moet worden bestaat uit de tot dan geziene leerstof in de hoorcolleges en de bijhorende oefeningen.

Hierbij wordt voor het eerst gepeild bij de studenten naar voeling voor een meer wetenschap gerichte onderbouw van de chemie. 

Slechte of ondermaatse resultaten hierbij hebben dus een signaalfunctie naar de student toe.

Scoregewicht: 10 % van de totale eindscore Chemie in de 1ste examenzittijd.

Studenten die (gewettigd) afwezig zijn op deze test kunnen de test niet overdoen maar krijgen dezelfde score als voor het examen in januari.

b. Examens bij 1ste semestersessie van de 1ste zittijd (weken 18-19-20)       

Bij deze proeven wordt tussentijds gepeild, met ruime theorievragen naar zowel breedte als diepgang van het verworven inzicht in leerstof en de vaardigheden om verbanden te leggen tussen verschillende chemische concepten.  Met een drietal oefeningen, wordt de vaardigheid om de theorie op concrete vraagstukken toe te passen afgetoetst.

Nadruk wordt dus gelegd op redeneringvermogen naast parate kennis.

Verplicht schriftelijk examen over de volledige leerstof van het 1ste semester:

- theorie (gesloten boek; max. 2 uur);

- oefeningen (gesloten boek; max. 2 uur);.           

Scoregewicht:

15 % van de totale eindscore Chemie in de 1ste zittijd voor de theorie van het 1ste semesterdeel van de cursus 

20 % van de totale eindscore Chemie in de 1ste examenzittijd voor de overeenkomstige oefeningen, onderverdeeld in:

15% op het oefeningen examen en

5% op onaangekondigde oefeningen tijdens de oefingen sessies.

Deze examenscores voor zowel de theorie als de oefeningen, behaald op het einde van het 1ste semester, zijn definitief verworven voor de eindscore van het studiedeel Chemie voor de 1ste zittijd, en zijn niet vatbaar voor herkansing in de examensessie in juni van 1ste zittijd. Studenten die afwezig waren voor de test rond week 7 krijgen voor die 10% dezelfde score als op de theorie en oefeningen van het examen.

Aangezien dit examen op het einde van de examenperiode valt, zal een inhaalexamen in geval van gewettigde afwezigheid, in de regel georganiseerd worden samen met het mondelinge examen in juni.

c. Mondeling examen bij 2de semestersessie van de 1ste zittijd (weken 39-40-41)

De examendoelstellingen zijn dezelfde als bij het theorie-examen van het 1ste semester.

Verplicht mondeling examen over de theorie van het 2de semester deel van de cursus (2 vragen, gesloten boek).           

Scoregewicht:

30 % van de totale eindscore Chemie 1ste examenzittijd voor de theorie van het 2de semesterdeel van de cursus, met een minimum van 8/20 vereist om te slagen in 1ste zittijd.           

d. Practicum (2de semester)

De studenten worden gepeild naar hun capaciteit om efficiënt, veilig, milieu bewust en met inzicht en redeneringvermogen, praktische chemische vraagstukken op te lossen, experimentele data professioneel te verwerven en verwerken, en hierover schriftelijk te rapporteren, overeenkomstig de globaal te verwerven eindcompetenties bij dit studiedeel.  Dit vereist een grondig inzicht in elk practicumonderwerp, wat gepaard MOET gaan met een doorgedreven voorbereiding van ELKE practicumzitting. 

Na elke practicumzitting, alvorens het practicumlabo te verlaten, dienen de studenten een verslag in over hun werkzaamheden.  Dit verslag dient beknopt te zijn, en de verrichte werkzaamheden en verworven data correct, eerlijk en volledig weer te geven.  De inhoud van het verslag moet een oorspronkelijke tekst zijn die door de student creatief, zelfstandig (of in duoverband) en origineel opgesteld wordt.  Het verslag wordt strikt afgeleverd conform de verwachte inhoud aangegeven in de practicumbundel en/of volgens de richtlijnen van de assistenten verstrekt voor het opstellen van het verslag. 

Plagiaat, zelfs ook maar gedeeltelijk, leidt steeds tot sancties volgens vigerende procedures

Op onaangekondigde tijdstippen wordt bij begin van het practicum via schriftelijke labotoetsen gepeild naar de kwaliteit van de voorbereiding van het practicum door de student.  Een goede voorbereiding op elke practicumzitting wordt beschouwd als een integraal deelaspect van de te verwerven vaardigheden alsook van de onontbeerlijke veiligheidsvoorschriften die steeds strikt dienen nageleefd in een chemielaboratorium, en die door de student moeten verworven worden als onderdeel van zijn verantwoordelijkheidzin.  Elke student/e ondertekent ter zake bij begin van het practicum een veiligheidcharter dat zal toegelicht worden bij een inleidende infosessie over het practicum, en waarin hij/zij zich persoonlijk er formeel toe verbindt om deze veiligheidsvoorschriften steeds strikt na te leven.

De eindproef van het practicum bestaat uit twee deelproeven, samen afgenomen op het einde van de practica sessies in twee uur:

1. een schriftelijke kennistoets over de theoretische achtergrond van de practica (gesloten boek);

2. een schriftelijke evaluatietoets over verworven kennis en vaardigheden in de organische naamgeving (gesloten boek); hierbij is het niet de bedoeling dat studenten naamgevingregels kennen, maar ze wel kunnen gebruiken.  De overeenkomstige leerstof voorwerp van deze toets wordt gevonden in Deel 3, Hoofdstuk 12, paragrafen 12.2 en 12.3 van het cursusboek.

De globale scorevorming voor het practicum is als volgt:

1. gemiddelde score voor de practicumverslagen van de achtereenvolgende practica in februari, maart en, desgevallend, april (20%);

2. gemiddelde score voor onaangekondigde laboratoriumtoetsen tijdens deze practica (20%);

3. score voor de schriftelijke kennistoets over de theoretische achtergrond van de practica (20%);

4. score voor de schriftelijke toets over organische naamgeving (20%);

5. score die de individuele werkingesteldheid van de student weergeeft (20%).  Deze bestaat uit 5 beoordelingsonderdelen:

- kwaliteit van de voorbereiding van het practicum in zijn praktische aspecten;

- kwaliteit en gedrag bij de uitvoering van het practicum;

- autonomie van de student bij uitvoering van het practicum;

- in acht nemen van veiligheidsvoorschriften en verantwoordelijkheid bewustzijn in het practicumlabo;

- algemene werkefficiëntie, -netheid en -nauwgezetheid.

 

Globaal scoregewicht van het practicum:

25 % van totale eindscore Chemie 1ste examenzittijd voor het practicum.

 

SAMENGEVAT 1ste ZITTIJD:

10 % evaluatietoets

5% oefeningen in de klas

15 % theorie deel I

15 % oefeningen deel I

30 % theorie deel II

25 % practicum

Reglement voor behalen van een eindscore chemie in 1ste zittijd

1.

Behalen van een eindscore voor het studiedeel Chemie is enkel mogelijk voor studenten die deelnemen aan ALLE deelproeven en hiervoor een (deel)score verwerven.  Ongewettigde afwezigheid op één deelproef houdt in dat men geen eindscore kan verwerven in 1ste zittijd, dus voor het geheel van het studiedeel, dat hierbij de rubriek AFW (afwezig) opgetekend wordt op de officiele puntenlijst in het CaLi studentenbeheersysteem van de VUB, en dat niet meer kan deelgenomen worden aan latere deelproeven van het examen. 

 

2.

Deelname aan de oefeningenzittingen en aan de practica is verplicht. 

Afwezigheden dienen per email verantwoord op het secretariaat IR, bij de titularis én bij de betrokken assistent, met een verantwoording gestaafd door een officieel origineel document, b.v. een conform en volledig ingevuld medisch getuigschrift, binnen de DRIE werkdagen.  .  Dit medisch attest moet de voorziene datum van hervatting van de activiteiten opgeven, en dient ook duidelijk te melden of verlaten van de woonst al dan niet toegelaten wordt door de behandelende arts.  Het origineel attest dient eveneens afgegeven te worden, binnen de DRIE werkdagen, op het secretariaat IR.  Een copie op papier van het attest dient bovendien afgegeven binnen de 3 werkdagen aan de betrokken assistent.  Bij niet naleven van deze procedures en termijnen wordt de afwezigheid zonder uitzondering als ongewettigd opgetekend.

Dezelfde regeling is eveneens van toepassing op afwezigheden bij elke deelproef van examenmomenten. 

Een afzonderlijk georganiseerd inhaalexamen na een verantwoorde afwezigheid is GEEN verworven recht, zelfs in geval van overmacht, en de opportuniteit hiertoe wordt geval per geval geëvalueerd door de verantwoordelijken van het studiedeel op basis van het ingediend attest, en desgevallend, na een gesprek met betrokken student om de ernst van de overmacht correct in te schatten.

3. 

25% of meer ongewettigde afwezigheden op de oefeningenzittingen in 1ste semester geven aanleiding tot een score AFWEZIG (dwz AFW voor de globale score in 1ste en 2de zit). Voor het eerste semester geldt dus dat slechts 2 ongewettigde afwezigheden op de oefeningensessies geduld worden om nog toegelaten te worden tot het examen in januari. Twee ongewettigde afwezigheden op de practica in 2de semester geven aanleiding tot een uitsluiting voor het vak in 1ste zit (2de zit wordt wel toegelaten maar mits overdracht van de practicumscore). Wie meer dan 25% ongewettigd afwezig is op de practica krijgt een score AFWEZIG voor 1ste en 2de zit. Wie meer dan 25% gewettigd en 25% ongewettigd afwezig (of in totaal meer dan 50% afwezig) is op de practica krijgt een score 'AFWEZIG' voor 1ste en 2de zit.

 

4.

Een student/e kan enkel slagen in 1ste zittijd indien hij/zij minstens 8/20 behaalt voor de deelscore van het mondeling theorie examen in 1ste zittijd af te leggen in week 39, 40 of 41.  Indien hij/zij minder dan 8/20 behaalt voor deze deelproef, is de eindscore Chemie in 1ste zittijd hoogstens 7/20, zelfs als het gewogen wiskundig gemiddelde over alle deelscores hoger ligt dan 7/20.  In deze situatie dient dan in 2de zittijd examen afgelegd over alle deelproeven waarvoor een onvoldoende score (<10/20) behaald werd. 

 

2de ZITTIJD

 

In tweede zittijd dienen volgende onderdelen waarop geen 10/20 behaald werd opnieuw te worden afgelegd. De punten van de evaluatietoets en de oefeningen in de klas tellen niet mee voor 2de zit. Een student die 25% of meer afwezig geweest is op oefeningen en/of practica is uitgesloten van 2de zittijd.

25% theorie deel I

25% oefeningen deel I

25% theorie deel II

Punten overgedragen van 1ste zittijd

25% practicum

 

Mondeling examen theorie

Examen met gesloten boek over de volledige cursus:

-Theorie deel I houdt in: een vraag over hoofdstuk 1, 2, 3, 4, 5, 6 en/of 7. -Theorie deel II houdt in: een vraag over hoofdstuk 8, 9, 10, 11, 12, 13 of 14.

Schriftelijk examen oefeningen over 1ste semesterdeel  (gesloten boek)

Practicum: dit onderdeel kan niet opnieuw afgelegd worden in 2de zittijd.

Het behalen van een eindscore voor het studiedeel Chemie in 2de zittijd houdt in dat deelgenomen wordt aan alle deelproeven.  Niet-deelname aan één deelproef houdt in dat geen eindscore kan verworven worden voor gans het studiedeel en dus een AFWEZIGHEID opgetekend wordt.

Geen enkele deelscore wordt overgedragen naar een volgend academiejaar in geval van onvoldoende voor de eindscore.



 

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: chemie en materialen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie Profiel profiel computerwetenschappen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: Startplan
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: biomedische ingenieurstechnieken